BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork (1e keer z?lf)

 
 

Youp

Sprokkelaar
Berichten
28
Op foodtruckfestivals mag ik graag een broodje pulled pork eten. Altijd lekker!
Nu werd het hoog tijd eens zelf aan de slag te gaan.
Vanochtend naar de slager voor een mooi stuk procureur. Mijn Gildeslager verkoopt Porc Plein Air. Op zijn site geeft hij aan dat dit varken, met kwalificatie Porc Qualit? d?Ardenne (PQA), weinig gewichtsverlies laat zien tijdens de bereiding. Hierover later meer.
Rechtstreeks vanuit de slager het overtollige vet (was weinig, Wim had het netjes uitgesneden) verwijderd. Vet neemt namelijk geen smaken op van de rub die wordt ingemasseerd.
Na het ?rubben? de Bastard voorbereid en aangestoken.
a5ef339a4df616746f3f662d58b68d62.jpg
d89751507a2097d8666a70ff5e7f83eb.jpg

In de tussentijd aan de slag met het maken van een lekkere saus om in de laatste fase het vlees in te smeren.
c4ad58afb15311918c74a063773fa07e.jpg
9595cf5e034cc214e0bd3fbba389572f.jpg

Ik verbaas me er over dat de Bastard zo makkelijk op temperatuur is te houden. Constant rond de 110 graden. Perfect!
5b8c01b39b751a71d2fda646f047d326.jpg

Om 13.30 uur was de kerntemperatuur opgelopen tot 57 graden en anderhalf uur later had het 70 graden aangetikt.
Bij 70 graden ingepakt en terug gelegd om door te stoten naar 88 graden.
59b253d51657de5a818da84e50f0957c.jpg

Na het behalen van 88 het vlees uitgepakt en weer teruggelegd (ingesmeerd met de bbq-saus) om door te warmen tot +90 graden.
5fc3e5b92141686b1f023672241c3a6e.jpg

De kerntemperatuur zakte... van 85 naar bijna 70. Lichte paniek!
Lager, lager, lager...wat gebeurt er
Maar, bij 70 graden steeg de temperatuur weer naar 71, 72 en h??l langzaam tikte hij om21.30 93 graden aan! Ruim 9 uur later was mijn varken op de temperatuur die ik wilde.
3cd234930320582210bd2fa07356ab67.jpg

Een mooie donkere bark. Nu moest ik het vlees een half uurtje afgedekt onder folie laten rusten. Tussendoor een aflevering van ?el casa de papel? gekeken (aanrader) en daarna met het vocht uit de folie dat ik bewaard had en een beetje bbq-saus gepulled. Geweldig hoe makkelijk ik met twee vorken het vlees uit elkaar kon trekken.
541673d8e7eab5e706a406846fd98a14.jpg

Uiteindelijk t?ch nog snel een broodje belegd met beetje coleslaw en pp. Heerlijk! Lekkerder dan tot nu toe op menig Foodfestival!
d1ee9ee26bbda9865f5156ca5bd11fcd.jpg

Super leuk om te maken. Z?ker niet de laatste keer!
Maar nu, ik begon met 2,6 kg en eindigde met 1490 gram. Een verlies dus van ruim 11 ons. Vraag voor de experts: Is dat gebruikelijk? Begrijp best dat door de lange bereidingswijze vocht verloren gaat maar iets minder dan de helft?






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zo Ceriel, dat gaat snel, leuk!!
 
Youp zei:
Zo Ceriel, dat gaat snel, leuk!!
Toevalstreffer..  ;)
De volgende keer door laten garen in de folie tot het vlees geen weerstand meer biedt als je er met een satehprikker in prikt, ergens tussen 88 en 93 graden. Dus vanaf 88 graden prikken en als het nog niet goed voelt, weer inpakken en een half uur later nog eens prikken.
Je bereidingstijd is zo een stuk korter en het vlees malser.
 
Een verlies van een derde kan gebeuren.

Ook het dalen van de temperatuur na het insmeren is normaal, lik maar eens aan je arm en blaas erover, dan wordt het koud. Je hebt je vlees uit de folie gehaald en de temperatuur stijgt pas weer als al het vocht aan de buitenkant is verdampt, sterker, je onttrekt door wat je doet eerste warmte. Verstandiger is het om je vlees gaar te laten worden in de folie, dan heb je dat punt bereikt. En dan pas in te smeren en terug te leggen. Dan kun je het vlees eraf halen als je saus gekarameliseerd is.

Maar ik denk dat de meesten hier dat niet doen. Ikzelf zeker niet. Gewoon als het vlees gaar is van de barbecue, laten rusten, pullen en dan je saus erdoor. Niet moeilijker maken dan het is ;)
 
Lekker lust ik, waar af te halen ? ;)
 
Ik reken ook altijd op een verlies van ongeveer een derde. Mocht het dan meevallen, heb je altijd genoeg PP :D

En ook de saus voeg ik pas na het pullen toe. Ik heb niet zo heel veel met een gelakte PP omdat je hem toch uit elkaar trekt..

Maar resultaat ziet er goed uit en het heeft gesmaakt. Geslaagde missie!
 
Gefeliciteerd met je knorretje. Ziet er goed uit. En iedereen bedankt voor de tips. Vanaf nu dus de saus later toevoegen.
Weer wat geleerd op deze ochtend. :)
 
Kansas City BBQ saus (bbq-helden)

? theelepel cayenne peper
? theelepel zwarte peper
1 theelepel zout
200 ml ketchup
2 eetlepels azijn
1 eetlepel mosterd
? eetlepel Worcestershire sauce
1 eetlepel stroop
1 eetlepel honing
3 eetlepels bruine suiker
1 kleine ui, fijngesneden
1 teentje knoflook, fijngesneden
1 eetlepel olijfolie


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Lekkerrrr  :)
 
Zier er heerlijk uit! Gefeliciteerd met Knor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
mooi pp, altijd lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan