BasBQ
Beef en Steak

Probeersel - bacon met appelstroop

 
 
 
 

Abraham

Pitmaster
Berichten
919
Ge?nspireerd door de Golden Syrup dacht ik het eens met appelstroop te proberen.
Twee weken geleden een stuk buikspek gehaald.
00fdf8d4.jpg


Van zwoerd ontdaan en in twee?n gesplitst. Twee stukjes van ongeveer een kilo over
acf53c0c.jpg


Een stuk ingesmeerd met 35 gram colorozozout en een flinke hoop appelstroop
78308f51.jpg


Heeft twee weken (langer dan gepland) in de koelkast gerijpt en is om de dag gedraaid. Komt dan behoorlijk vocht af.
c395db69.jpg


Vrijdag avond afgespoeld, en drooggedept.
65e51301.jpg

Dan 24 uur in de koelkast gedroogd

Zaterdagavond druk met dochters brengen, halen... pas nadat iedereen weer thuis was toch de WGA opgestookt en dit stuk bacon 2,5 uur gerookt... Rustig op een tuinstoel naast een pluimpje rook. Ook al is het dan na middernacht.. het blijft ontstressen voor mij...
b8c51278.jpg


Vanmorgen opgesneden.
0b81d2be.jpg

De smaak is prima!. De extra curing tijd lijkt geen negatief effect te hebben. De appelstroop geeft voldoende zoetje, maar minder "appel" dan ik verwacht had.

Volgend weekend de andere helft... Die gaat dan weer op de OTP. Daar kan ik de temperatuur beter beheersen..

 
lekkere spek, leuk om een keer met de appelstroop te proberen.
Ik wil het ook snel gaan maken
 
Ziet er goed uit. staat ook bijna bovenaan mijn lijstje (ben helemaal niet jaloers hoor!!)
 
Echt helemaal niks mis mee zeg ik  :eek:
 
Leuk idee met die appelstroop. Het eindresultaat ziet er erg mooi uit zeg en dat op de WGA :)
 
Ziet er heerlijk uit,mooie kleur ook.
 
ziet er mooi/lekker uit.
Ik heb zelf ook 2 stukken in de koeler liggen ( basic volgens Noskos recept )
Hoop dat die net zo mooi worden
 
Toch nog een vraagje waarom voor die tijd het zwoerd er van af?
 
Tot nu toe heb ik het zwoerd steeds na het roken verwijderd. Voordeel daarvan is dat het makkelijk(er) gaat als de bacon nog warm is. Dan kan je hem direct nog even knapperig bakken en opknabbelen... maar daar ben ik eigenlijk niet echt kapot van.
Dus deze keer vooraf verwijderd, met de gedachte dat het zout en appelstroop en natuurlijk de rook dan beter door zouden kunnen dringen. Of dat ook echt gebeurd is weet ik niet.... Dit was overigens redelijk mager spek, ik heb met het zwoerd niet veel vet weggesneden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan