BasBQ
Beef en Steak

Primo Oval XL (verplaatst/gesplitst bericht)

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.098
Laatste vraag en wie anders dan een ervaringsexpert kan deze beantwoorden ;)

Als je hem dus direct en indirect indeelt, komt er dan niet veel warmte van het directe gedeelte bij het indirecte gedeelte? Er zit dan geen deflector die het tegenhoudt.
Gesplitst en verplaatst bericht uit de rookkamer, podcast julius jaspers
@Robbie @Beun
Nee precies, degenen die een Weber kettle ervaring hebben weten wat ik bedoel, doordat de bodem tov. de bovenkant van de base
niet veel verloopt heb je een groot bodemoppervlak waardoor ongewenste straling naar de zijkant wordt geminimaliseerd.
Door de dividerplate in de nokjes van het kolenrooster te zetten deel je de firebox in 2-en en kun 1 kant van box vullen met houtskool
De keramische D-plates (heat deflectors)gebruik ik eigenlijk alleen als ik alles indirect wil, maar voor extra temperatuur stabiliteit leg ik altijd 1 D plate boven het indirecte deel en daar bovenop zet ik de lekschaal/bak
Ik splits dit draadje even af naar een nieuw topic.
Nou daar staat hij dan, dit is nog de versie met de oude schoorsteen. maar de rest is onveranderd, behalve dat de roosters tegenwoordig standaard RVS zijn en niet meer ge-emailleerd
Je hebt bij de Primo Oval dus 2 keramische D-plates (Heat deflectors)
Alles wat je met een divide en conquerer systeem of de Eggspander kan doen doet de Primo ook maar dan beter. Dat idee hebben de andere merken trouwens gewoon gepikt van Primo, (de Primo Oval is rond 2002 voor het eerst geintroduceerd en toen bestond er geen eggspander of een divide en conquerer systeem)
Omdat de onderkant van de Base veel breder is dan een rond ei heb je geen last van stralingswarmte van het directe gedeelte.

Ik ben overigens bezig met mijn 2e Primo, Ik heb sinds 1 jaar het nieuwe model Oval XL (2022) mijn oude vertrouwde oude Primo Oval XL
is na 10 jaar trouwe dienst naar een goede maat van mij gegaan die mij graag appjes stuurt van zijn gerechten, en om steeds weer te vertellen hoe geweldig deze BBQ is.

barbecue-smoker-kamado-primo-oval-xl-400-primo-oval-jr-200-png-favpng-4KLru5tAkrn2TBSgMRJFnq789.jpg
 
Laatst bewerkt:
Duidelijke uitleg, dank daarvoor! Op deze foto zie ik dat er ook een schot op de bodem zit. Dat verklaart meteen een boel. Verdorie, Ewald… nu wil ik ooit een Primo ;)
 
Duidelijke uitleg, dank daarvoor! Op deze foto zie ik dat er ook een schot op de bodem zit. Dat verklaart meteen een boel. Verdorie, Ewald… nu wil ik ooit een Primo ;)
Ik en mijn wederhelft kunnen je vertellen, dat moet je gewoon doen. En dan ga je jezelf afvragen waarom je dat niet eerder hebt gedaan.😂
Dat stalen schot op de bodem is de divider plate
 
Ik en mijn wederhelft kunnen je vertellen, dat moet je gewoon doen. En dan ga je jezelf afvragen waarom je dat niet eerder hebt gedaan.😂
Dat stalen schot op de bodem is de divider plate
Haha, ik geloof je meteen. Helaas ga ik dit niet op korte termijn kunnen bemachtigen. We hebben nu eerst andere prioriteiten. Wellicht dat er met Black Friday o.i.d. een aanbieding komt. Zag wel dat het beter is om hem los te kopen want het onderstel zou niet bijster stevig zijn. Heb jij hem buiten ‘gewoon’ in weer en wind zonder hoes?
 
Ik weet dat het oude nest, niet heel stevig is hoe dat nu is weet ik niet bij ons staat hij in de Cart en ik verzeker je die is heel stevig.
Hoezen geloof ik niet in die houden allemaal vocht vast. Bij ons staat de primo onder een eenvoudig afdak
1688679884722.png
 
Laatst bewerkt:
Begin steeds vaker naar deze uitvoering te kijken 😱😊
Kan een ietsepietsie meer op dan op m’n L-ei
 
Vroehag was er niet zoveel keuze in keramische bbq's, de keuze voor mij was de green egg of een primo. De keuze viel voor mij op een Primo Large ivm beschikbare ruimte. Zal ook zo'n jaar of 10 geleden zijn, de firebox zit een scheur in maar doet weinig af aan de werking.

Binnenkort komt er een Large bij, de nieuwe buitenkeuken heeft wat meer ruimte ;)
 
Vroehag was er niet zoveel keuze in keramische bbq's, de keuze voor mij was de green egg of een primo. De keuze viel voor mij op een Primo Large ivm beschikbare ruimte. Zal ook zo'n jaar of 10 geleden zijn, de firebox zit een scheur in maar doet weinig af aan de werking.

Binnenkort komt er een Large bij, de nieuwe buitenkeuken heeft wat meer ruimte ;)
Een larger erbij?! Wat een luxe 😍
 
De L vind ik net een tikkie te klein.
Maar toen ik mijn eerste oval XL kocht (2012) bestond de L nog niet, toen had je alleen de XL en de Junior, de L kwam pas 2 of 3 jaar later op de markt. Als ik nu ruimte tekort kom kan ik i ieder geval niet zeggen: Had ik maar een grotere genomen;)
 
Hoe zit het eigenlijk met garantie? Zijn ze redelijk met claims? En wat is de periode?
 
Mooi plaatje.

Ook handig met zo'n munitiekistje erbij. Functie...?
 
Hoe zit het eigenlijk met garantie? Zijn ze redelijk met claims? En wat is de periode?
Garantie gaat nu altijd via de importeur die dat weer overlegt met Primo USA voor goedkeuring. (Empire Comfort Systems inc.).
Duurt niet zo lang, in het verleden heb ik 2 fireboxen versleten, en onder garantie vervangen.
Het enige is dat je het onderdeel ter vervanging onder garantie moet afhalen bij een dealer, of gaat ophalen in Belgie bij de importeur (Belgium Invest) of laat opsturen, bij die laatste moet je dan wel de verzendkosten betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Mooi plaatje.

Ook handig met zo'n munitiekistje erbij. Functie...?
Klein gereedschap en klein BBQ benodigdheden
Maar deze is nu niet meer in functie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan