BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork en de nieuw pizza oven

 
 
 

marcus

Kooltjesharker
Berichten
142
Een druk half jaar achter de rug met verbouwen, verhuizen en een toevoeging aan het gezin. We zijn nu eindelijk zo ver dat we ons weer kunnen richten op wat mooi vlees en dan kan ik mijn ambitie weer oppakken om hier wat actiever te zijn.

Verhuizen betekent helaas afscheid nemen van onze zelfbouw BBQ  :( maar het nieuwe huis biedt een vaste BBQ, pizzaoven en voor de zekerheid heb ik er een Mastertouch GBS bij gekocht. Morgen vieren we de verjaardag van onze grootste kleine en dan komt er een sloot mensen over de vloer. Een mooi moment om pizza te leren bakken. B-)

Vorige week al een korte proefronde gedraaid en de temperatuurbeheersing van zo'n ding is me nog niet helemaal duidelijk maar morgen kan ik lekker oefenen.

Voor op de pizza zetten we een tafel vol ingredi?nten neer waaronder pulled pork.
Ik volg twee leidraden, het wedstrijd pulled pork recept van Noskos en The perfect pulled pork van Meathead. BBQ draait natuurlijk om proberen dus ga ik eens op zoek naar wat voor ons lekker werkt.

Gisteravond de butt van 3250gr ingesmeerd met grof zeezout en ingepakt in folie. Vervolgens hebben we de Memphis dust rub gemaakt en daar vanmorgen de butt mee ingesmeerd. We beginnen wat laat omdat we bij het Kookpunt even berenklauwen hebben gekocht en daar langer hebben rondgelopen dan vooraf bedacht. Wat een toffe winkel! (mag ik dat hier zeggen?)
Voor de eindtijd maakt het niet uit want het gaat toch pas morgen gegeten worden.

Eerst wilde ik niet injecteren om te zien hoe dat zou uitpakken maar uiteindelijk toch naar de ervaren mannen geluisterd en de pp injectiemarinade uit het recept van Noskos gemaakt. Ik had geen honing meer dus vervangen voor maple syrup.

Hij ligt nu vanaf 12 uur op de mastertouch en net een tweede brokje hickory er op gelegd. Afgelopen week heb ik 5 dozen Red Devil kokosbriketstaven laten leveren omdat die hier op t forum goed uit de test kwamen. Voorzichtig ben ik begonnen met 6 stukken van een cm of 10 maar er zojuist al ??n afgehaald omdat de temp opliep naar 135 en ik heb rond de 107 ga proberen te houden.

Als de dag vordert zal ik onze ervaringen verder delen en wat foto's posten
 
Spannend, we kijken uit naar de plaatjes. ;)
 
Nu 3,5 uur onderweg. De butt zit op 54 graden. In de brikettentest doet de red devil het tot wel 8 uur maar ik heb er inmiddels een paar bijgelegd omdat ze op raken. De temperatuur schommelt een beetje maar dat komt wellicht ook door de blokken hout die ik er op heb gelegd. Elke 30-45 min een blokje maar inmiddels ben ik ermee gestopt. Er ontwikkelt zich een mooie bark. Ik ben benieuwd!

Nu eerst eens zoeken hoe dat pizzascheppen precies werkt zonder plakken en dan ga ik foto's uploaden.
 
Temperatuur is nu 64 graden. Het nadeel van de Devils is dat ze erg langzaam op gang komen. Na bijvullen duurt het nog erg lang voor je er profijt van hebt. Hierdoor een wat schommelende temperatuur gehad. Is daarom lastig te zeggen of ik al in de stall zit of dat het de temperatuur is die de kerntemperatuur stil houdt.
 
Even een opmerking Marcus, je schrijft dat je de temperatuur regelt door het aantal briketten.
Da's niet echt de bedoeling.
Je zorgt dat er voldoende briketten aanwezig zijn en dan regel je de temperatuur d.m.v. je luchtschuiven en niet door briketten weg te halen of toe te voegen.
 
Eens, het is meer dat de temp ineens terugloopt wanneer ze opraken. Dan vul je ze bij en zit er een tijd tussen voor de nieuwe hitte geven. Eerder bijvullen dus, maar ik ging er van uit dat deze langer mee zouden gaan. En het verwijderen van 1 briket was omdat ik op dat moment niet meer terug kon regelen. Inmiddels zit ik op 68 aan de ene kant en 65 aan de andere kant. Het lijkt er dus op dat we er uit raken.
 
80 graden, had toch eerder moeten beginnen. Inpakken wilde ik niet want dat zou de bark minder knapperig maken. We wachten nog even...
Snap nu ook wat er mis is gegaan met het reguleren. Een aslaag onderin de ketel en een aslaag onderin de brikettenmand hebben de boel verstoord, ik kreeg hem net niet meer boven de 100. Nu draait hij weer lekker op een paar blokjes.
 
Klaar.... Nu eerst even de foto's van het maken en dan na vanmiddag de foto's van het pullen en op de pizza.
540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg
 
Hans zei:
Even een opmerking Marcus, je schrijft dar je de temperatuur regelt door het aantal briketten.
Da's niet echt de bedoeling.
Je zorgt dat er voldoende briketten aanwezig zijn en dan regel je de temperatuur d.m.v. je luchtschuiven en niet door briketten weg te halen of toe te voegen.
Marcus zei:
Eens, het is meer dat de temp ineens terugloopt wanneer ze opraken. Dan vul je ze bij en zit er een tijd tussen voor de nieuwe hitte geven. Eerder bijvullen dus, maar ik ging er van uit dat deze langer mee zouden gaan. En het verwijderen van 1 briket was omdat ik op dat moment niet meer terug kon regelen. Inmiddels zit ik op 68 aan de ene kant en 65 aan de andere kant. Het lijkt er dus op dat we er uit raken.

Even terugkijkend op wat er allemaal beter had gekund denk ik dat ik hier gewoon ook wat geduldiger had moeten zijn. Door de hoeveelheid as reageerde de temperatuur langzamer dan ik zou verwachten en ben ik inderdaad op de verkeerde manier gaan bijsturen. Dit is mijn eerste lange sessie op de Weber, op mijn zelfbouw BBQ had ik geen last van blokkerende as, alleen van as wat de brikketten bedekt en smoort. Een mooi leermomentje, bedankt!  :D
 
En het resultaat mag er zijn, de butt uit elkaar getrokken nadat hij 2,5 uur ingepakt heeft staan rusten en in eerste instantie leek deze tegen t droog aan. Daarom heb ik de stukken vet die er af kwamen uit elkaar getrokken tot stukjes van van max een halve cm en deze er doorheen gemengd. Zo eet je geen hap vet, waar sommigen niet van gediend zijn, maar ik denk wel dat het een eventueel droog stuk pp kan helpen. De batch heb ik opgedeeld en de ene helft gemengd met The Rose Garden Roses are Red BBQ saus, de andere helft met de Seaside Smokers Original BBQ saus.

Dit heeft nog 8 uur ingepakt op een koele plek gestaan tot we 's avonds de pizza oven aan konden steken. Daar hebben ze als onderdeel van de mogelijke pizza ingredi?nten de held uitgehangen. Van het spoortje droogheid was niets meer te bekennen. Wel heeft t warm inpakken het vlees een heel klein beetje zompig gemaakt ten opzichte van vanmorgen. Ik durfde het niet eerst te laten koelen omdat ik bang was vocht te verliezen. Gelukkig heeft niemand hier iets van meegekregen.

540.jpg

540.jpg


Het pizzascheppen en op temperatuur houden van de oven ging super. Al met al heeft iedereen heerlijk gegeten en heb ik een leerzame nacht achter de rug.
 
Leuk verslag, mooie PP en een heerlijke PPP (Pizza Pulled Pork)
Gefeliciteerd met je Knor.
 
Ziet er lekker uit, van harte gefeliciteerd met je Knor ;).
 
Ziet er goed uit en het is gelukt om de pizza te maken mooi bezig geweest  :)
 
Thanks! Als je het even door hebt stelt het pizza maken niet zo veel meer voor. Nu voor de brisketpizza dan maar  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan