BasBQ
Beef en Steak

Pizzadeeg

 
 

TraegerTinus

Gemarineerd
Berichten
1.146
Goedemiddag,

Ik heb mijn eerste pizza deeg gemaakt op de methode om rustig te laten rijzen in de koelkast (18uur)

Nu lees ik dat je vers pizzadeeg prima kan bewaren... in de koelkast...
OK? Maar dan rijst die toch nog verder? Of hoe moet ik dat zien?
Handige tip iemand? Of gewoon lekker laten liggen? Of hermetisch verpakken en in de koelkast bewaren?



Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ik maak zelf altijd pizzadeeg volgens dit recept:
Super handig om de deegbollen in individuele bakjes te hebben en ook dat ze makkelijk nog een aantal dagen in de koelkast bewaard kunnen worden.

Ik denk dat je elk pizzadeeg wel een dagje in de koelkast kan bewaren, maar als je veel gist hebt toegevoegd zal het misschien eerder te ver rijzen.
 
Als je een recept hebt om langzaam te laten rijzen in de koelkast, voor 18 uur. Dan zal dat een recept zijn met weinig gist. Dat rijst dan in de koelkast
 
Als je een recept hebt om langzaam te laten rijzen in de koelkast, voor 18 uur. Dan zal dat een recept zijn met weinig gist. Dat rijst dan in de koelkast
Dank u,

Maar als ik het dan nog 2 dagen wil bewaren in de koelkast, dan rijst het toch nog verder?
DAT vraag ik mij af.

Inderdaad weinig gist, bollen zien er nu goed uit, maar dinsdag dus ook nog?
We gaan het zien

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Mijn ervaring is dat het heel weinig verschil maakt of je ze 1 of 4 dagen in de koeling bewaard. Maar goed... niet boos op mij worden als je pizzadeeg dinsdag niet is zoals je hoopt ;)
 
Mijn ervaring is dat het heel weinig verschil maakt of je ze 1 of 4 dagen in de koeling bewaard. Maar goed... niet boos op mij worden als je pizzadeeg dinsdag niet is zoals je hoopt ;)
Hahahha. Zal het dinsdag vertellen

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
En Tinus? :)
 
In de Pizzabijbel deegrecepten wordt ook gesproken over minimale rijstijden.

Ik heb dit begrepen dat het daarom langer mag, dit is wel een eigen inbreng van die zin.

Uiteindelijk is het wel zoals Frits zegt, je gist verhouding heeft te maken met jouw rijstijd, uiteindelijk zal het stoppen met rijzen.

Ik zou echter wel, als je bij voorbaat al weet dat je het 48 uur in je koelkast wilt bewaren gewoon je recept daarop aan te passen.
Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de Ooni app:
1667902819868.png
 
uiteindelijk zal het stoppen met rijzen

Ik ben geen bakker, maat ik weet niet of dit klopt.. volgens mij kan je weldegelijk 'over-rijzen'. Sowieso ontwikkelt/vermeerdert het gist ook tijdens het rijsproces, het is tenslotte een levend organisme.
 
Ik ben geen bakker, maat ik weet niet of dit klopt.. volgens mij kan je weldegelijk 'over-rijzen'. Sowieso ontwikkelt/vermeerdert het gist ook tijdens het rijsproces, het is tenslotte een levend organisme.

maar op een bepaald moment zijn de voedingsstoffen op en kan het zich niet meer vermeerderen.

Bij een alcoholische fermentatie kan je dit mooi zien.
De gist begint rustig, wordt actiever, en dan gaat het terug rustiger en op een bepaald moment zakt alles naar de bodem en blijf je met klare "drank" over.
 
Ben benieuwd naar de ervaringen van Tinus......een teken van leven zou mooi zijn :rolleyes:
De minimale rijstijd op basis van recept + een aantal extra uur heb ik nooit als bezwaarlijk ervaren.
 
Aan het bakken as we type.

De bollen waren mooi groter geworden,
Nieuw draadje ook in high en fast.

Heb ook gelezen over stinken naar bier dan is het niet goed meer.

De bedoeling was om zondag te gaan bakken, daar had ik ook rekening mee gehouden met het gist.

Deze site heb ik gebruikt.

https://www.hollandskaashuis.nl/ken...8ONaRGorqT_g6BqGUrwaVlA46kIVwetxoCt1EQAvD_BwE


Lijkt goed gelukt, deeg mooi soepel. Wel behoorlijk stevige bodem. (Te, wat ons betreft)
Pizzasteen direct boven de kolen gebruikt (misschien te heet) en Dome op 275.

Houtskool bijna op, nu de extra halve manen gebruikt om de 1e hitte op te vangen.

Ik ga straks verder als alles weer op temperatuur is
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
309c64e9c6a890a3b7dd6552f2f81ac4.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik ben ook al een poosje bezig met het proberen om een mooie pizza te bakken met zelf gemaakt deeg.
ik lees hierboven "langzaam rijzen in de koelkast" > voor zover ik het nu begrijp is er een verschil tussen rijZen en rijPen. voor het rijPen is de langere tijd nodig (evt gekoeld). ook is de "W" waarde van je bloem belangrijk (lange tijden is een hoge W waarde bloem voor nodig).
ik heb zelf de nodige informatie van de website van italieplein gehaald.
 
ik ben ook al een poosje bezig met het proberen om een mooie pizza te bakken met zelf gemaakt deeg.
ik lees hierboven "langzaam rijzen in de koelkast" > voor zover ik het nu begrijp is er een verschil tussen rijZen en rijPen. voor het rijPen is de langere tijd nodig (evt gekoeld). ook is de "W" waarde van je bloem belangrijk (lange tijden is een hoge W waarde bloem voor nodig).
ik heb zelf de nodige informatie van de website van italieplein gehaald.
Hier hebben ze het over rijZen (zie foto)
Wat jij zegt snap ik ook, voor nu ga ik uit van de link die ik gevolgd heb.
Bedankt voor je antwoord



Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Bijlage

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
85b04132879d7dd9b4575bc7499e6382.jpg
 
Even een andere vraag tussendoor over pizza deeg: hoeveel gram deeg rekenen jullie voor een pizza van zo’n 25 cm doorsnee? 200 gram? Of is dat te weinig?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Even een andere vraag tussendoor over pizza deeg: hoeveel gram deeg rekenen jullie voor een pizza van zo’n 25 cm doorsnee? 200 gram? Of is dat te weinig?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1 kilo Bloem heb ik 6 pizzas gehaald. 275gram per stuk.
Zou wat minder, dus kleiner kunnen.
220gram?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Vanuit de ooni app geven ze 220 gram aan voor een 12 inch en 330 gram voor een 16 inch.
 
Ik zat met 150 gram bol aan ca 20 cm. Via de Ooni app.
Heb e.e.a. vergeleken met het recept van Simon Giacotto en bevalt goed.

Lang RIJPEN is doorgaans weinig gist gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan