BasBQ
Beef en Steak

Pizzasteen

Ik maag de pizzasteen altijd schoon simpel een stevige plamuurmes erover en Alle resten die erop zitten zijn eraf, het zwarte vind ik niet zo boeiend. Word toch verhit naar 250 gr dus alles is toch schoon dna met gebruik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hallo, toch ben ik wel benieuwd naar hoeveel ruimte er nodig is rondom de steen.
Ik ben nog niet zolang aan t bbq-en vorig jaar september een tepro Toronto voor m'n verjaardag gekregen. Al verschillende keren pizza op gemaakt met 2 kleine ronde stenen.
Erg lekker.
Nu heb dikkere chamotte tegels gekocht om 2 grotere ronde pizza's of 1 hele grote vierkante pizza te kunnen maken.
Ik heb ze op maat geslepen met een centimeter of 3 vrij ruimte rondom (ik kan ze altijd nog kleiner maken)en de hoeken iets afgeslepen. Maar ik vraag me af of dit voldoende is...

IMG_20200703_112530.jpg
 
Dit zal je gewoon moeten proberen. Denk dat het wel zal kunnen. Wat je wil is dat er genoeg warmte over de steen heen komt om de bovenkant van de pizza te garen.
 
Dit zal je gewoon moeten proberen. Denk dat het wel zal kunnen. Wat je wil is dat er genoeg warmte over de steen heen komt om de bovenkant van de pizza te garen.
Precies, maar ik hoop dat iemand hier al ervaring heeft met hoeveel je minimaal nodig hebt voor het beste resultaat. Alhoewel ik me besef dat dit per type BBQ ook zal verschillen.
Dus het zal misschien toch een kwestie van proberen worden
Voordeel is dat ik, mocht dit te weinig ruimte zijn, 1 of 2 kleinere stukken kan weghalen en dan op de overgebleven steen kan door bakken.
 
exact weet ik het niet.
Op de BGE zie je bijvoorbeeld wel dat de 2 halve maan deflectoren teveel afsluiten en dat je deze iets moet laten overlappen om pizza te kunnen maken.
 
Ik heb mijn chamotte tegels trouwens gekocht bij pizzaovens shop.
Volgens mij voor een redelijke prijs. 30x40x2,5 voor 16,85
 
Ik bak mijn pizza's op de gasbbq zolang de kamado er niet is.
Op de gasBBQ met 4 branders leg ik de steen gewoon pal in het midden met alle branders vol open. En krijg mijn pizza's heerlijk gebakken.
Maar dan ligt de steen meteen boven het vuur. Dus vraag ik me nu af in een kamado, moet die deflector daar nu in of net niet voor pizza's te bakken? Want de pizza steen is er ook nog.
 
Ik zou wel de deflector plate gebruiken. Anders heb je de kans dat de steen te warm wordt en je pizza aan de onderkant verbrandt.
 
Ik zou wel de deflector plate gebruiken. Anders heb je de kans dat de steen te warm wordt en je pizza aan de onderkant verbrandt.

Dat de pizza aan de onderkant verbrandt, heb ik nog niet voor gehad op de gasBBQ en stook hem toch tot het maximum. Let wel op, ik heb graag dat de hele bodem wat krokanter is ipv alleen de korst. Maar dat is persoonlijke smaak.

Het zal wel wat experimenteren worden op de kamado dan.
 
exact weet ik het niet.
Op de BGE zie je bijvoorbeeld wel dat de 2 halve maan deflectoren teveel afsluiten en dat je deze iets moet laten overlappen om pizza te kunnen maken.
@Stijn
Weet je wel hoeveel cm er over is als je die niet overlapt?
 
Eerste pizza sessie met deze stenen zit er op.
Met alle stenen erop bleef de ketel temperatuur boven. De stenen slechts bij 150 graden hangen. Met 2 ronde stenen haal ik normaal makkelijk 275.
Met 1 smal stukje eraf ging de ketel temperatuur naar ca. 200gr. Ze waren lekker maar blijft nog ff experimenteren

IMG_20200705_195426.jpg
 
200° is wat weinig voor pizza’s. Maar met experimenteren kom je er wel.

veel testgenot
 
Ik weet hoe het is om die steen loeiheet te krijgen zonder dat je pizza toen houtskool doet veranderen. De steen zou rond de 250° moeten zijn en de luchtstroom er boven iets lager zodat de ingrediënten er niet uit komen te zien als verbrand gras.
Ik zelf maak gebruik van het GBS systeem en zat in het begin ook te klooien tot soms opgeven toe..... tijdelijk dan, dat dan weer wel.
Ik heb het gevonden door onder de steen een klein bedje van briketten te leggen (3 a 4 stuks) en in de mandjes aan de zijkanten met houtskool.
Ik snap dat je niks aan deze info hebt maar het geeft aan dat het niet gemakkelijk is om de perfecte pizza te bakken.

Zeer nuttig. Verder nog tips of ervaringen van de gbs pizza steen? Vents volledig open?
 
ik snap dat dikte issue niet zo eerlijk gezegd. Je laat de steen doorgaans eerst goed opwarmen en hij ligt op de deflector. Ketel / dome temperatuur is 250gr + en de steen ontvangt stralingswarme van de deflector die weer verwamd wordt door de kolen. Men moet niet denken dat de steen snel afkoelt of zo als hij eenmaal op bedrijfstemperatuur is. Zaak is wel keramisch materiaal goed droog te houden anders barst het bij grote temperatuurswisselingen.
 
Mijn setup: volle mand met kolen, deflector (2 halve manen), 3 bolletjes alu folie in een driehoek en daar bovenop de steen. Zo voorkom ik een verbrande bodem. Resultaat:
8a2fe80b9f61c1d6a9638c82009186e9.jpg
 
Hier ongeveer dezelfde setup:
Berg houtskool, platesetter (pootjes omlaat zodat er nóg meer houtskool in kan), het rooster erop (scheelt weer aluminium propjes en zorgt dat de pizzastaan altijd compleet ondersteund wordt), pizzasteen erop, pizza erop.
 
ik snap niet dat zo veel mensen het zich zo moeilijk maken.

Gewoon standaard setup, conveggtor (poten naar boven zoals het moet), rooster, pizzasteen.
Loopt perfect, haal makkelijk 300 à 350 gr, geen zwarte bodems, ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan