BasBQ
Beef en Steak

PP Noskos wedstrijd recept

 

D_SDennis

Sprokkelaar
Berichten
37
Hallo allemaal! Net nieuw hier en iets meer over mij verteld in het voorstelgedeelte! Gisteren voor het eerst PP gemaakt. We zijn onlangs op familiebezoek geweest in de VS en hebben daar de lekkerste PP gegeten bij CityBarbeque! Niet een keer, maar een paar keer en dus werd het tijd om dat ook nu eens zelf te maken. Immers is zelf maken een stuk goedkoper dan het daar halen  ;). Wat ik heb meegenomen uit de VS waren een paar flessen BBQ saus van City Barbeque en die zouden nu goed van pas komen

Het begon met een idee, want ik heb begrepen dat iedereen het maakt op een kolenBBQ en ik heb een gasBBQ. Met het wedstrijd recept van Noskos voor ogen eerst goed nagedacht over welke problemen ik tegen zou komen met mijn gasBBQ. Maar na wat geklungel met een smokerbox is het eigenlijk heel goed gegaan.

Ik ben begonnen met een een mooi stuk procureur van circa 2,8 kilo.


Vervolgens geinjecteeerd met de injectiemix en flink in de rub gezet. Nogmaals exact de receptuur aangehouden zoals de wedstrijd PP van Noskos.


Dan een nachtje in de koelkast.


De volgende ochtend om 8.00 uur de gasBBQ aangezet en een smokerbox gevuld met geweekt appelhout op een van de branders gezet. En dat rookte als een gek, zelfs zo goed dat het na een half uur in de fik vloog en de rook ophield. Mmm, andere tactiek gekozen door de smokerbox opnieuw te vullen en alleen met het uiteinde op de vlammen te positioneren. Daardoor vatte alleen de linkerkant vlam waarna het vuur zich geleidelijk naar rechts verplaatste en zo langduriger voor rook zorgde. Thermometer er in en de temp. op circa 120 graden. Dat is precies twee van de vier branders aan en twee keramische tegels tegen de achterste luchtopening aan. De tegels gebruik ik normaal bij de bereiding van pizza, omdat ik daarmee de temperatuur naar dik 350 graden kan krijgen. Nu leek het me handig om zoveel mogelijk rook binnen te houden, omdat er niet heel erg veel rook uit de smokerbox kwam. Vlees om 8.30 uur in de BbQ geplaatst met een kerntemp van 4 graden op dat moment.


Na een uur of vier een graad of 40 kerntemperatuur en een zich vormende bark. Mmmm, ziet er goed uit!


Na 5 uur bleek de kerntemperatuur nog onder de 60 graden en heb ik wat gas bijgegeven en de temp verhoogd naar 140 graden. Ik vermoed dat de temp. meter in het deksel wat hogere temp aan geeft dan daadwerkelijk rond het vlees. Volgende keer een tweede tempmeter erbij. maar alles leek nog steeds heel prima te gaan en na 5,5 uur lekker dik ingesmeerd met de PP glaze. Na nog eens 2,5 uur, bij een kerntemperatuur van 68 graden, ingepakt in alufolie. Toen was er al een erg fraaie bark aanwezig.


Uiteindelijk om 19.15 uur (dus na bijna elf uur) een kerntemperatuur bereikt van 86 graden. Omdat mijn gasten wel erg hongerig waren, er uit gehaald. Dat moest erg voorzichtig, want erg lekker ruikend vocht had zich verzameld in het folie en sijpelde uit de zijkanten. Dit opgevangen in een schaal (och wat ruikt dat al lekker!) en het vlees opnieuw ingepakt. Het viel al bijna uit elkaar, echt erg hoopgevend!. Vervolgens na drie kwartier rusten uit elkaar gepulled. Dat ging bijzonder makkelijk. Het vlees was echt helemaal top, zacht, tender, en en en...mmm. De eindsaus gemaakt en daar een deel van door het vlees gemengd.


Geserveerd met de Coleslaw van Dominique (ook zo'n geweldig recept en idd de volgende dag (vandaag dus...) nog lekkerder!

Dit was echt he-le-maal top! Niet gedacht dat het zo goed zou lukken en het smaakte wat ons betreft nog beter dan de City Barbeque variant! Noskos, bedankt voor dit geweldige recept en alle andere forumleden voor het delen van alle ervaringen. Zonder dat was het me vast niet gelukt!














 
Ik heb de Noskos PP ook al vaak gemaakt op de gasser. Gaat Prima!
Ik gebruik wel een Maverick temp meter om de temp naast het vlees te kunnen meter, heb weinig vertrouwen in het metertje op de deksel....
 
Het ziet er goed uit, gefeliciteerd met je knorretje.
 
Gefeliciteerd met je Knorretje! Mooie sessie hoor.
 
lekker hoor, gefeliciteerd met je knor
 
Goeie binnenkomer  :D
Ziet er goed uit, mooie run geweest!
 
Dank je wel voor alle reacties! Leek me idd een leuke binnenkomer! Vandaag de slager gecomplimenteerd met zijn levering en m vast gewaarschuwd dat ie over twee weken weer een stuk klaar mag leggen... :D
 
Lekker! Gefeliciteerd met je knor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan