BasBQ
Beef en Steak

Pork short ribs

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Het lijkt een beetje op clickbait. Maar eigenlijk bestaat het echt (even op Google gezocht). Afgelopen vrijdag bij mijn slager geweest om spareribs van buikribben te bestellen. Even uitleggen wat ik bedoelde en hij vertelde me dat hij nog een doos vol platte ribben had staan. Zijn allemaal stukken met 3-4 grote platte botten. Deze gaan normaal in erwtensoep oid. Mooi wat vlees zat er aan. Niet heel veel vet. Of ik daar iets mee kon.. tuurlijk kan ik daar wat mee. Dat gaan we gewoon proberen toch.

Voor de rub heb ik Noskos JERK gebruikt. En als BBQsaus een simpele glaze van ketchup, appelstroop, ahornsiroop en JERK rub.

Ribs thuis zelf schoon gemaakt. En daarna in de rub. Lekker in de vacuüm en een nacht in de koelkast.
AF2DE291-C42E-4B76-BBEB-F543841D518F.jpeg


98BC2F95-ED45-47C4-A4BE-4C22884EE079.jpeg


Ik ben gegaan voor de 3-2-1 methode. En deze ook precies zo aangehouden. Ribs uit de zak en zo op de BBQ. Lekker wat kersenhout er bij. En roken maar. Kon ik lekker in de tuin gaan werken. En af en toe de BGE in de gaten houden.
98C8CB5E-0750-48E5-B4EE-711F4D5E05A1.jpeg


Na 3u even spieken en in gaan pakken

A14E1B9B-C44C-4208-818A-15361C3DCF29.jpeg


EE9248EC-582F-4ED1-A4F5-DD12276FCAC5.jpeg


1BA1E13D-E48E-437C-B719-D0DDF2E1F08C.jpeg


Nu kon ik weer 2u verder klussen. BGE heeft al die tijd mooi op 110gr gestaan. Eigenlijk niet naar om hoeven kijken. Na 2u konden ze uitgepakt worden. En in de BBQsaus gezet worden. En voor 1u terug. Tussendoor nog een 2e keer gelakt.

703D5A88-FDB7-43B9-94D5-5742A976596D.jpeg


Toen alles klaar was kon het op tafel. Beetje koolsla er bij en wat gebakken krieltjes.

E956CD20-5EC6-4784-9F25-39D9F388CC34.jpeg


64C76868-C294-4042-8883-A003921FD4AB.jpeg


38784ED2-967B-4BED-AF19-FFFC4EA0CF6D.jpeg


Het is ons prima bevallen. Mooi vlezig. Geen grote stukken vet oid tussen het vlees. En mooi fall of the bone maar met een bite. Het heeft toch wel iets van die grote Pork ribs. Gaan we zeker vaker doen.
Groeten Bram.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er heerlijk uit Bram niks mis mee had wel een botje mee willen kluiven


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Mooi dagje in de tuin gewerkt en lekker kunnen afsluiten
 
Dat ziet er goed uit!
Was het niet droog geworden door het weinige vet?
 
Ziet er goed uit!
 
Kijk dan ! Dat is het betere bbq-en !! De bbqSaus klinkt ook heel goed !
mooie reportage zo en ik had heel graag een hapje meegegeten ! (y)
 
Nou, weten we dat ook weer. Lekkere maaltijd.

Kan het zijn dat dit een deel van de Saint-Louis-Cut is?
 
Ziet er goed uit Bram! Had ik graag gelust ;) wel fijn z'n slager die met je mee denkt
 
Goed bezig. Grappig dat je slager het zo oppakt en je met deze dan thuis komt.
 
Lekker Bram. Prachtig weer ook gehad.
Ja, buikribben zijn inderdaad steviger, vleziger en moeten wat langer dan baby backs.
Maar dit is altijd beter dan in de snert.

PS
als ik ff reken: 3+2+1=6uur. Tuintje af? :unsure:
 
  • Haha
Waarderingen: Reem
Dat ziet er heerlijk uit. Die ga ik ook eens bij de slager halen.
 
Dat zijn nou gewoon van die TOP dagen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Wat een idee! Mooi dat ze niet in de snert beland zijn! Zien er echt heerlijk uit!
 
Dat ziet er goed uit!
Was het niet droog geworden door het weinige vet?

Weinig vet is niet vetloos. Er zat wel vet in. Maar niet zo vet als buikspek of “normale” ribs. Het vlees was zeker niet droog. Met het inpakken ook wat boter en ahornsiroop in de folie er bij gedaan. Dat helpt ook mee dat het niet droog gaat worden.
 
Nou, weten we dat ook weer. Lekkere maaltijd.

Kan het zijn dat dit een deel van de Saint-Louis-Cut is?

Ik denk het wel. Waarschijnlijk de eerste ribben van de Saint-Louis cut. Miss nog iets verder naar onder. Er zat iig nauwelijks kraakbeen aan.
Toen ik op Google ging zoeken kwam ik het tegen in de VS. Maar er is niet heel veel over te vinden. Het was iig een heel stuk voordeliger dan beefribs.
 
Lekker Bram. Prachtig weer ook gehad.
Ja, buikribben zijn inderdaad steviger, vleziger en moeten wat langer dan baby backs.
Maar dit is altijd beter dan in de snert.

PS
als ik ff reken: 3+2+1=6uur. Tuintje af? :unsure:

Gelukkig dat deze van de snert gered zijn. Smaken me erg goed. En het is gelijk makkelijk delen aan tafel. Iedereen een stuk.
Ik heb gevraagd of hij nu heel de ribben wil uitsnijden. Zal een beste lap worden denk ik. Ook heb ik gevraagd of hij eens de beef back ribs van het rund kan uitsnijden. Daar gaat ie ook achter aan. Dus het gaat nog een mooie zomer worden.

En de tuin... 55mtr rietmat tegen het gaas gezet. En daar moeten nog 220st Hedera tegen aan. Het monniken werk is nog niet helemaal gedaan zeg maar

IMG_8073.jpg
 
@Bram : ziet er wel strak uit Bram. Hekwerk ook zelf gedaan?
Flinke lap heb je. Ruimte zat voor eigen groente, kruidentuintje, koeien, verkens en kippen 😋
Succes kerel. Als ik weer eens een biertje open trek in het zonnetje zal ik aan je denken, zwoegend in de tuin. Morele steun vanuit Dinteloord zeg maar. Doe ik gewoon. 💪:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan