BasBQ
Beef en Steak

PP op WSM vragen.

 
 
 

ThrowonD

Stoker
Berichten
494
Goedenavond.

Morgen wil ik op een WSM, PP gaan maken.
Dit word mijn eerste keer op een WSM.

Heb een aantal vragen.

15 briketten aansteken, en dan in het begin van mijn briketten op  een hoop mikken? (ik wil op 107-115 graden gaan zitten.)
Wil de waterpan met kokend water vullen om de temp stabiel te krijgen en te houden.

Gebruik ik alle drie de schuiven voor de O2 toevoer? Of maar eentje?

Schuif boven helemaal open?

Hoop van jullie te horen.
 
Boven helemaal open, ik heb meestal 2 schuiven 1/3 openstaan. Je kan beter met een lage temperatuur beginnen dan met een te hoge.
Dus het eerste uur ff checken hoe snel hij omhoog loopt. Bij een paar gebruiken weet je precies hoe de schuiven moeten staan.
en; If you're lookin you ain't cookin. Ik zou voor de wedstrijdvariant gaan http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html
Gr
 
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=866.0

Steek de WSM ruim (reken een uur) van te voren aan, dan kun je deze rustig op temperatuur laten komen. Boven heb ik altijd open, het is verder maar net hoe het weer is hoe de schuiven beneden staan. Veel wind? Dan bijna dicht. Geen wind? dan wat meer open. Soms twee open, vaak drie. Het is een kwestie van gevoel cre?ren. Alleen voor het noodzakelijke de deksel openen en i.c.m. de juiste luchttoevoer kun je er uren naast zitten ruiken.  8->

Het gebruik van de waterpan heb ik na een paar keer gestaakt. Of er moet veel in, of kans op bijvullen. En vergeet vooral het schoonmaken niet. Wellicht dat de luchtvochtigheid nog een rol speelt in het proces, maar daar heb ik nog weinig van gemerkt. In een Ei staat ook geen kom water.

Het eventuele rookhout tussen de kolen verdelen of later toevoegen middels het deurtje. Het laatste verstoort de temperatuur wel weer.
 
Succes alvast!
 
Zoals hierboven al wordt verteld, je gaat een gevoel er voor krijgen. Een eerste keer is altijd spannend  :>

Bij mij zelf staat boven altijd helemaal open. Onder staan alle 3 vol open met op temperatuur komen en daarna staat eigenlijk alleen het voorste ventiel voor 1/3e open. Dan blijft hij met gevulde waterpan altijd keurig rond de 107-110 graden.

Waterpan gewoon lekker gebruiken, als je na het meteen de pan schoonmaakt haal je het er zo af en is een kleine moeite! Genoeg erin gooien en dan hou je het makkelijk een uur of 10 vol zonder bijvullen. En desnoods vul je bij als je je PP lakt of inpakt omdat je dan toch de deksel eraf haalt.

Succes en we zien het verslagje verschijnen! :)

 
Waterpan van WSM bijvullen gaat super met een gieter!
Warm water om te starten heb ik ook weleens gedaan, maar heb nou niet het idee dat het heel veel scheelt tov met koud water starten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan