BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork met een smaakje voor een stickertje

 
 
 

Bonnie f

Vuurmaker
Berichten
87
Gisteren eindelijk een rustige dag en tijd voor het volgende stickertje! Pulled Pork dus.
Heel eerlijk gezegd ben ik niet zo van de vlees- en visgerechten die met veel sauzen, marinades, rubs en kunst- en vliegwerk bereid worden. Maar ik wilde het natuurlijk wel een keer maken.
Ik had her en der wat recepten gezocht en alles bij elkaar gezet om aan de bereiding te beginnen. Ik moest een rub maken, injectievloeistof (als oud-verpleegkundige wilde ik dat natuurlijk perse) en een BBQ-saus.
Toen ik alles bij elkaar had gezet raakte ik een tikje narrig van de enorme hoeveelheid aan smaakjes???.. Ik ben echt gek op (verse) kruiden en specerijen maar niet allemaal tegelijk graag.

c665bd6dda10abc34e7336ca8b09e877.jpg


Ik heb toen de hele mikmak weer terug in de kast gezet en ben zelf maar wat gaan verzinnen. Ik zocht naar een smaak die ik eruit wilde laten springen en dat is venkel(zaad) geworden. Ook ben ik meer zuren dan gebruikelijk gaan gebruiken. De keren dat ik pulled pork heb gegeten vond ik het zo zwaar en donker van smaak, ik hoopte dit zo te verminderen.

Ik had 1600 gram varkensnek (vet grotendeels er al af)
De injectievloeistof:
100 ml appelsap
80 ml appelazijn
30 gram (bruine) suiker
Snuf zout en wat peper

De rub:
Een eetlepel paprikapoeder
Een eetlepel zwarte grof gemalen peper
2 eetlepels (bruine) suiker
Een eetlepel uigranulaat
Een flinke eetlepel venkelzaad (even gekneusd)
Een theelepel zout

7342df348326693ae6b147e830b6454e.jpg


De vloeistof wordt deskundig ge?njecteerd, het trucje om teruglopende vloeistof te voorkomen blijkt ook bij een dood stuk varken te werken. Ook fijn dat er niemand au roept of van zijn graat gaat.
Ondertussen wordt de BBQ opgestookt indirect op 110 graden met appelhout. Lekbak eronder.


Het vlees gaat rond 11.30 in het ei.
Rond 14.30 is het vlees op 72 graden en pak ik het in een stuk folie.
Ondertussen maak ik de bbqsaus
-snipper een ui en een knoflook en fruit dit heel voorzichtig in 10 minuten gaar. Zorg dat het niet bruin wordt.
-daarna toevoegen: een theelepel zwarte peper, een halve theelepel chipotlepeper (een lekker frisse peper), een theelepel paprikapoeder en anderhalve theelepel venkelzaad.
-dit kruidenmengsel even meefruiten.
-250 ml ketchup toevoegen en 3 flinke theelepels appelazijn en een flinke scheut appelsap
-2 eetlepels bruine suiker erdoor
-het geheel een halfuurtje heel rustig laten sudderen en inkoken. Eventueel nog een scheut appelsap erbij.

87478acc7d59221a31a7a823153f6eb7.jpg


Om 16.30 is het vlees 85 graden. Het vlees wordt uitgepakt en dik ingesmeerd met de saus. Hierna gaat het terug op de BBQ tot het 92 graden is.

ebd5cb020144094ac061515bb2b00bea.jpg


Het pulken

0e37d51ad6546ee2288a07d42222a752.jpg


131cf0abb323dd536966c21e52fe2eea.jpg


We eten het met een zelfgemaakte koolsalade, ingelegde ui met paprika en augurk. De wijn is een macon die het zuur net trekt.

81a36df2ade6ca5ed9f9146705989138.jpg


147aea9db01ad0e87ac5ee418585d9e0.jpg


Ik vond het resultaat verrassend lekker en vooral de extra azijn en venkelsmaak maakten het gerecht lichter en frisser dan ik had verwacht. De smaken waren absoluut niet overheersend maar gaven het geheel meer diepte: een kruidige en pittige smaak tegenover het zware van het zoet en rokerige.

Vraagje: van de 1600 gram was er 950 gram over. Is zoveel verlies normaal?
 
normaal is dacht ik 30% verlies rauw> bereid bij pulled pork. dus van 1600 gram zou ik verwachten dat je toch wel 1100 gram overhebt. of had je het rauwe gewicht misschien gewogen na het injecteren?

misschien is het gewichtsverlies wat hoger omdat het vlees wat kleiner was, of wat minder dik (meer oppervlak) bijvoorbeeld, het kan per keer verschillen...

ik mis alles de foto's nog?
 
Ik heb gewogen voor het injecteren. Dus ik was inderdaad wat verbaasd over het gewichtsverlies verlies.

De foto's staan er nu. Sinds die idiote actie van foto-emmer loop ik te hanessen.
 
ik zie ze, ziet er top uit!!

ik ben zelf ook fan van lekker veel azijn of zuur bij varken, of het nou buikspek bij de zuurkoolstamp is of pork vindaloo met goed azijn, of lekkere pickles en azijnsaus op de pulled pork, dus ik volg je helemaal  :p

je had dus 40% gewichtsverlies, ik vind dat toch ook wel erg veel. maar ik moet er gelijk ook bij zeggen dat ik het zelf altijd maar voor waarheid heb aangenomen (die ca 30%) en nog nooit gewogen heb.
 
Ohhh, vergeet helemaal te zeggen dat de bbq-saus echt heeeeel lekker is geworden.
Die ga ik zeker nog een keer maken.
 
Het was jammie-de-bammie en er is nog genoeg voor vanavond.
Ik zal een steviger wijn er bij uitzoeken.
 
Lekkere P.P. , lusten wij. :)
Mooie bark ook.
 
Hoi Bonnie,

Je geeft het volgende aan:
"De vloeistof wordt deskundig ge?njecteerd, het trucje om teruglopende vloeistof te voorkomen blijkt ook bij een dood stuk varken te werken"

Hoe moet ik me dat voorstellen want bij mij loopt het vocht er meestal uit tijdens het injecteren. (vooral als de naald verwijderd wordt uit het vlees)

Alvast bedankt,
 
Lekker hoor, gratz met knorrie!
 
Goed bezig. Lekker out of the box denken.
Het lijkt me erg lekker.
 
Yum gefeliciteerd hoor. Enne dat trucje???

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
MarcovdK zei:
Yum gefeliciteerd hoor. Enne dat trucje???

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Ben ook benieuwd, blijf het even volgen. :-?
 
Hans zei:
MarcovdK zei:
Yum gefeliciteerd hoor. Enne dat trucje???

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Ben ook benieuwd, blijf het even volgen. :-?

Ziet er goed uit.
Ik ben ook benieuwd naar het trucje..
 
Het trucje is echt heul simpel.
Vlees (dus ook een been of bil) bestaat uit laagjes.
Nu heeft een bil of been meer lagen maar het stuk varkensnek dat ik injecteerde was behoorlijk geaderd met vet etc.
Bij een stuk kipfilet zal het trucje veel minder effect hebben.
Als je het vlees even uit zijn verband drukt door een kant flink in de duwen en dan injecteert zorg je ervoor dat het gangetje van de naald onderbroken wordt.
Voor je de naald uit het vlees trekt, laat je het vlees weer los.
Hier een plaatje
2496c6bfb179d72eb078bdeca2a97788.jpg
 
Dank je wel voor de uitleg . :)
Ga ik proberen als ik weer ga injecteren. ;)
 
Bedankt voor de uitleg en gefeliciteerd met je stickertje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan