BasBQ
Beef en Steak

Porchetta

 
 

Henkie

Vuurmaker
Berichten
67
Gisteren was er een neef van me langs die ik niet vaak zie want hij woont in Duitsland. Aangezien hij ook wel kook en bbq fanaat is was het vanzelfsprekend dat ik iets moois voor hem ging maken.
Gekozen voor porchetta met als klein experiment dat ik ging proberen om met de looftlighter de zwoerd echt als crackling te krijgen.

Eerst de zwoerd ingesmeerd met zout en baking soda en een nachtje in de koelkast gezet.
1.jpg


Afgespoeld, kruiden erop (salie, venkelzaad, tijm, zout, peper en wat citroenrasp) en opgerold.
2.jpg


Bbq richting de 130 gestookt, stukje appelhout erbij, thermometer erin en vervolgens ouwehoeren en biertjes drinken.
3.jpg


Na redelijk wat ouwehoeren en biertjes verder zaten we na 2,5 uur op de 75 graden intern.
4.jpg



Vervolgens met de looftlighter aan de slag en dat ging eigenlijk best heel goed. Op veel stukken echt dat gepofte effect. Wel lastig om het over het hele stuk gelijkmatig te krijgen en het krulde zoals te zien is ook behoorlijk op, wat het ook lastiger maakte.
Als ik het nog een keer zou doen ga ik denk ik de zwoerd insnijden waardoor je hopelijk minder van dat opkrullen krijgt.
Geen foto's van het aansnijden gemaakt, want we hadden geloof ik honger.
Smaak had nog wat beter gekund, de smaak van de kruiden was er niet echt genoeg ingetrokken vond ik. Volgende keer misschien nog iets dieper insnijden en wat langer laten staan.
Al met al, prima geslaagd.
5.jpg

6.jpg
 
Heerlijk zo een porchetta. Ik heb ooit de werkwijze van Noskos gevolgd zonder extra brander en het zwoerd was lekker krokant zoals chips. Dus geen idee of het wel nodig is om met die toestellen er nog op te branden.
 
Heerlijk zo'n porchetta. Dat zal gesmaakt hebben.
 
Porchetta is altijd lekker, zonde dat je zwoerd is gekrompen. Te hard gegaan met de brander waarschijnlijk.
Gewoon op de BBQ kun je ook een mooie crackling krijgen daar heb je geen brander voor nodig, onder andere Noskos heeft daar een mooie beschrijving van op zijn blog. Ik gebruik nagenoeg dezelfde methode met en zonder zwoerd.
 
Man man wat krijg ik hier nu alweer honger van! Dit zal lekker geweest zijn 👌🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan