BasBQ
Beef en Steak

PP op mini egg

 

Barbeknoeier

Tondelzoeker
Berichten
14
Geinspireerd door meerdere topics hier op het Genootschap, eindelijk de moed weten te verzamelen om Pulled Pork te maken. Het was voor mij de eerste keer ooit, had het natuurlijk al wel eerder gegegeten. Ik heb het recept van Noskos gevolgd, simpele pulled pork, jullie vast bekend. Voor de rub heb ik de Noskos rub gebruikt die ik nog had staan van m'n MOINK balls. Bij gebrek aan een kruidenshaker (of hoe je het ook noemt), heb ik de rub over meerdere Verstegen kruidenpotjes verdeeld, werkt prima!

Aangezien het een klein eitje is en ik het lastig vond om het juiste formaat te vinden, bij m'n slager een klein stuk varkensnek (schouder was niet beschikbaar) van 1,3KG gehaald. Deze was al vrij netjes qua vet, heb er nog maar twee stukjes af hoeven snijden. Enfin, het varkentje even een fijn kruidenbadje gegeven en hop, de koelkast in!

1588875026827.png


De volgende ochtend vroeg eruit, om 08:00u stond ik bij de BBQ om deze aan te steken. De BBQ netjes opgebouwd, wokkel erin en terug naar binnen voor de hoognodige bak koffie :coffee:! Na m'n heerlijke bakkie pleur, was de wokkel uit en heb ik m'n alu pakketje met appelhout, de deflector (lees, gietijzeren pannetje van de Big Bazaar) erin gelegd, het rooster erop gelegd en uiteindelijk het vlees,dit zal rond 08:15u geweest zijn.

1588875188268.png


Aangezien ik al wel wat gespeeld heb met het eitje, was het op temp houden niet m'n grote angst, hoe lang de kolen mee zouden gaan daarintegen wél. De temperatuur bleef netjes rond de 120, schuifje beneden bijna dicht, de schijf boven op een paar mm open. Tegen 11:00u kwam er nagenoeg geen rook meer uit de schoorsteen, het rookpakketje was inmiddels natuurlijk opgestookt. Tussendoor toch maar even heel snel gespiekt om te kijken hoe het ging;

1588875535911.png


Okay, dacht ik, dit ziet er wel uit zoals op de foto's die ik gezien heb. Deksel weer dicht en gewoon geduld hebben. In het recept stond dat het vlees 5 uur erop moest liggen, dit heb ik bijna weten te halen! Om 12:45 ging de temp naar beneden (planning was 13:15u vlees eraf) en bedacht ik me dat het onderhand wel eens klaar zou kunnen zijn met de kolen in het kleine ding. Dus, gasser open (prima werkblad de laaste tijd😂) vlees er af, ingepakt in drie lagen folie van de Appie, rooster eraf, pannetje eruit en jawel, de kolen waren ver op;

1588875709445.png


Niks aan de hand, dit had ik veracht, dus kolen weer bijgevuld, half wokkeltje erbij, koffie tappen en alles weer terug opbouwen. Ditmaal de thermometer meegenomen, recept zegt wachten tot 90 graden. Nadeel van een klein eitje en lange thermopen, da ga nie gaan zoals we in Brabant zeggen, het deksel duwde de pen te ver het vlees in, waardoor deze het alufolie aan de onderkant raakte. Gelukkig niet doorheen geprikt! Uiteindelijk met beetje mikken, kwam de thermopen rechtop te staan, preciés in het gat van de 'schoorsteen';

1588875881681.png


Schijf weer terug gedraaid en verder met in de tuin werken. Rond 14:00u begon er iets te piepen, het varkentje was lekker warm op 90 graden aan het badderen. De priktest gedaan (zoals ook beschreven in het recept), wat op de meeste punten goed ging. Het vlees had echter een wat dikker stuk, daar ging het nog iets te stroef naar m'n zin, dus nog een kwartiertje laten liggen. Uiteindelijk zat ik op een kern temp van 94/96 voor 'ie eraf ging. Eenmaal uit de folie, zag het er goed uit, kruiden zaten vast, alleen miste de 'bark', geen idee waarom? Ook was het vlees sneller op de goede temp dan verwacht, komt dit omdat het een kleiner stuk vlees is?

1588877580249.png


Na een uur gerust te hebben in de schaal, in de oven bij gebrek aan een koelbox, eruit gehaald en begonnen met pullen. Dit ging verbazingwekkend makkelijk, het vlees viel eigenlijk uit elkaar;

1588877632614.png


Ondanks het korte roken, nog aardig wat roze stukken in het vlees;

1588877660543.png


Hatsee, aan de gang met de klauwen! Hier was het me stiekem om te doen, Wolverine spelen!

1588877756910.png


Hierna nog wat verder gepulled, Sweet Baby Ray's BBQ sauce opgewarmd en er doorheen gemixt. Aangezien ik geen fan ben van lauw eten, heb ik de PP met een scheut appelsap de oven ingeschoven voor tien minuutjes op 120 graden. Ondertussen het recept van Noskos, de Mephis Style coleslaw gemaakt met rozijnen als toevoeging.

1588878054415.png


Eindelijk alles op tafel gezet en de PP met de coleslaw op een wit bolletje gedaan;

1588878181524.png


Het vlees was heerlijk, ontzettend mals en sappig. De coleslaw paste er perfect bij, lekkere frisse 'bite'. M'n vriendin heeft d'r giegeltje meer dan 10min weten dicht te houden en zat met een glimlach van oor tot oor te eten. Dit is voor mij een indicatie dat het écht lekker was haha! Voor m'n eerste keer ooit, ben ik meer dan tevreden, de recepten zijn gelukkig ook behoorlijk idiot-proof, wat ongetwijfeld geholpen heeft 😁! Het kan dus prima op een kleintje, alhoewel ik toch echt hard aan het doorsparen ben voor een groter formaat.

Al met al, ik zal dit zeker nog vaker gaan maken, beetje spelen met verschillende rubs en dergelijke. Ik durf het nu ook wel aan om er een stuk van 2/2,5 KG op te leggen, dit gaat wel passen! Ook een dankwoord naar iedereen hier op het forum, omdat hier zo'n dijk aan informatie beschikbaar is, had ik de kennis in huis om dit tot een goed einde te brengen, thanks!
 
Dat ziet er goed gelukt uit. Gefeliciteerd met je Knorretje
 
Mooi gelukt ziet er lekker uit ik zie wel een knor aankomen alvast gefeliciteerd met je sticker. (y)
 
Super gedaan, en gefeliciteerd. Die glimlach daar doen we het voor.
 
Hartelijk gefeliciteerd met je Knor🥳 wat een leuk verslag om te lezen👍 en zeker genoeg foto's.
Ik heb echt moeten lachen om de opmerking over je vriendin, dat ze d'r giegeltje meer dan 10 minuten heeft weten dicht te houden omdat ze van oor tot oor aan het glimlachen was, dat is toch geweldig daar doe je het voor.........................en dat voor de eerste keer😜
 
Wat een lekker broodje PP. Krijger honger van. En prima gelukt op de miniQ
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Terug
Bovenaan Onderaan