BasBQ
Beef en Steak

Probe defect?

 

renevw

Vuurmaker
Berichten
65
Goedemorgen,

Ik gebruik een heatermeter. Een week of 2 terug heb ik een zelfgemaakte blower getest op mijn Weber OTS47
Het leek mij leuk een schaal met water in de q te plaatsen en met de vlees probe de temperatuur van het water te meten tijdens de test sessie. De HM heeft de Q uiteindelijk bijna 7 uur op temperatuur gehouden. Wel wat schommeling, maar niet minder dan dat ik het met de hand zou doen. Tot zo ver een geslaagde test dus.

Echter was de volgende ochtend de temperatuur van de vlees probe ruim 200 graden :-O dit is natuurlijk onmogelijk. In onderstaand grafiek kun je het verloop van de temperatuur zien. Nu vermoed ik dat er water in de probe is gelopen. Dit met als gevolg dat de weerstand niet meer hetzelfde is en dus foute waardes ontstaan. Ik heb de probe nog dagen laten liggen/drogen maar hij blijft rond de 170 graden aangeven bij kamer temperatuur. Ook heb ik gekeken wat hij in de verschillende ingangen heeft, maar dit geeft geen verschil.

Nu is dus de vraag kan mijn vermoeden kloppen? Dit zou een makkelijke fix zijn. Ik kan mij haast niet voorstellen dat eventuele sluiting er voor gezorgd heeft dat elke probe ingang van de HM foute waardes geeft? Helaas heb ik (nog) geen andere probes of een andere meter voor handen om dit te testen.

 
De probe ingangen zijn kortsluitvast. Het is dus niet waarschijnlijk dat alle drie de probe ingangen defect zijn geraakt door een defecte probe. 

Je kunt proberen om de probe even een uurtje te bakken bij 200C in de oven (stekkertje buiten de oven) als dat geen resultaat geeft is de probe helaas definitief overleden.
 
Goedemorgen Nosmo,

Bedankt voor de tip. Ik had de probe al even boven de haart gelegd in de Weber bij het maken van een kippetje. Ik hoorde direct al gesis, vocht in de probe dus.
Fijn om te weten dat de kans klein is dat het in de probe ingangen zit. Als er binnenkort iets in de hoven gaat zal ik de probe er bij leggen :). Ook bestel ik dan maar vast een nieuwe. Dan kan ik hoog uit met 2 eindigen, dat kan nooit kwaad :p.

In het kader van probes en water, weet jij zo ook een probe te benoemen die ik i.c.m. de HM kan gebruiken die je wel in het water kunt hangen?

Edit: Het betreft een Maverick ET73 probe toch?
http://www.meerbarbecue.nl/maverick-vervangings-probe-et-73-voor-het-vlees-fo.html

Gr,
Rene.
 
Terug
Bovenaan Onderaan