BasBQ
Beef en Steak

Plancha ring of speksteen

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.091
Ik loop al een paar weken af te wegen; ga ik voor de Kamado Joe speksteen of voor de Bastard Phantom Plancha ring. Ieder heeft zijn eigen voor- en nadelen maar misschien hebben jullie nog punten wat mij voor de één of de ander over de streep doet trekken. Ik wil het gebruiken op mijn Bastard Large. De plancha is in ieder geval geëmailleerd/gecoat, dus roest en inbranden is daar geen punt (aldus de productomschrijving).
Ik zou de accessoire voornamelijk willen gebruiken voor burgers en steaks voor een gezin van 4. Ik heb een mooie verzameling aan bonnen gehad, de prijs is dus niet persé een belangrijke factor.

Speksteen
Voordelen:
  • Beste sear resultaat
  • Minimaal onderhoud
  • Te gebruiken in een directe- indirecte opstelling
Nadelen:
  • Meer breekbaar dan gietijzer
  • Relatief klein oppervlak
Plancha
Voordelen:
  • Veel werkruimte
  • Grillroostertje in het midden
Nadelen:
  • Lastiger in te richten voor een directe/indirecte indeling
 
Lastige keuze, ik begrijp je vraag wel.

Ik wil zelf ook al lang een speksteen erbij hebben, maar zie dit meer als upgrade van een plancha.

Zou je niet met een halve plancha van KJ vooruit kunnen, samen met de speksteen.
Of gewoon een losse plancha (gietijzeren plaat) of skillet?

Dan heb je beide voor maar een beetje meer en ben je nog flexibeler in je opstelling.
 
@Rogier , kap eens met al die ideeën. m'n vrouw wordt er gek van dat ik bij alles:" Hé das handig" zeg.:cool:

Maar zonder gekkigheid.. Ik heb een halve plancha van The Bastard. Werkt op zich prima. Heb niet vaak te weinig ruimte. Mijn Q zit ingebouwd dus we zullen niet snel met zn allen om de Bastard heen staan om burgers te flippen.

Speksteen heb ik geen ervaring mee.

Succes met je keuze!

p.s. heb je al een Devide en Conquerer systeem getest voor ons 😜
 
@Rogier , kap eens met al die ideeën. m'n vrouw wordt er gek van dat ik bij alles:" Hé das handig" zeg.:cool:

Maar zonder gekkigheid.. Ik heb een halve plancha van The Bastard. Werkt op zich prima. Heb niet vaak te weinig ruimte. Mijn Q zit ingebouwd dus we zullen niet snel met zn allen om de Bastard heen staan om burgers te flippen.

Speksteen heb ik geen ervaring mee.

Succes met je keuze!

p.s. heb je al een Devide en Conquerer systeem getest voor ons 😜
Haha, sorry! :p
Bedankt voor het delen van je ervaring.
Enne, die universele D&C had ik dus terug gestuurd. Die was te klein. Er komt een nieuwe aan van the Bastard. Dus ik kan weer gaan sparen en jij kan je vrouw dan weer gek maken ;)
 
Of gewoon een losse plancha (gietijzeren plaat) of skillet?

Dan heb je beide voor maar een beetje meer en ben je nog flexibeler in je opstelling.
Ik vind het een goed punt. Misschien moet ik om het oppervlak van de steen ook niet al te moeilijk doen. Ik kan er altijd een skillet naast zetten.
 
Het is uiteindelijk de speksteen geworden. Past mooi op de Bastard. Ook op het lage niveau past deze mooi. Al zit dat systeem natuurlijk wat in de weg.

44A9CBCF-FFD5-4AAC-9D2C-A0D8DEDB48BA.jpeg


Op het bovenste niveau met beiden delen tegen elkaar aan.

9B456F7F-07A4-4FA1-9C4C-6FE7BD6FD37E.jpeg


Wanneer beide delen tegen de buitenste rand liggen:

60D69597-7CA2-457E-A422-450419F5AF9A.jpeg
 
Gaaf hoor!

Veel plezier ermee.
 
Mooi Rogier. Hoopt dat ie op je toekomstige D&Q past 😜
 
Hoe bevalt de speksteen nu @Rogier ?
Ik zit nu ook te dubben. De Plancha lijkt me ook wel gaaf en is lekker ruim. De speksteen zou weer betere sear resultaten geven… 🤔
Schoonmaak / onderhoud lijkt me voor beide vergelijkbaar?
 
Hij bevalt me goed. Ik vind het heerlijk dat ik hem gewoon in mijn kamado kan laten liggen terwijl gietijzer toch snel wilt gaan roesten.

Ook gebruik ik hem bij een reverse sear gewoon als platesetter, daarna kan ik er op afgrillen.

Het duurt wel een stuk langer voordat de steen op temperatuur is dan een gietijzeren plaat. Maar dat neem ik voor lief.

Ik kom geen werkruimte te kort. We hebben een gezin van 4 waarvan twee kleine kinderen die niet altijd mee eten.

Al met al ben ik dus tevreden met mijn keus. Ik denk dat je aan beiden geen miskoop doet, maar de steen houd mijn voorkeur.
 
Hier een gezin van 8 dus kan de ruimte van de Large meestal wel goed benutten! 😁
Denk dat ik ook maar voor de speksteen ga, kan ik altijd wat heen en weer schuiven tussen rooster en speksteen.
Dat je niet gelijk hoeft te gaan poetsen na het bbq’en is ook wel een groot voordeel vind ik. Zet nu eigenlijk altijd even alle schuiven open en dan met de borstel over het rvs rooster en klaar.

Die voor de Classic Joe heb ik dan nodig denk ik hè, zie wel dat die een wat kleinere roosterdiameter heeft?
 
Dat klopt ja, de diameter van een Bastard Large is wat groter dan gemiddeld.

Ik stook mijn barbecue niet verder op na een hete sessie. Ik schraap met een plamuurmes de restjes van de steen in het vuur en ik draai de steen de volgende sessie om zodat alle andere troep er af brand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan