Beef en Steak

Primo Oval XL - Maiden run (tandori kip, gegrilde bloemkool en gepofte aardappel)

 
 

Rocker

Pitmaster
Berichten
709
De Primo Oval XL, al jarenlang stond hij op mijn wensenlijst. Na het overlijden van mijn vrouw een aantal jaar geleden verschoof die wens qua urgentie wat naar de achtergrond. Een nieuw huis, een tuin die nog verbouwd moest worden, telkens was er wel iets waardoor hij er nog niet kwam. Tegelijk zorgde dat laatste ervoor dat er wel een plekje ingericht kon worden waar hij vast kon staan. Afgelopen najaar een start gemaakt met een buitenkeuken onder de overkapping.

Toch nogmaals op onderzoek gegaan, moet het wel een Primo worden, er zijn de afgelopen jaren ook zoveel andere mooie kamado's op de markt gekomen. Maar na wat vergelijk en bekijken voelde ik toch duidelijk dat ik echt voor die Primo wilde gaan, en dus een Primo besteld, want ja.. dat geeft een goeie stok achter de deur om door te pakken. Dus afgelopen weken weer verder gegaan met de buitenkeuken, het blad en de afzuiging en zaterdag was het dan zover dat ik deze met wat vrienden van mijn dochter in de buitenkeuken kon tillen. Zij moesten gelijk weer door, dus die bbq voor hen komt er nog. De keuken is nog niet klaar, maar de BBQ kan in elk geval al wel aan en gebruikt worden.
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.38.59.jpeg



Gisteren was het dan tijd voor de maiden run. Ik had wat gerechten uitgezocht die allemaal zo rond de 180/200 graden moesten zodat ik ook de volledige maaltijd erop kon bereiden, tandori-kip spiezen, met gegrilde bloemkool en gepofte aardappels.

Ruim van tevoren aangestoken en even de tijd geven om te kijken wat de temperatuur ging doen
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.13.jpeg


Ondertussen de bloemkool gekookt en in een yoghurt/kerrie dressing gezet waarna ik de gepofte aardappels klaar heb gemaakt. De mochten er gelijk op want hadden het langst nodig.
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.15 (1).jpeg

WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.14.jpeg
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.15.jpeg

20 minuten later kon ook de bloemkool erbij
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.16.jpeg


De kippendijen had ik eerder die middag al in een yoghurt/tandori marinade gezet, dus mochten nu aan een spies worden geregen en zo'n twintig minuten na de bloemkool ook op het rooster, direct
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.17.jpeg
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.17 (1).jpeg
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.18.jpeg


Nadat beide kanten een 5-tal minuten direct gegrild waren verder indirect, dus de reflector erin en nog een 10/15 minuten gezellig met z'n allen garen.
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.58.jpeg


De spiezen hadden toch nog even iets langer nodig, kern zat op 65, maar de aardappels konden er vast af om te vullen, de bloemkool was ook klaar.
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.58 (2).jpeg
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.58 (1).jpeg
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.59.jpeg



Uiteindelijk alles lekker bij elkaar en hebben we heerlijk gegeten. Na afloop nog snel even wat rolo bananen erop gelegd, er zat nog genoeg warmte in tenslotte
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.59 (1).jpeg
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.59 (2).jpeg
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.40.00.jpeg


De komende tijd de bbq dus maar eens echt goed gaan leren kennen en ervaren wat goed werkt qua stand van de schuiven. Ik had hem nu met twee wokkels aangestoken, en merkte dat ik hem al snel op de 200 had, terwijl de schuiven minimaal open stonden. Bij een low 'n slow moet ik dus duidelijk maar 1 wokkel gebruiken.
WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.39.16 (1).jpeg


Vanavond geen tijd om het avondeten op de Q te bereiden, maar ik denk dat ik even wat frikandel burnt ends ga maken als snackie :)
 
Goede keuze die Primo en je hebt er een mooie plek voor gemaakt!
Die maaltijd ziet er super uit. 😃
 
Terug
Bovenaan Onderaan