BasBQ
Beef en Steak

PP in december. 80% tevreden

 

robbierob2005

Tondelzoeker
Berichten
24
Omdat ik zaterdag eters zou krijgen en ik al een tijdje PP wilde maken besloot ik de zaterdag als 'Pulled Pork Dag' om te toveren. Ik heb gekozen voor het Noskos wedstrijd recept.

De avond ervoor de 2.1 kg Procureur ge?njecteerd met de marinade en in de Rub gezet.





Vieze handen :)







De volgende ochtend vroeg begonnen.
Ik heb gekozen voor een Snake opstelling met kokosbriketten van de intratuin en kersenhout.  Het linker hout heb ik iets later verplaatst naar de rechterkant. Rond een uur of 10 was de opstelling eindelijk klaar en kon het vlees erop.





De apparatuur eraan gekoppeld en het lange wachten kon beginnen. Ik had vrij snel de temperatuur onder controle en deze is vrijwel de gehele dag tussen de 115 en 125 graden gebleven.





Zone bereikt. De temperatuur stijgt heel langzaam nu.





Na 5 uur was de temperatuur op 72 graden en heb ik het stuk vlees ingesmeerd met de opgewarmde glace.


Helaas was mijn snake net te kort om de volgende 2 uur vol te kunnen maken. Na een uur liep de temperatuur sterk terug naar 100 graden (De kerntemperatuur daalde 1 graad). Snel heb ik wat Weber briketten in de starter gegooid (kokos was helaas op) om deze later weer in de bbq te gooien. Het resultaat was dat de temperatuur nu sterk steeg naar 160 graden.  De luchttoevoer geknepen en de temperatuur daalde weer. Helaas zakte deze tegen het einde van de twee uur weer richting de 100 graden omdat ik denk dat de weber briketten te snel zijn gaan branden.
Na 1 uur en 45 minuten besloten de procureur in te pakken en op de Weber een nieuwe snake te liggen. Het is inmiddels 17:30

Helaas heb ik van dit laatste stukje geen foto's meer vanwege de paniek en het gebrek aan daglicht. 







Ik heb het vlees, aangezien het erg laat aan het worden was, zo'n 20 minuten laten rusten. Toen was het tijd om te pullen.
Aan 1 kant was het vlees erg taai en niet te pullen.  Misschien komt dit toch door temperatuurverschillen in de bbq zelf?

De overige stukken waren aardig uit elkaar te trekken maar ik merkte wel dat er stukken bij zaten waarbij dit erg makkelijk ging t.o.v. andere stukken.

Alom, met de eindsaus erbij werd het erg sappig.




Het eindresultaat is zaterdag voor drie kwart opgegaan en het restant heb ik zondag opgemaakt.

Voor een eerste keer ben ik niet ontevreden en ga deze zeker nog eens proberen. Misschien dat ik wacht tot het wat langer licht blijft, dat werkt wat makkelijker ;-)

Gr

Robert


 
Ziet er smakelijk uit! Mooie run hoor.

Heb op de 57weber kegel van een vriend van me ook een snake gelegd, 2-2-1 en had voor een volledig run (uurtje of 10-12) ongeveer 1/3 omtrek nodig. (Weber long lasting briketten, ze leveren wel veel as op, had geen andere briketten, en bij het leggen van de snake moet je wel opletten dat je hem goed legt anders krijg je een breuk). Neem vooral de tijd bij het laten rusten, de sappen verdelen zich op die manier beter. Mocht het bedtijd zijn, kun je het vlees ingepakt laten (extra handdoeken er om heen) en na je dutje ook pullen, wordt het resultaat zeker niet slechter van (wel minder warm :p )
 
altijd lekker, en wat Ceriel zegt  ;)
 
Ziet er niet verkeerd uit hoor. Mijn eerste keer pulled pork lijkt sterk op jouw verhaal, ook tegen het eind briketten op, bijvullen hoge temp etc etc, met ongeveer hetzelfde resultaat, maar het vlees was wel overal goed uit elkaar te trekken. Misschien verschil van soort vlees?
Laatste keer op een WSM ging het een stuk soepeler  :D
 
ik kom ook wel eens een stug stukje tegen hoor, dat kan ook aan het vlees liggen denk ik? als je twijfelt kun je de volgende keer op het einde voor de zekerheid de probe nog op een paar andere plekken in de procureur controleren. bij low en slow zal de temperatuur door het hele vlees (na zo'n lange garingstijd) wel gelijk zijn, maar wanneer de temperatuur even hoger geweest is kan het misschien zijn dat de ene kant wat verder was dan de andere kant?
 
Gefeliciteerd met je Knorretje!
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Krijg gelijk weer honger als ik die foto's terug kijk.
 
Ziet er altijd weer lekker uit die PP.
krijg er gelijk weer trek in.
 
Gefeliciteerd met je knorretje!

Ik zie niet wat je eindtemperatuur uiteindelijk is geworden, maar ik houd altijd 88 graden aan soms zelfs een graadje hoger.
 
Welkom bij de knorretjesclub! 
 
Eind temperatuur was 86 graden. Volgende keer zet ik alles al klaar zodat het vlees vroegen op de Q kan. Dan laat ik hem tot 88 graden oplopen en laat hem daarna een heel uur rusten voordat het pullen begint.

als het zover is zal ik er weer een mooie rapportage van maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan