BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork met vraagtekens

Sven74

Kooltjesharker
Berichten
141
Vandaag mn eerste PP op een weber47 met heat diffuser.

Alle stappen doorlopen maar verre van tevreden.

Gisteravond in de rub gezet.
Vanmorgen om 10.00 op de bbq
Temperatuur in het begin wat te hoog telkens 140, dus maar wat briketten afgehaald om het wat terug te halen, rest vd dag aardig tussen de 110 - 125 graden in de ketel.

Bij 72 ingepakt in folie en door laten gaan tot 92.
Uurtje rusten en uit elkaar getrokken.

Bij het uit elkaar halen vond ik het vlees erg sappig.
maar ik vind het met name erg bleek.

Heb in het begin wel chunks bijgevoegd + aangevuld, maar zo te zien op foto 2 is dit niet echt doorgetrokken in het vlees.

Ik twijfel nu over de smaak, en vind het vlees er nogal bleek uitzien. Waar is dit mis gegaan denken jullie?


b4bc489b416dfa514ceb6aeae2080c97.jpg


cf26eeac69150f94ba4c2ef525be52b9.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat is het probleem. Hij lijkt een beetje droog op het eerste oog


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat is het probleem. Hij lijkt een beetje droog op het eerste oog


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hij smaakt niet droog, maar ik heb er niet bepaald een wauw gevoel bij. Vind er eerlijk gezegd weinig aan.

Als ik het vergelijk met anderen zie ik veel al veel donkerder vlees
 
Heb je hem afgelakt?
Geinjecteerde ?

Welke rub?
Hoe klaar gemaakt? Tempraturen van ketel en kern?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Niks afgelakt, recept volgens deze website


Rub van Beekum, - Pulled pork variant.
geen injectie.

Kern - tot 70 - ingepakt - door naar 92 - daarna uur rusten
ketel - begin wat schommelend tot 135 - wat briketten eraf en rest tussen 110 en 125
Rookhout: apple chunks
 
Als je alleen appel hebt gedaan denk ik dat je misschien van een wat robuustere smaak houdt. Volgende keer misschien combineren met kers, beuk of hickory? Hoe groot waren de chunks? En na hoeveel tijd was je niet meer aan het smoken maar alleen garen?

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Als je alleen appel hebt gedaan denk ik dat je misschien van een wat robuustere smaak houdt. Volgende keer misschien combineren met kers, beuk of hickory? Hoe groot waren de chunks? En na hoeveel tijd was je niet meer aan het smoken maar alleen garen?

Sent from my GM1913 using Tapatalk

heb het 2x bijgevuld met appel chunks. Maar die rookten wel vrij snel weg.
Dus een volle 3 a 4 uur roken heb ik niet gehad.

Zijn er nog optie om de smaak nog wat te versterken?, heb bijv. nog smokey bbq saus van Beekum staan.
Dit eventueel vermengen met wat sap en door het vlees scheppen?
 
Je kan de smaak op verschillende manieren een boost geven.

Bijv door er nog wat rub doorheen te doen, en idd een bbq saus die jij sowieso met alles lekker vindt. Eventueel wat gerookt zeezout flakes er doorheen voor een lekkere crunch.

Met steeds een klein beetje vlees experimenteren tot je een smaakprofiel hebt wat je bevalt. En daar doe je de rest mee.
Je kan er ook mexicaanse kruiden doorheen gooien en het met verse guacemole op een tortilla doen.

Of met wat 5-spice en sesamolie en chili-olie in de wok.

En voor de volgende poging begin je met wat steviger hout.



Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Je kan de smaak op verschillende manieren een boost geven.

Bijv door er nog wat rub doorheen te doen, en idd een bbq saus die jij sowieso met alles lekker vindt. Eventueel wat gerookt zeezout flakes er doorheen voor een lekkere crunch.

Met steeds een klein beetje vlees experimenteren tot je een smaakprofiel hebt wat je bevalt. En daar doe je de rest mee.
Je kan er ook mexicaanse kruiden doorheen gooien en het met verse guacemole op een tortilla doen.

Of met wat 5-spice en sesamolie en chili-olie in de wok.

En voor de volgende poging begin je met wat steviger hout.



Sent from my GM1913 using Tapatalk

Thnx voor de tip.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Misschien was dit niet jou recept?

Ik gebruik zelf altijd (een afgeleide van) het wedstrijd op recept welke op de website van noskos staat (bbq-nl) daar ben ik zeer tevreden over!
 
Misschien was dit niet jou recept?

Ik gebruik zelf altijd (een afgeleide van) het wedstrijd op recept welke op de website van noskos staat (bbq-nl) daar ben ik zeer tevreden over!

Als dit t resultaat is zou ik hem zeker niet meer doen inderdaad. Vind t vlees ook gewoon erg bleek.

Ga t nog maar met wat saus proberen wat meer op smaak te krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kleur van het vlees verandert niet echt door het gebruik van rookhout. En de rookring ziet er niet gedeeld uit.
Het kan zijn dat je met de rub wat voorzichtig bent geweest. Maar een flink stuk vlees mag best flink rub hebben.
Maar ook dat beïnvloed de kleur van het vlees niet echt.

Maar idd vooral testen wat je zelf lekker vind!

Verstuurd met Tapatalk
 
Ik zou deze eens proberen.
Ik gebruik hooguit 3 a 4 chunks heel soms 5 (afhankelijk van de grootte) op de gehele rooktijd (meestal ±9 uur +) en rooksmaak genoeg te veel is ook niet lekker.
injecteren doe ik (bijna) altijd en temperatuur regel je niet door meer of minder briketten maar met je luchtschuiven v.n. de onderste de bovenste ga ik pas sluiten als ik met de onderste de temperatuur niet meer laag genoeg krijg.
Voor m'n Weber OTG 47 was dat onder nagenoeg dicht en boven tussen ½ en ¾ open kan voor iedere BBQ iets anders zijn.
Succes met de volgende.;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou deze eens proberen.
Ik gebruik hooguit 3 a 4 chunks heel soms 5 (afhankelijk van de grootte) op de gehele rooktijd (meestal ±9 uur +) en rooksmaak genoeg te veel is ook niet lekker.
injecteren doe ik (bijna) altijd en temperatuur regel je niet door meer of minder briketten maar met je luchtschuiven v.n. de onderste de bovenste ga ik pas sluiten als ik met de onderste de temperatuur niet meer laag genoeg krijg.
Voor m'n Weber OTG 47 was dat onder nagenoeg dicht en boven tussen ½ en ¾ open kan voor iedere BBQ iets anders zijn.
Succes met de volgende.;)

Injecteren hoeft niet, wat ik zo her en der lees
Persoonlijke smaak

Ik weet hoe ik temp moet regelen, maar hij bleef oplopen, zelfs met onder dicht en boven nagenoeg dicht. Daarom wat eraf gehaald.

Denk dat ik sowisow volgende keer een ander recept neem, en uiteraard valt er van elke sessie wat te leren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kleur van het vlees verandert niet echt door het gebruik van rookhout. En de rookring ziet er niet gedeeld uit.
Het kan zijn dat je met de rub wat voorzichtig bent geweest. Maar een flink stuk vlees mag best flink rub hebben.
Maar ook dat beïnvloed de kleur van het vlees niet echt.

Maar idd vooral testen wat je zelf lekker vind!

Verstuurd met Tapatalk

Rub kan m nog wel eens wezen. Als ik zo eens fotos van andere PP kijk, zat die van mij niet zo dik in de rub als van wat ik zie.

Heeft natuurlijk wel invloed op de smaak en de “korst” van het vlees


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Sven, je stuk procureur is best groot, daar moet je dus veel kruiden op doen wil je het hele stuk van smaak voorzien. Veel mensen injecteren de procureur dan ook nog om nog meer smaak naar binnen te brengen.
Je rookring is prima, de grote ervan zegt namelijk niks over de smaak nog over hoeveel rooksmaak er is doorgedrongen, de rookring kan je ook laten maken zonder rook. Dat is dan ook de reden dat op wedstrijden er niet naar de rookring geken mag worden.
Wat ik je aanraad is om wat BBQ saus warm te maken en door je gepullde vlees te mengen, hij is dan niet meer bleek en de smaak gaat er nog op vooruit ook nog.
Het volgende recept raad ik je dan ook aan: https://www.bbq-nl.com/wedstrijd-pulled-pork/

BTW, heb je nog wat foto's van de voorbereidingen en 'actie' foto's op de barbecue?
 
Sven, je stuk procureur is best groot, daar moet je dus veel kruiden op doen wil je het hele stuk van smaak voorzien. Veel mensen injecteren de procureur dan ook nog om nog meer smaak naar binnen te brengen.
Je rookring is prima, de grote ervan zegt namelijk niks over de smaak nog over hoeveel rooksmaak er is doorgedrongen, de rookring kan je ook laten maken zonder rook. Dat is dan ook de reden dat op wedstrijden er niet naar de rookring geken mag worden.
Wat ik je aanraad is om wat BBQ saus warm te maken en door je gepullde vlees te mengen, hij is dan niet meer bleek en de smaak gaat er nog op vooruit ook nog.
Het volgende recept raad ik je dan ook aan: https://www.bbq-nl.com/wedstrijd-pulled-pork/

BTW, heb je nog wat foto's van de voorbereidingen en 'actie' foto's op de barbecue?

Dank voor je bericht frits

De PP word morgen gegeten met een gezelschap.
Morgen gaan er wat ribs op, dus vandaar vandaag de PP

Ik heb de diffuser van de vuurbroeders gebruikt en daar ben ik nog mee aan het spelen wat de mooiste methode met de briketten is.

ef359454bedeb97a0d1e99540ba0a037.jpg


Vlees was 2700gr
Onderstaand foto tijdens inpakken
37ef66e3b03a3bd80e10e6b149d42281.jpg



Meer heb ik helaas niet.

Morgen dus maar met bbq saus mengen en proberen nog wat meer smokey smaak aan te geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie run. En het kan niet altijd in eens keer perfect zijn. Mijn ervaring leert me dat de BBQ saus vaak de smaak van je PP bepaald. Ik ben dan ook van plan mijn volgende run PP met enkel zout en peper te maken. En dan met de style saus de smaken te variëren.
 
Om er nog even op terug te komen.

Volgende dag opgewarmd in de oven toen de ribs nog op de bbq lagen.
Gasten vonden de PP niet slecht, maar was vrij neutraal qua smaak.

Aangevuld met cowlsla en smokeyb bbq saus op een broodje was het helemaal niet zo verkeerd.

Afijn, zelf zou ik hem dus wat meer pit meegeven de volgende keer, dus beter ( dikker ) in de rub in ieder geval. Daar ben ik wat zuinig mee geweest.
En daarnaast wat "zwaarder" rookhout dan apple gebruiken.

Thnx voor de comments heren.
 
Welk vlees heb je eigenlijk gebruikt? Ik kan me voorstellen dat daar ook veel verschil in kan zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan