BasBQ
Beef en Steak

Pulled Chicken from scratch

 
 

Kaspa

Kooltjesharker
Berichten
127
Dag bbq vrienden,

Enkele dagen geleden bij dit mooie forum aangemeld en vandaag voor de eerste keer pulled chicken gemaakt. Ik heb een (originele) black basterd mini (van het eerste uur) gekregen en buiten wat simpel grill werk heb ik geen bbq ervaring. Aanvankelijk dacht ik dat overigens ook dat de bbq niet meer goed functioneerde maar na nieuw vilt en een nieuwe thermometer blijkt hij het toch prima te doen😅. (thermometer was al enige tijd aan vervanging toe blijkbaar, toen ik daar achter kwam verklaarde dat ook een aantal niet helemaal gelukte gerechten)
De eerste keer low and slow wilde ik niet te moeilijk beginnen dus ik heb het pulled chicken uit de dutch oven recept van bbq experience centre naar eigen inzicht en mogelijkheden gebruikt en aangepast.

Voor de coleslaw:

500 gram spitskool
500 gram rode kool
6 wortels
2 bakjes crème fresh
10 el mayonaise
3 el appelcider azijn
1,5 el honing
3 el gerookte paprika poeder
1,5 el mierikswortel creme
flinke hand rozijnen en walnoten

Groenten in de magimix fijn gemaakt en daarna de dressing erbij.

2 kg kippendijen 2 uur laten marineren in kip kruiden en vervolgens op 110 graden gerookt met een chunk appelhout. (dit moest in 5 etappes anders paste het niet op de mini). Vervolgens moesten de kippendijen gegrild worden maar dit was ik door de lange rooksessie vergeten. In een gietijzeren braadpan een blikje tomatenpuree ontzuurt, kip met 1,5 liter kippenbouillon en 3 tenen opgezet in de oven door laten garen tot een kerntemperatuur van 75 graden, vervolgens gepulled en gemengd met de bbq saus.

Voor de bbq saus heb ik de hot 'n sweet smokey saus van Quun nagemaakt:

Ingrediënten

6 eetlepels donker bruine basterdsuiker
1/2 cup appel azijn
1/4 cup stroop
1/4 cup honing
1/4 cup Worcstershire sauce
5 eetlepels rokerige whisky, het liefst met een overdreven turf smaak
1 eetlepel chili poeder
3 eetlepels la chinata
2 theelepels vers gemalen zwarte peper
2 theelepels knoflook poeder
4 cups ketchup
2 eetlepels zeezout

Bereidingswijze:
Alles behalve de ketchup mengen in een pannetje en even koken.
Ketchup erbij en een klein half uurtje koken.

Ook zelf hamburgerbroodjes gebakken

500 gr tarwebloem
6 gr droge gist
10 gr zout
25 gr zonnebloemolie
50 gram ei, op kamertemperatuur
275 gr volle melk, 20 – 25 ᵒC

sesamzaadjes

Ingrediënten in de magimix tot een deegje gekneed en een uurtje laten rijzen. Vervolgens bolletjes gedraaid, bestrooid met sesamzaad en na weer een klein uurtje rijzen in de oven op 220 graden in een kwartiertje afgebakken.

Komkommer pickle

Met kerst het boek tsukémono (snelle groentenfermentaties uit Japan) van Peter van Berckel gekregen en hier de gemepte komkommer-pickles uit gemaakt

ingrediënten:

3 cm gember
1 gedroogde chilipeper
0,5 el sesamolie
1 eetlepel soyssaus (shoyu)
0,5 el rijstazijn
1 komkommer
1 tl zoet (bijv honing)
zeezout (2 procent van het groentegewicht)

Marinade maken van de natte ingrediënten en de chilipeper en gember toevoegen. Kort koken en af laten koelen.
Komkommer inwrijven met het zout en vervolgens met een deegroller flink kneuzen en in stukjes scheuren. Met de marinade een uurtje onder druk wegzetten. (ik heb nog geen pickle pers dus heb twee borden op elkaar gezet met een zoutpot er op).

Broodjes, pulled chicken, gebakken bacon, tomaat, komkommer pickle, sla, friet en mayo op tafel en aanvallen maar.

Helaas was drukker met koken dan met foto's maken dus de kwaliteit daarvan valt helaas tegen.
Het eten daarentegen viel bij iedereen bijzonder goed in de smaak.


Voorbereiding van de coleslaw:
IMG_2675.jpeg


De kip en de bbq saus:
3BCC8A42-9E13-4E97-A651-D518773A26F2.jpeg


IMG_2676.jpeg


Komkommer pickle
IMG_2683.jpeg


Pulled chicken

7dbcd902-2577-4177-9b7f-97f7b7f266a5.jpeg


Totaalplaatje
IMG_2684.jpeg


Heerlijke dag gehad zo. Een grotere bbq had het kookproces wel een stuk versneld maar aangezien ik die komende zomer pas verwacht oefen ik op mn mini nog lekker door. Onze kleine van 2,5 wilde aanvankelijk niet proeven maar toen ie ontdekte dat het kip was riep ie alleen maar meer papa, meer. Dat maakt dit gerecht wat mij betreft een vermelding in het topic: fotowedstrijd meer dan waard.
 
Dat ziet er erg lekker uit!
Ook mooi alles zelf gemaakt, tot dan het
Broodje aan toe.

Ik snap die kleine wel. 😋
 
Lekker gekookt Chef, mooie reportage!
 
Dat ziet er heerlijk uit zeg! Pulled chicken is echt lekker, en mooi dat je echt alles zelf hebt gemaakt!
 
Prachtig verslag, schitterend maal. Bedankt voor het delen!
 
Mooi verslag. Lekkere broodjes en fijne pickles. 😋
En je weet, de Q gaat voor de foto.
 
Dat is een heel verhaal geworden, dankje voor het delen!
Het lijkt me zeker meer dan het proberen waard gezien de smakelijke plaatjes.
 
Mooie binnenkomer.
Krijg er gewoon honger van.
Lekker man 👊
 
Dat bordje zou ik ook leeggegeten hebben
En aanpassingen gedaan naar eigen inzicht 👍🏻
 
Ziet er goed uit pulled chicken. En ik verwacht sneller een grotere bbq dan je denkt 😉
 
Mooie reportage en het ziet er heerlijk uit. Daar lusten kids en volwassenen wel een paar broodjes van!
 
Terug
Bovenaan Onderaan