BasBQ
Beef en Steak

Pizza verbrand op pizza steen

 

Nitro

Sprokkelaar
Berichten
48
Hey alle,

Ik heb een vraagje, weet niet of dit in het juiste categorie is anders mag deze verplaatst worden :).

Van de week heb ik pizza's gemaakt op mijn Grill Guru, alleen de eerste pizza was na 5 minuten helemaal verbrand aan de onderzijde.
Mijn opstelling is als volgt:
Q 300 - 350 graden
Plate setter
RVS rooster
Pizza steen (+/- 1CM dik)

Hierna de pizza erop.
Wat ik heb gelezen is dat je de steen kan koelen met een vochtige doek voordat de pizza erop gaat. Dit heb ik met de tweede en derde pizza gedaan, dat ging beter.
Maar is het ook mogelijk onder de steen te koelen?

Is mijn pizza steen te dun of mijn Q te warm?

Ik hoor het graag.
 
Je steen is wat dun waardoor hij sneller te heet word ,en je moet hoger van je rooster af .
Ik zelf heb hem op een paar kokerprofielen van 10x10 , een paar bakstenen kan ook .
En een laser thermometer werkt ook goed om je steen te kunnen meten .
 
Als je pizza aan de onderkant verbrand en bovenop nog niet gaar is, is de verhouding tussen onder en bovenwarmte niet goed. oftewel, niet genoeg hitte in de dome.
Ik had hier ook wat gedoe mee met mn guru. Er waren twee manieren waarop het wel lukte: een was om de temperatuur wat lager te houden, daarmee duurt het langer, maar was de verhouding tussen dome temp en de temp van de steen wel goed. Pizza's duurden op zo'n 250 graden nog wel iets van 7 minuten meen ik me te herinneren. Het tweede was om de pizza steen een stuk hoger te leggen. Ik had mijn c&q rack omgekeerd op het gewone rooster gezet en daar de steen op gelegd. daardoor was de verhouding boven en onder warmte een stuk beter en ging het sneller. Uiteindelijk is pizza hier thuis zo'n favoriet dat we een Ooni gekocht hebben. succes!
 
Heb je ook foto’s van de opstelling en van je pizza’s?

Vijf minuten is al best lang bij 350c

Ik gebruikte dezelfde opstelling in mijn kamado, maar daar waren de pizza’s binnen de 3 minuten wel gaar.

Zorg ervoor dat je de pizza niet te dik belegd. Less is more 😉
 
Ik maak gebruik van een Biscotto di Sorrento als pizzasteen. Kostte wel wat (100€ geloof ik), maar nooit last van zwarte bodem. Deze steen is 4cm dik en zet je zo in de kamado, zonder extra platesetter eronder.
Dan stook ik de kamado met een volle basket echt heet, tot 400°C en gooi ik nog wat extra houtskool erop zodat ik echt een mooie vlam tegen de dome verkrijg. Deze vlam komt net als in een pizzaoven boven de pizza uit gekruld.]
 
Ik maak gebruik van een Biscotto di Sorrento als pizzasteen. Kostte wel wat (100€ geloof ik), maar nooit last van zwarte bodem. Deze steen is 4cm dik en zet je zo in de kamado, zonder extra platesetter eronder.
Dan stook ik de kamado met een volle basket echt heet, tot 400°C en gooi ik nog wat extra houtskool erop zodat ik echt een mooie vlam tegen de dome verkrijg. Deze vlam komt net als in een pizzaoven boven de pizza uit gekruld.]
Mooie dikke steen! Waar heb je hem gekocht? Hoeveel pizza's maak je erop, en op welke temperatuur houd je je steen (niet de dome)?

Het lijkt mij dat hij ondanks zijn dikte zonder platesetter uiteindelijk ook veel te heet zal worden, al zal dat door de dikte een stuk langer duren dan bij een dunne steen?
 
Mooie dikke steen! Waar heb je hem gekocht? Hoeveel pizza's maak je erop, en op welke temperatuur houd je je steen (niet de dome)?

Het lijkt mij dat hij ondanks zijn dikte zonder platesetter uiteindelijk ook veel te heet zal worden, al zal dat door de dikte een stuk langer duren dan bij een dunne steen?

Heb hem gekocht in een Zweedse webshop. (niet echt ecologisch, Van Italië naar Zweden naar België)
Inclusief verzendkosten was het 100euro.
Heb er wel maand of 2 op moeten wachten. (Dus geen "bestel voor 22u, morgen in de bus" toestand)
Deze kwam dan ook nog eens in twee stukken aan. Dus nog maar eens weken wachten op vervanging...

De temperatuur van de dome hou ik altijd rond de 400°C. (Een keertje niet opgelet en zat ik aan 470. Toen toch maar snel ingegrepen)
De temperatuur van de steen weet ik niet meer, is te lang geleden dat ik nog pizza's gemaakt heb en temperatuur gemeten. Ik gok richting 350°C. Maar eigenlijk moet je dat met deze steen niet in het oog houden, eens hij op temperatuur is.

Heb een keer 10 pizza's gebakken. En daar zat telkens redelijk wat tijd tussen, aangezien ik nog niet zo snel pizza's kan voorbereiden.
Daarna zakte de temperatuur van de kamado, want de kolen waren zo goed als op. Dus totaal geen stress voor zwarte bodems met deze dikke steen. (Uitgezonderd de stress voor het bestellen... ;) )

d2f25691385ff69b1cfd724fe6efdf90.jpg
 
Makkelijkste, gewoon je temperatuur verlagen. Op 250-300 graden krijg je ook lekkere pizza's.

Andere optie. Je deflector op het rooster leggen en je pizzasteen dmv een paar moeren een cm hoger leggen.
Dan is die balans tussen de temperatuur van je steen en dome beter denk ik.
 
Ik lees regelmatig dat een dikkere steen het helemaal is qua warmteopslag. Oplossing: deflectorplate erbij kopen, en daar je steen op leggen. Of een tweede pizzasteen. Het gaat uiteindelijk om de massa, en of die nu aan een stuk is, of op elkaar ligt, dat maakt niet uit.

Over het verbranden van TS: Welk deeg gebruik je? Want je steen is op zich niet te heet, en je steen af gaan koelen is helemaal van de zotte :LOL:
 
Ik doe meestal:

- beide schuiven zo goed als helemaal open
- plate setters
- 4 dikke moeren zodat er wat ruimte tussen plate setters en pizzasteen zit
- pizzasteen van een goed merk (geen dunne). Ik heb een kamado joe steen
- temperatuur tussen 250 - 300 graden
- Ik meet de pizzasteen ook met een infrarood meter
- +- 5 minuten en dan goed checken of de boden hard is.

 
De truc met de moeren en iets hoger in de dome gaan zitten werkt goed.
20220908_175523.jpg


Sindsdien geen aangebrande pizza of Brood meer.
 
Heb je ook foto’s van de opstelling en van je pizza’s?

Vijf minuten is al best lang bij 350c

Ik gebruikte dezelfde opstelling in mijn kamado, maar daar waren de pizza’s binnen de 3 minuten wel gaar.

Zorg ervoor dat je de pizza niet te dik belegd. Less is more 😉
Ik zal vanavond even een foto maken van mijn setup :).
 
Balans onder en boven is het belangrijkste.
Als die niet goed is heeft kouder gaan zitten geen zin.
En zoals al genoemd: niet te dik beleggen.

Dikte van je steen is vooral je warmte buffer.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Echt een goede pizza maken is eigenlijk nog best lastig. Zelf leg ik ook mijn platesetter op het rooster en dan een paar moeren er op en dan mijn pizzasteen. Een goede tip tegen het verbranden is daarnaast maismeel te gebruiken ipv bloem. Ik stook de bbq meestal op tot 300 a 325c en laat de steen dan nog minimaal een half uur opwarmen. Een te koude steen bakt ook niet fijn. Wees daarnaast zuinig met je saus, kaas en beleg op je pizza. Zoals eerder in het topic aangehaald, less is more.
 
Ik leg op mijn rooster meestal twee bakstenen, daar boven op komt de pizzasteen te liggen. Dit heeft voor mij tot nu toe de beste resultaten opgeleverd. Ik blijf erbij dat echt goede pizza's bakken op een bbq best een kunst ansicht is
 
De truc met de moeren en iets hoger in de dome gaan zitten werkt goed.
Bekijk bijlage 49415

Sindsdien geen aangebrande pizza of Brood meer.
Deze gebruik ik ook en werkt idd goed. Wel heb ik een keer of 2 voor gehad dat bv de 6de pizza wel heel erg rap ging en zwart begon te worden. Ik heb zo het idee dat op een gegeven moment de steen ‘te’ heet wordt, desondanks ik de KJ rond de 350° hou. Heb nu een infrarood meter en ga dat de volgende keer eens in de gaten houden.
 
Deze gebruik ik ook en werkt idd goed. Wel heb ik een keer of 2 voor gehad dat bv de 6de pizza wel heel erg rap ging en zwart begon te worden. Ik heb zo het idee dat op een gegeven moment de steen ‘te’ heet wordt, desondanks ik de KJ rond de 350° hou. Heb nu een infrarood meter en ga dat de volgende keer eens in de gaten houden.

Steen te heet….. of dome te koud. 😉
 
Dome goed op temperatuur laten komen, en niet te heet bakken... Ligt uiteraard ook aan je deeg hoe je moet bakken... Het ene deeg is het andere niet. Bij mijn recept is een temp van 250 tot 270 graden prima. Moet wel zeggen dat ik nog heeeeel veel te leren heb...
 
Wat was de temperatuur van de steen?
Wanneer ik pizza mask op de BBQ let ik op de steen temperatuur.

Alleen nog niet gemaakt op een kamado...


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan