BasBQ
Beef en Steak

PP op de Boretti Carbone

 
 
 

Dion

Sprokkelaar
Berichten
32
Sinds ik een Boretti Carbone heb gewonnen, was het de bedoeling deze in te wijden op een andere manier dan ik normaal BBQ. Ik ben op zoek gegaan en kwam via dit forum de Pulled Pork tegen. Nadat ik mij ongeveer een weekje goed heb verdiept, recepten gezocht en dus ook goed voorbereid kon het idee in de praktijk worden gebracht. Ook heeft de Makro er enigzins mee geholpen dat zij de procureur onlangs in de aanbieding hadden. Ik heb direct uit China 2 kernthermometers laten overkomen. Echter nadat ik berichten van afwijking zagen en de spanning of het wel op tijd binnen is, heb ik later in Nederland de Trotec BT40 gehaald. Tevens ben ik ook rond gaan zoeken naar diverse producten die ik nodig zou moeten hebben.

Ik heb als recept het wedstrijdrecept van Noskos aangehouden. Deze leek mij erg prima. Ik heb alleen een eigen BBQ saus gebruikt en heb gebruik gemaakt van de LETZQ rub.

Het idee was om afgelopen zaterdag hem te maken. Dus de woensdag er voor kon hij uit de vriezer en heb hem 2 dagen laten ontdooien in de koelkast. Donderdag avond heb ik de injectiemarinade klaar gemaakt en vrijdagavond konden de eerste stappen van het op smaak brengen beginnen.

Het injecteren en de rubben op de vrijdag avond ging prima. Hierna was het eigenlijk inpakken in folie en terug de koelkast in. Tevens heb ik ook gelijk dmv zilverfolie wat kersenhout ingepakt. Ik had in totaal 4 pakketjes gemaakt.

Zaterdagochtend het vlees uit de koelkast en de BBQ aan. Ik had de minion methode goed bestudeerd. Deze wilde ik dus ook gebruiken. Helaas leek het wel of de gehele berg aan ging branden, dus de temperatuur liep erg hoog op (ook met alle schuifjes dicht, ik denk dat ik te veel last heb van valse lucht). Ik heb toen een hoop brandende kolen er uitgehaald en toen bleef de temperatuur rond de 105 graden hangen. Helemaal prima dus, de PP kon er toen om 09:20 op. En na 5 minuten de temperatuur in de gaten te hebben gehouden besloot ik te douchen.

Na ongeveer 20 min weer gekeken en zag dat de temperatuur was gezakt tot ongeveer 95 graden. Het verloop van de dag was ook eigenlijk af en toe wat kolen toevoegen (dan is een kolenluikje wel weer fijn op mn BBQ) om de temperatuur mooi tussen de 100-120 te houden. Om de zoveel tijd legde ik er ook een pakketje kersenhout op. Dit werkte prima. Ook kwam in de ochtend mijn bestelling uit China binnen. Beide kernthermometers heb ik maar gebruikt als Dome thermometer. Kon ik mooi zien of de Thermometer die er al op zit klopt en of de thermometers uit China kloppen. Nu ben ik er wel achter dat de China thermometers onderling af en toe 1 of 2 graadjes verschil hebben terwijl ze op dezelfde plek zitten. Ach, ik maal er niet om!

Om 15:00 uur (5.5 uur later) had ik een kerntemperatuur van 61 graden. Geen idee of ik goed zat. Mijn vraag is dus eigenlijk of ik met die temperatuur in de "zone" zat. Hij heeft denk ik wel een uur op 61 graden gestaan en kroop letterlijk richting de 62 graden en deed er ook vrij lang over. De dome temperatuur was echter tussen de 100-120 graden. Maar goed, na 5,5 uur heb ik snel de glaze er op gezet. Wat ziet dat er gelijk mooi uit zeg! Ik heb toen ook gelijk de deksel weer dichtgedaan om hem niet te snel te laten afkoelen.

Om 17:30 (2,5 uur later) heb ik hem ingepakt. Ik heb gekozen om hem iets langer te laten liggen dan na 2 uurtjes in te pakken in zilverfolie. Dit simpelweg omdat ik mijn avond eten op moest eten. Ik heb de PP ingepakt met een kerntemperatuur van 65 graden. De PP is tussen 15:00 uur tot ongeveer 17:30 uur 4 graden gestegen in kerntemperatuur.

21:38 uur... Nog 2 graden te gaan voordat ik op een kerntemperatuur van 88 graden zit.

22:02 uur... Nog 1 graad te gaan

22:23 uur.... 88 graden!!!!! Ik heb toch ergens even gejuicht dat het ik het heb gedaan! Ik heb gelijk de PP naar binnen gebracht en even het verliezende vocht opgevangen voor de eindsaus. Direct heb ik hem weer ingepakt om hem een uurtje te laten rusten.
Ondertussen ben ik begonnen om de eindsaus te maken. Ik had helaas niet genoeg vocht als de beschrijving van noskos zei. Ik heb de eindsaus aangevuld met een beetje water en een extra lepel honing.

23:49 uur heb ik de PP helemaal uit elkaar getrokken waarna ik om 00:05 een broodje klaar had.

De 1e hap was serieus goddelijk! Ik had nog net geen tranen over mijn wangen rollen! Dit broodje komt direct in mijn top 3 beste broodjes ooit terecht! Wat heerlijk. Ik uiteindelijk een bakje in de koelkast gezet en een paar porties de vriezer in gedaan. De volgende dag moest ik min of meer wat broodjes rondbrengen bij vrienden/familie. Deze vonden hem ook erg lekker en vragen zich af wanneer ik het weer ga doen! Eerlijkheid geboden... Ik doe het snel nog een keer want heb nog 2 procureurs van 2.5kg ps in de vriezer liggen! Ik heb er dus een nieuwe hobby bij!

Ik wil Noskos bedanken voor zijn recept en verder iedereen die een stukje heeft geschreven op dit forum. Zodoende heb ik er informatie uit kunnen halen!

Ik heb trouwens gebruik gemaakt van kokosbriketten van THM. Ze gaven overigens wel veel as en had niet echt het idee dat ze langer branden dan de weber long lasting briketten.

13528782_512407072217282_6453494011448538681_n.jpg
 
Mooi verslag, gefeliciteerd met je knorretje
 
Ziet er goed uit! :D
 
Ziet er lekker uit en gefeliciteerd met je knorretje. :D
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Stikker.
 
Gratz met knorrie!
 
Die ziet er heerlijk uit, die lust ik wel!
 
Wat een super verslag! Zo lust ik ze ook wel
 
mooi verslag...lekker intensief met de temperatuur bezig zijn en dan een ook nog een mooi resultaat

Dion zei:
Dit broodje komt direct in mijn top 3 beste broodjes ooit terecht! Wat heerlijk.
ben ik wel is benieuwd welke de andere 2 zijn van de top 3??
 
ben ik wel is benieuwd welke de andere 2 zijn van de top 3??

Dat kan ik je zeker wel vertellen. Het zijn helaas geen BBQ broodjes.

Ik heb zo'n 10 jaar geleden in de buurt van Schiphol-Oost gewerkt. Aan de Schipholdijk/Aalsmeersedijk zat toentertijd een lunchroom achtige tent die broodjes verkocht. Ik ben daar meermaals geweest om een broodje te halen met daarin ui, gekruid gehakt met lichte swirl pindasaus en er zat nog iets in. Ik kan het alleen niet meer plaatsen. Het is ook 10 jaar geleden dat ik dit broodje heb gehad en weet niet of die lunchroom er nog zit (streetview zegt mij niet veel meer als ik de dijk af speur). De naam van het broodje was volgens mij iets in de sferen van daar. Fokker broodje, of Schiphol sandwich, maar dat weet ik ook niet zeker meer.

Een ander broodje was een broodje rendang. Ik als halve indo kan de Indonesische keuken erg waarderen. Mocht je het nog nooit hebben geprobeerd.... een dikke aanrader! Neem wel echte rendang (loop bijvoorbeeld een toko binnen) en niet die troep van de conimex. Perfect op een knapperig pistoletje!
 
Dat is een mooie run!

Proficiat met je knorretje!

Een tekort aan vocht komt soms ook doordat PP niet goed is ingepakt.

 
Terug
Bovenaan Onderaan