BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork met een uitdaging...

T

Thor

Gast
Morgen komt de (schoon)familie over de vloer om Sinterklaas te vieren en daar moet ook goed bij gegeten worden. Omdat ik al langer weer eens PP wilde maken was al gauw besloten dat dat het ging worden.
Bij Beef&Steak een mooie Picnic van een dikke 4kg besteld en afgehaald.
Nieuwkoop_20121201_00031.jpg


Omdat ik laatst vanuit de VS voor Marcspot wat spulletjes had meegenomen, had ik een lekker pot rub van 'm kadoo gekregen en dit is dan meteen een mooie gelegenheid die te proberen
Nieuwkoop_20121201_00032.jpg
Nieuwkoop_20121201_00034.jpg


In de tussentijd was ik ook bezig met het overnemen van de Pro Q Frontier van Ronjans en gelukkig hebben we vandaag de koop rond kunnen maken!
Nieuwkoop_20121201_00030.jpg
Nieuwkoop_20121201_00035.jpg


En als je dan alles combineert krijg je het volgende plaatje.
Nieuwkoop_20121201_00036.jpg


Om 17.30 is de Picnic op de Pro Q gegaan. De thermometer in de deksel en de thermometer op het rooster gaven allebei vrijwel dezelfde themperatuur aan, dus dat zit wel goed. Maar dan...m'n digitale kern-thermometer schommelt tussen de 135C en de 13C....da's niet goed. Misschien de probe? Maar als ik die er uit haal, blijft de temperatuur in het displaytje oplopen, gaan het display aan en weer uit, begint het alarmpje te piepen....die is dus echt naar de knoppen....

Dat wordt dus een enigszins ge?mproviseerde sessie! Niet ideaal om een 'nieuwe' smoker uit te proberen, maar ik heb nog een analoge kern-thermometer en zal verder op m'n intu?tie moeten vertrouwen. En die heeft me in het verleden nog nooit in de steek gelaten...

Ik ga jullie dus niet voorzien van strak getimede temperatuurschemaatjes, maar zal jullie zo goed mogelijk op de hoogte proberen te houden. Vooralsnog ziet het er allemaal prima uit en rookt/ruikt het al heerlijk in de achtertuin! Hopen dat het weer ook een beetje mee blijft werken...

Overigens heb ik de Pro Q gestookt met de kolenmand vol briketten met snippers kersenhout en en daar 12 gloeiende briketten bovenop. De luchtschuiven vrijwel gesloten en de Picnic op het bovenste rooster. De waterbak niet gevuld met water, maar op advies van Ron de keramische schaal in de alu-folie.

Zoals ik al zei, is het voor mij de eerste keer met een dergelijke smoker, dus als iemand nog handige tips/adviezen heeft, hoor ik het graag!
 
Ik ben tegenwoordig lui met een DigiQ maar voorheen was mijn smoker aardig stabiel. Dus als je vertrouwen hebt in je dome temperatuur en af en toe de temp. controleerd dan kan het eigenlijk niet fout gaan. Nadeel is wel dat je dit dus een aantal uren moet controleren. PP is aardig vergevingsgezind dus het kan wel wat hebben. Ik denk dat je schoonfamilie aaardig onder de indruk zal zijn !  ;)
 
succes er mee.
het belangrijkste op dit moment is idd de dome temperatuur laag en stbiel te houden, dan zal het helemaal goed komen denk ik.

hou je in de gaten
 
Voorlopig ligt 'ie er nu zo'n dikke 4 uur op en is nog steeds hartstikke stabiel vwb de temperatuur. De dome is 110C en de kern is ondertussen opgelopen tot zo'n 50C...
Nieuwkoop_20121201_00039.jpg


Wat een verschil met de vorige PP sessies op de OTS! Toen moest ik gewoon werken om de ketel op temperatuur te houden!

Ik wil wel voor de Oldskool methode gaan, dus niet inpakken, maar de Picnic lekker door een 'zone' laten gaan...
 
blijf je op vannacht of durf je het aan om te gaan slapen straks?
 
Hij wordt sappiger met inpakken ;)
 
Leo zei:
blijf je op vannacht of durf je het aan om te gaan slapen straks?
Ik denk dat ik het wel aandurf om te gaan slapen straks. Dan wordt het feestje morgen ook iets gezelliger denk ik  :D

noskos zei:
Hij wordt sappiger met inpakken ;)
Ik ga je website er nog even op naslaan, wanneer ik 'm dan precies moet inpakken. Misschien verander ik dan nog wel van gedachten. Je moet tenslotte niet vast blijven houden aan iets, waarvan is aangetoond dat het beter kan...  ;)
 
is ook zo
 
Ik ken tot nu toe alleen de old skool methode en deze is al erg goed, de inpakmethode moet dan helemaal super zijn  ;D
 
Inpakken is veel beter, in de zone verlies je veel sappigheid.
 
Niet omdaat ik te eigenwijs ben, maar ik ga nu niet inpakken. Ik wil het wel graag een keer uitproberen (ik geloof wel dat het beter is, maar zien is pas geloven  ;) ), maar dan moet ik daar in mijn tijdschema rekening mee houden. Als ik dat nu doe, ben ik volgens mij waarschijnlijk veel te vroeg klaar en weet ik niet hoe ik vannacht uit ga komen. Dat gaat dan ten koste van mijn effectieve slaaptijd en dat vindt Sinterklaas morgen niet gezellig...  ;D

Om 22.30 was de kern 65C (dome blijft heerlijk stabiel op 110C  ;D )
Nieuwkoop_20121201_00042.jpg


Om 23.30 was de kern opgelopen tot 70C en heb ik er een laagje Sweet Baby Ray's Honey Barbecue Sauce op gesmeerd.
Nieuwkoop_20121201_00043.jpg


Net om 01.00 weer even gekeken. Het is ondertussen een beetje pestweer (regen, hagel en weetikveel wat er allemaal uit de lucht valt...  :mad: ), dus heb even geen foto gemaakt. Door de regen was de dome enigiszins teruggelopen tot 100C, dus ik heb 'm iets meer lucht gegeven. De kern staat nog steeds op 70C. Denk dat het een zone is, maar het kan ook komen door de lichte daling van de dome-temp.

We zitten nu op bijna 8 uur en briketten zitten er nog voldoende in, dus ik ga zo lekker een tukkie doen. Ga wel tussendoor nog een keer kijken om de dome-temp te checken en eventueel briketten toe te voegen....
 
04.00 en de dome-temp is iets opgelopen (het regent al even niet meer) richting de 120C, dus de luchtschuiven weer iets terug geknepen. Kern-temp is ondertussen 77C, dus dat gaat langzaam de goede kant op! Ik ga in elk geval terug m'n bedje in en kijk over 2 uur weer...
 
Om 06.00 is de dome weer keurig 110C en geeft de kern 78C aan. Briketten zijn er nog voldoende, dus ik ga weer lekker verder met slapen...  ;D
 
dat gaat helemaal keurig zo
 
Dit gaat goed zo. Heerlijk he als het gaat zoals je wilt :) Je hebt nu al zoveel plezier van je nieuwe aanwinst, leuk om te lezen :)
 
Goeiemorgen! Briketten waren dus toch niet helemaal voldoende meer. Toen ik net om 09.30 weer ging kijken, was de kolenmand vrijwel leeg...
Dome-temp was ondertussen gezakt tot 80C en de kern-temp was ook weer teruggelopen tot 75C.
Gauw de kolenmand opnieuw gevuld, dus we kunnen weer verder!  ;D

Edit: nog even een fotootje van hoe de Picnic er nu bij ligt
Nieuwkoop_20121202_00044.jpg
 
Die ziet er al goed uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan