BasBQ
Beef en Steak

Porchetta van het spit

 
 
 
 

Smoke-A-Holic

Stoker
Berichten
323
Voor het eerst geprobeerd om een Porchetta te maken, wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Het enige wat ik niet 100% voor elkaar heb gekregen is zo'n mooie crackling als Noskos.
Ik had veel problemen omdat de huid vrij hard was, misschien volgende keer met baksoda nog beter resultaat maar ik was best tevreden. 👍🏻😋
20230311_143622.jpg

De vulling met appel, chorizo, ui, knoflook, venkel, rozemarijn en tijm.
20230311_155139.jpg

In de mosterd en opgerold met vulling.
20230312_124801.jpg

Klaar om 3 uur te roken met appelhout.
20230312_153909.jpg

Het eindresultaat na 5,5 uur. 😋
 
Ziet er al goed uit , alleen had hem wel op het laast direct gedaan voor het krokante huidje
 
Lekker hoor!

Je zou met een klein brandertje altijd een beetje vals kunnen spelen om de huid krokant te krijgen.
 
Lekker hoor!

Je zou met een klein brandertje altijd een beetje vals kunnen spelen om de huid krokant te krijgen.
Das geen gek idee zeg ! Ik vond het alleen vreemd dat de huid zo ontzettend hard was, ik kwam er bijna niet doorheen met deze prikker ...
1678864816337.jpeg
 
+1 voor met de brander! Dat werkt echt perfect om de crackling goed te krijgen. Ziet er lekker uit, mooie kleur! Bedankt voor het delen.
 
Bij mij lukte het destijds perfect zoals beschreven op de site van Noskos.

Hetgeen er in dat eerste pannetje zit lijkt me ook wel lekker.
 
Zie ik het goed dat je druipschaal tussen rollade en kolen ligt.... dus eigenlijk dat je alleen indirect bezig bent geweest? Dan begrijp ik wel dat je geen crackling huid had
 
Zie ik het goed dat je druipschaal tussen rollade en kolen ligt.... dus eigenlijk dat je alleen indirect bezig bent geweest? Dan begrijp ik wel dat je geen crackling huid had
Hoi Ewald, ik heb hem op hem laatste moment nog wel boven open vuur geroosterd maar kreeg geen mooie crackling. Heb alleen geen foto gemaakt hiervan. Nog steeds geen idee hoe dit komt. Kwaliteit van het vlees misschien?
 
Porchetta is goud
En wat ewald zegt, probeer hem eens te maken zonder druipbakje. Je wilt juist de stralingswarmte op je Porchetta
 
Hoi Ewald, ik heb hem op hem laatste moment nog wel boven open vuur geroosterd maar kreeg geen mooie crackling. Heb alleen geen foto gemaakt hiervan. Nog steeds geen idee hoe dit komt. Kwaliteit van het vlees misschien?
Zoals @Ridevi71 zegt, druipbakje is overigens prima maar je wil wel de directe stralingswarmte, wat de meerwaarde van een spit geeft.
Het druipbakje is puur om het afvallende vet op te vangen zodat dit niet verbrand in de kolen. ik gebruik daar een alu cakeblik voor die ik vul met kattenbak grit, je kolen liggen dan naar de zijkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan