BasBQ
Beef en Steak

Pulled beef

 
 
 

de volle

Gemarineerd
Berichten
1.052
Gisteren een mooi stuk rundernek gekocht. Dit is de eerste keer dat ik dit gerecht maak. Vanochtend begonnen om 8.00 uur. Om 15.30 uur was ie 69 graden en toen maar ingepakt. Had de hoop om dit met het avondeten klaar te hebben. Dat zit er niet meer in denk ik. Maar goed ik heb nog enkele zelfgemaakte schnitsels als reserve.
De nek gerubt met een peper en zoutmengsel met een beetje uien en knoflookpoeder. Temperatuur zo rond de 120 C en nu ingepakt naar de 135C
20230401_233729.jpg

20230402_150106.jpg

20230402_150243.jpg


Wordt vervolgd.
 
Het laatste deel ging sneller dan verwacht. Ik had de temperatuur nog iets verhoogd naar 140 C. Opeens schoot deze door naar de 160 C. Dat was even zoeken naar het waarom. Er zit in mijn Monolith een klepje voor rookhout. Deze was opengevallen. Dit was bij het opstarten ook al gebeurd toen had ik het snel in de gaten en met een bak water was het opgelost.. 16.45 uur was de nek 94 C en de prikker ging er als boter in.
Wat mij opviel dat er een aanzienlijke hoeveelheid vocht uit kwam. De nek lag al in een ovenschaal dus dat was geen probleem. Uurtje in de koelbox en hierna gepulled. De korst was heerlijk. Het pullen viel me tegen in vergelijking met pulled pork. Ik was er wel een halfuur mee bezig en had veel afval. Er zaten veel vliezen in en ik moest de vezels bijna per stuk eraf trekken. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet van vet in mijn vlees houd. Daar besteed ik dus veel aandacht aan. Even de rookschade afgekocht bij de buurman. Deze had het portie 250 gr al bijna op voor ik weer weg ging. Hij vond het lekker dan mijn Pulled Pork. Ik weet niet of ik het daar ook mee eens ben. Ik had al gegeten dus ik oordeel op een later moment. Na het pullen wilde ik het vocht toevoegen aan het vlees. nu maar goed dat ik gewacht heb want het is bijna allemaal vet. Ik schat dat het ruim een kwart liter is. Als het vet gestold is zal ik het vocht gebruiken en wat saus. Ik ieder geval is het nu koud niet droog en vol van smaak.
20230402_193812.jpg

20230402_193814.jpg

Je ziet het pannetje met vet.

Als laatste mijn vraag: is het lastig pullen normaal bij pulled beef of is het afhankelijk van de koe.
 
Ja vind ik wel. Dit is echt draadjes vlees. Texture is anders en ik gebruik een hele andere rub dat is ook een groot verschil. Pulled pork trek ik zo uit elkaar. Dit stuk in ieder geval niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan