BasBQ
Beef en Steak

Project Perfecte Burger

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
20.060
Vorig jaar tipte Dennis mij over een nieuwe serie van Heston Blumenthal, een van de beste koks van Engeland.

In de serie probeert hij bestaande kooktechnieken te doorgronden en te verbeteren.

Ik volg probeer hier zijn perfecte burger na te maken ;)

Ingredi?nten:

- 1.8kg Dikke Lende (in blokjes van 3 bij 3 cm)
- 13 gram zout

voor de sauce:

- 90g tomaten ketchup
- 145g mayonnaise
-15g Franse mosterd

Werkwijze:

Meng het zout met 600 gram van het vlees en laat dit 4 uur rusten in de koelkast. Het zout zorgt ervoor dat het vlees goed gaat plakken en dat de burger straks niet uit elkaar valt.

ja6ehuzu.jpg


Doe de rest door de gehaktmolen met een snijschijf van 3 mm, laat dit ook 4 uur in de koelkast rusten.

ydyqytat.jpg


2uryta7u.jpg


Na vier uur meng je het ongezoute gehakt met het gezouten vlees.

yjaja5yj.jpg


Doe het geheel nu door de gehaktmolen met een snijschijf van 8mm. Je krijgt dus wat grovere stukken vlees in je gehakt.

atysudes.jpg


Nu komt de tweede truc: vang de strengen gehakt uit de molen op en leg deze in de lengte richting op twee lagen huishoud folie.

Rol het vlees doormiddel van de huishoudfolie tot een stevige worst, en laat deze twee uur in de vriezer opstijven.

a2ety8a8.jpg


Nu kun je de hamburgers snijden. Doordat je de hamburgers nu op de draad snijd zouden ze een nog beter mondgevoel hebben.

5a7yba2e.jpg


Hier is de aflevering met de burger, vanaf 08:00 begint het burger deel.

How To Cook Like Heston S01E01 Beef

wordt vervolgd.
 
Hier ben ik nieuwsgierig naar! Vooral hoe hij gegrild gaat worden, kerntemperatuur.
Lijkt op "Duitse biefstuk". Als het het te  gaar wordt zullen ze snel hard en droog worden denk ik.
 
spannend Frits, ik blijf je in de gaten houden  ;)
 
Bert, ik keek net naar het filmpje en zie dat ze daar toch iets vetter vlees gebruikten. Wat zou een oplossing kunnen zijn zodat het niet te droog wordt?
 
Ik vind dit wel "cool" een hamburger maken helemaal vanaf het begin.  8)  Respect Frits  :)
 
Heb er toch maar wat bacon doorheen gesneden ;)
 
Frits zei:
Bert, ik keek net naar het filmpje en zie dat ze daar toch iets vetter vlees gebruikten. Wat zou een oplossing kunnen zijn zodat het niet te droog wordt?

Ik zou er een kilo vetter vlees (riblappen) tegen aan doen.
Deze 2 keer draaien door de 3mm plaat. Je hebt dan wel meer maar ik denk dat de smaak dan beter wordt.

De bacon erin smaakt altijd goed.
 
Bedankt voor de tip Bert, dat wordt voor de volgende keer.
 
ohhhhhhhhhhhhhhhhhhh

stijgt heeeeeeeeel snel in de top to do...
 
Misschien ribeye volgende keer voor een steak burger ;)
 
Frits, ik heb nog wild in de vriezer liggen. Daar wil ik nog een keer wildburgers van maken. Omdat wild vetarm vlees is adviseerde onze slager om er kalfsvet in te verwerken. Misschien is dat een idee voor jouw burgers?
 
Bedankt Dick, weer een leuke tip erbij
 
Wat een mooie kerel is dat eigenlijk.

Net even dat filmpje gekeken met een grote glimlach
 
Zo de burgers zijn gemaakt

e2y4uby5.jpg


En gebakken.

yheje3y7.jpg


De burgers bleven keurig heel maar waren, zoals Bert al dacht, een beetje droog.
Volgende keer een ander stuk vlees gebruiken.
 
Ze zien er toch erg lekker uit Frits, wel een beetje bleekscheten, maar ook lekkere dikke jongens  :D, en mooie grillmarks. (een dag te laat voor de fotowedstrijd  :( dat dan weer wel )
Volgende x beter.

Mac
 
Voor burgers of voor rundergehakt gebruik ik altijd riblap van gewone hollandse beesten. Meestal in een aktie periode.
Eerst volgende aktie is in de week voor de kerst dan kosten ze 4,98 als ik het goed heb. Dan is bovendien ook de procureur in de aanbieding voor 3,98 per kilo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan