BasBQ
Beef en Steak

Prima weer voor een pizza

GuiltyNL

Sprokkelaar
Berichten
49
Dit weekend een pizza gemaakt. Tomatensaus, geraspte kaas, parmenzaanse kaas, buffel mozzarella en aan de ene kant hamreepjes en de andere kant pepperoni.

260 graden en door!
IMG_20200516_172706.jpg


Even tussendoor checken:
IMG_20200516_172712.jpg

En het eindresultaat:
IMG_20200516_173747.jpg


Ik had een bodem van Koopmans gebruikt en die viel me tegen. Bodem was eerder flauw en koekachtig (beetje bros). Ik vind een knapperige bodem veel lekkerder. Iemand tips om zo'n bodem zelf te maken?

Verder smaakte de pizza top!

IMG_20200516_172700.jpg
 
Knapperige dunne Pizza bodems maken is niet zo heel moeilijk om zelf te doen.
Je moet wel het goede meel hebben.
Met gewone bloem uit de super lukt het ook wel maar het is beter als je type oo haalt.

Voor 4 pizza’s

500gr type oo meel.
300 ml water
3 eetlepels olie
Half Zakje gist ( 4gr )
8 gr zout

Ingrediënten goed mixen tot een mooi deeg.
Even half uurtje laten rusten.
4 bollen maken van het deeg.

Deeg rustig laten rijzen zo’n 8 uur of langer.
Ik doe altijd wat olie op de bollen om uitdroging te voorkomen.
En de bak waar het deeg in zit goed afdekken.

Als het deeg te hard gaat rijzen en je hele grote bollen krijgt iets minder gist gebruiken.
Om het rijzen af te remmen, deeg bollen in de koelkast zetten.

Zelf begin ik op de pizza dag gelijk s’morgens met het maken van het deeg zodat het deeg de hele dag tijd heeft om te rijzen.
Ook de avond van te voren en gelijk in de koelkast is goed mogelijk.
Het deeg wel 2 uur van de voren uit de koelkast halen.

En dan de pizza’s maken,
Daar zijn heel veel verschillende manieren voor maar ik gebruik meestal gewoon de deegroller.
Op het werkblad strooi ík maïsmeel dat is een wat grovere korrel dan bloem.
En dat werkt iets fijner.

Dan het moeilijke deel blijft toch altijd om de belegde pizza op de pizza schep te krijgen en daarna op de pizza steen.
In het begin gebruikte ik nog bakpapier onder de pizza’s om het wat makkelijker te maken, maar als je er wat handiger mee wordt dan gaat het zonder papier ook lukken.

Zorg er ook voor dat de pizza steen minimaal 200 graden is.

Eet smakelijk

af95155862ad29cc8d5d75dcd908ca53.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Pizza; altijd +1!
 
@Kamadojoe1983 bedankt voor je recept. Ik ga ermee aan de slag!\

500gr type oo meel.
Je bedoelt daadwerkelijk meel, geen bloem. Toch? Bloem is gefilterde meel als ik het goed heb.

In het begin gebruikte ik nog bakpapier onder de pizza’s om het wat makkelijker te maken, maar als je er wat handiger mee wordt dan gaat het zonder papier ook lukken.
Ik gebruik nu bakpapier en doe de truuk zoals met het tafellaken. Op de steen laten glijden en dan snel aan het bakpapier trekken haha.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is er helemaal geen typo00 meel omdat het zo fijn is dus ik ga er vanuit dat bloem bedoelt wordt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Volgens mij is er helemaal geen typo00 meel omdat het zo fijn is dus ik ga er vanuit dat bloem bedoelt wordt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Waarschijnlijk bloem ja.
Ik ga altijd naar de molen in de polder hier die verkoopt speciaal pizzabloem/meel
Bij de ah verkopen ze ook speciaal pizza bloem/ meel van een Italiaans merk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Buffel mozzarella op je pizza is zonde als je hem nog bakt, in Italië doen ze buffel er alleen op zodra hij uit de oven komt. Met bakken raak je namelijk de delicate smaak kwijt. Net als prosciutto crudo ( rauwe ham). Die wordt veel te zout bij verhitten, dus gaat er ook na afloop op.

Mijn recept staat ook hier ergens op de site, de grootste truc is je deeg te laten rijpen. Minstens een nacht in de koelkast, maar 2 mag ook. En daarna op kamertemperatuur deeg verwerken, anders springt het steeds terug en krijg je het niet uitgerold.

Succes!
 
Tips genoeg hierboven, wil wel zeggen dat het er goed uitziet.
 
Het is gelukt hoor! Ik heb ontdekt dat er veel varianten van de recepten zijn.

Ik heb gekozen voor:

  1. 500 gram 00 bloem
  2. 10 gram zout
  3. 2 EL olijfolie
  4. 300 ml water
  5. 4 gram gist
  6. 5 uur rijstijd

Pza1.jpg
Pza2.jpg
Pza3.jpg
Pza4.jpg
Pza5.jpg


De volgende keer moet ik nog even iets erop vinden om de mozzarella even iets droger te krijgen. Die was nu iets te nat. Ik had vier varianten gemaakt twee voor de kinderen (ham / salami), Hawaii voor mijn vrouw (die was ook te nat, volgende keer de ananas meer drogen) en bovenstaande was die van mij.

Bodem zelf was echt heerlijk! Lekker knapperig, dun en luchtig! De pizza zelf smaakte overigens ook top :)

Ketel had ik op 260 graden, volgende keer iets meer houtskool (ECHT Professional).
 
Laatst bewerkt:
Ja, nu heb ik ook trek in pizza! Ziet er goed uit trouwens! Mozzarella goed droogdeppen en de overige ingrediënten ook, scheelt enorm. Heb je de tomatensaus goed ingekookt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Die verhoudingen voor het deeg ga ik ook eens proberen. Voorgaande keren was het deeg te nat; gevolg dat de belegde pizza niet soepel van de schep af kwam en als een soort van gecrashte calzone op de pizzasteen belandde (zal de foto’s besparen)..
 
Ja, nu heb ik ook trek in pizza! Ziet er goed uit trouwens! Mozzarella goed droogdeppen en de overige ingrediënten ook, scheelt enorm. Heb je de tomatensaus goed ingekookt?
Ja, dit werkt aanstekelijk he. ;)

Tomatensaus was goed ingedikt, ik denk dat de mozzarella de voornaamste boosdoener was. Goede reden om van de week een nieuwe poging te doen. :cool:

Die verhoudingen voor het deeg ga ik ook eens proberen. Voorgaande keren was het deeg te nat; gevolg dat de belegde pizza niet soepel van de schep af kwam en als een soort van gecrashte calzone op de pizzasteen belandde (zal de foto’s besparen)..
Ik gebruik maismeel op de onderzijde van het merk Pan, dat werkt ook als een trein.
 
Laatst bewerkt:
Schitterende pizza's, i love pizza 😍, ik denk dat we morgen pizza eten🥳 Chianti hebben we nog🍷
 
Buffel mozzarella op je pizza is zonde als je hem nog bakt, in Italië doen ze buffel er alleen op zodra hij uit de oven komt. Met bakken raak je namelijk de delicate smaak kwijt. Net als prosciutto crudo ( rauwe ham). Die wordt veel te zout bij verhitten, dus gaat er ook na afloop op.
Goed punt, die mozzarella ga ik een keer op die manier zelf zo doen. Mijn kinderen vinden het gesmolten wel lekkerder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan