BasBQ
Beef en Steak

Pizzasteen vies

 

Houtepen

Vuurmaker
Berichten
89
Ha BBQ vrienden!

Ik heb vorig weekend enthousiast pizza gebakken op mijn KJ pizza steen. Nu is er 1 pizza half op zijn kop op de steen beland en dit is op zijn zachtst gezegd behoorlijk gaan aanbakken. Resultaat: een pizzasteen met een zwart berglandschap aan pizzaresten.

Hebben jullie tips/tricks om mijn pizzasteen schoon te krijgen zonder deze te beschadigen?

Alvast mijn hartelijke dank:)
 
In een kamado is dat erg makkelijk. Gewoon zo heet mogelijk opstoken, steen met vuile kant naar beneden op je rooster boven direct vuur. Dan brandt alle vuiligheid er bijna volledig af. Ook een goede methode om de kamado schoon te branden van binnen.
Uiteraard heb je wel high-heat of nomex vilt nodig voor zo'n actie, anders kun je daarna je vilt vervangen.
 
Thanx!

Zit er niet standaard high heat vilt op de Kamado joe?
 
Pizza's worden hier vaak gemaakt.
En ik denk dat het onvermijdelijk is dat je steen dan zwart gaat worden.
Ikzelf (Heb geen flauw idee of het goed doe) ga der behoorlijk hard op los met de schoonmaak.
Eigenlijk op de zelfde manier als het rooster.
Met een rvs spatel schraap ik al het spul eraf en doe hem dan vaak met een droge doek goed na, en neem het zwart op de steen voor lief.
763a0db313ebe7bb5d6b5c87e16cbab3.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
Oke, en beschadigd je steen niet dan met het er af krabben? Risico op krassen/groeven in je plaat?

Ziet er overigens erg smakelijk uit:)
 
Houtepen zei:
Oke, en beschadigd je steen niet dan met het er af krabben? Risico op krassen/groeven in je plaat?

Ziet er overigens erg smakelijk uit:)
Tot nu toe niet.
Gebruik deze jongen ervoor.
Zo'n steen kan best veel hebben.
Meen ooit ergens te hebben gelezen dat er met een hoop vocht op los te gaan eerder zorgt beschadigingen
5d7547b867646d6712fafd0b028a95aa.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
dat kan kloppen idd, je mag ook nooit een natte steen op de kamado leggen want dan barst hij gelijk!
 
Wat ik ook echt leuk vind met die steen is er zelf broodjes op bakken.
Maak je altijd wel indruk mee bij je gasten
99e03fee8e25afa6e6117f717c8db33f.jpg
5cae1aeafe113973a91fab843899893f.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
Tof! doe je het deeg direct op de pizzasteen? En heb je deeg receptje en temperatuur?
 
Ik had toen volgens mij gewoon een pak van koopmans brooddeeg.
Rechtstreeks op de steen jah

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
Dat gaan we komend weekend maar eens proberen dan, heb volgens mij nog een leuk boek met broodrecepten :)
 
Gisteren Pizza gemaakt. Steen was helemaal zwart.

Omgekeerd en dit was het resultaat..

20170508_152251_zps2cbbn9o4.jpg
 
Een pizzasteen is een tamelijk poreuze steen. Tijdens het gebruik trekken er dus sappen,olie en dergelijken in. De resten die op de steen zitten kun je er afschrapen. Doe dat het liefst met een houten of kunststof lepel/spatel o.i.d. zodat je de steen niet beschadigd. Verder even schoonmaken met water en een doek. De pizzasteen hoort zwart te worden. Door de poreusheid krijg je dat er niet uit. Omdat het verder goed schoongebrand is, is dit niet erg. Net als een houten snijplank, die maak je ook gewoon met water schoon.
 
Ik zou dat water dus maar niet doen, met vocht in je steen heb je kans op barsten.
Gewoon schoonbranden, die steen heeft toch twee kanten. Gewoon  (snel) beetje borstellen na gebruik (als ie nog knetterheet is) en volgende keer de vuile kant onder.
 
Niet alle stenen zijn omkeerbaar. Je kunt het met een vochtige doek doen. De volgende keer is hij gewoon droog. Schoon branden kan ook als de Q nog voldoende heet is.
 
Thanx voor alle tips mensen :)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan