BasBQ
Beef en Steak

Pizza poging

 
 

RobbertI

Tondelzoeker
Berichten
23
Vandaag voor het eerst pizza proberen te maken, en dan wil je het natuurlijk zelf doen. Dus begonnen met deeg.

Recept gevonden op internet.

500 gram bloem "type 00"
10 gram zout
3 gram gist
300ml lauw water
En een goede scheut (zeg 2 el) olijfolie.

Dit is toen met wat hulp in een mixer met deeghaken gegaan
20210529_114448.jpg

Dat zo'n 10 min laten mixen en daarna 15 min rusten.

Toen in 4en gesneden en daar balletjes van gemaakt die allemaal een uurtje of 4-5 hebben liggen rijzen (in een afgedekte schaal).

Hierna 2 in de vriezer gedaan en 2 klaargemaakt voor pizza. (Wat lastiger was dan ik had voorzien) maar uiteindelijk toch dingen die op pizza leken uitgekomen.

20210529_175924.jpg
20210529_180206.jpg



Ondertussen was ik vergeten op de kamado te letten en die stond op standje crematie dus die moest even afkoelen, want de meter ging niet hoger 😅.

Uiteindelijk (te vroeg) de pizza erop gegooit.
IMG-20210529-WA0011.jpg
IMG-20210529-WA0012.jpg


Na een aantal minuten de pizza eraf gehaald en hij zag er heerlijk uit.

20210529_181546.jpg


Nadeel was dat de bodem lichtelijk aangebrand was. Hierdoor de tweede pizza iets te kort erin en die moest dus nog even terug voordat ie gaar was.


Helaas niet zo geslaagd als gehoopt maar wel veel geleerd voor een volgende keer.
De smaak was perfect, alleen het aangebrande kwam waarschijnlijk door de te hoge temperatuur of iets te lang.

Dus mochten mensen ook zelf willen proberen pizza te maken heb ik wat tips die ik voor mijzelf genoteerd had van waar het fout ging.

- Als de pizza aan de pizza schep blijft plakken. Even de schep op de warme plaat leggen zodat ze bodem een beetje gaard, dan glijd ie er makkelijker vanaf. Bloem op de schep helpt ook.
- houd je temp goed in de gaten dat het niet te warm wordt 😅 het deeg uitrollen ging stroever en duurde langer dan ik had ingeschat.
- als je deeg maakt doe het niet in schaaltjes het is onmogelijk om het in goede staat er weer uit te krijgen. Leg het op een bakplaat of iets plats zodat je het er makkelijker afkrijgt (pizza deeg plakt)
- blijf proberen. Hoewel het niet zo goed was als ik had gehoopt was het wel eeerg lekker.
 
Het ziet er heerlijk uit. Plus het is vast geen straf om weer een keer pizza te maken ;)
 
Goed bezig 👍🏼 Volgende keer gaat het al beter.... je wilt niet weten wat heb ik de eerste paar keer lopen tobben 👊🏼
 
Het deeg werd goed in de gaten gehouden 👍🏻

Jammer dat het niet helemaal naar wens gegaan is, op naar de volgende keer 😉
 
Qua donkere bodem... Had je wel een deflector tussen pizzasteen en je kolen liggen? (Domme vraag wellicht, maar ik heb geen keramische BBQ).

Oh ik zie nu nog een 'pizzasteen achtig ding er tussen liggen'. Misschien moet daar meer afstand tussen... Of proberen je houtskool in een cirkel aan buitenkant te leggen? Of proberen aan een kant van je vuurbak te houden.

Want pizza moet je zo heet mogelijk bereiden..

Denk aan de houtovens.. daar ligt het hout ook aan een kant in de oven.

Blijven proberen hoor, want pizza is zoooo lekker!
 
Wie niet waagt, die niet wint. Fijn dat je ermee begonnne bent. En je hebt een goede keukenhulp. Leuk.
Volgende keer neem me de leermomentjes mee. Succes.
 
Altijd leuk om hulp te hebben. En heel herkenbaar als het de eerste keer niet lukt. Plakkende pizza bodems aan scheppen... 🤬. Blijft wel heerlijk pizza!
 
Toch mooi dat je dit met ons wilt delen. Ik sla voorlopig nog wel even over. Ben nog druk met andere gerechten aan 't oefenen😅
 
Qua donkere bodem... Had je wel een deflector tussen pizzasteen en je kolen liggen? (Domme vraag wellicht, maar ik heb geen keramische BBQ).

Oh ik zie nu nog een 'pizzasteen achtig ding er tussen liggen'. Misschien moet daar meer afstand tussen... Of proberen je houtskool in een cirkel aan buitenkant te leggen? Of proberen aan een kant van je vuurbak te houden.

Want pizza moet je zo heet mogelijk bereiden..

Denk aan de houtovens.. daar ligt het hout ook aan een kant in de oven.

Blijven proberen hoor, want pizza is zoooo lekker!
Idd , ik leg tussen de 2 stenen rvs blokjes van 30x30 , temperatuur laat ik lekker hoog gaan 300-350 gr . Dan hoef je de pizza er maak een paar minuten op zonder dat de onderkant zwart word . Volgende keer beter en zoals gezegd het is geen straf toch
 
Heerlijk om dit zelf te maken (y), is gewoon ook veel lekkerder dan diepvries of de meeste afhaal. Hier ook verschillende keren zelf gemaakt met vooral in het begin veel leermomenten :ROFLMAO:. De tips zijn daarom ook heel herkenbaar.
 
en voor plakkende pizzabodems.. beetje grove maïsmeel wil wel iets doen...

Oh en andere tip qua plakken aan de schep... Zo snel mogelijk van schep op de steen.. anders wordt je deeg weer plakkerig...

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het het makkelijkst is om op de schep de bodem te maken... Dan te beleggen, maar dan blijft ie plakken ja.

En smokkelen met bakpapiertje eronder kan ook... Maar geeft bij toch een gevoel van 'hoort niet'
 
Jammer van de tegenslag. Altijd lekker pizza op de bbq. ik heb horen vertellen dat een pizza niet perfect rond hoeft te zijn. Dat noemen ze dan een rustieke pizza.
 
Qua donkere bodem... Had je wel een deflector tussen pizzasteen en je kolen liggen? (Domme vraag wellicht, maar ik heb geen keramische BBQ).

Oh ik zie nu nog een 'pizzasteen achtig ding er tussen liggen'. Misschien moet daar meer afstand tussen... Of proberen je houtskool in een cirkel aan buitenkant te leggen? Of proberen aan een kant van je vuurbak te houden.

Want pizza moet je zo heet mogelijk bereiden..

Denk aan de houtovens.. daar ligt het hout ook aan een kant in de oven.

Blijven proberen hoor, want pizza is zoooo lekker!
Er lag inderdaad een deflector shield onder. Met daartussen een paar moeren voor hoogte en toen de pizzasteen.

Probleem was vooral dat de kamado boven de 450 (hoger gaat de meter niet) temp was. En ik te ongeduldig was met het laten afkoelen gok ik, waardoor de pizzasteen nog iets te warm was.


Verder bedankt voor de tips en aanmoedigen. Verdere pogingen gaan zeker komen en dit neem ik allemaal mee
 
Ja dat is mij ook wel eens overkomen. Met flamkuchen. Binnen een minuut zwart. Mijn digitale thermometer kon het niet meten dus boven de 450 gr. Wat ook wel eens helpt is om met een nat vochtige lap de pizza steen afnemen. Dat neemt een hoop hitte weg. Ik gebruikte in het begin altijd maismeel op de schep. De ene keer krijg ik de pizza zo in vorm een andere keer lijkt het nergens op. Maar lekker zijn ze.
 
Als ik pizza bak, ligt de deflector net boven de kolen en de pizzasteen op de plaats van het rooster. Dus veel meer ruimte tussen de 2 stenen.
 
Zien er toch goed uit hoor! Mijn eerst was ook een beetje donker aan de onderkant, maar vond hem heerlijk! Zo anders dan die oven pizzas 😎

Het is waarschijnlijk echt tegen de spelregels, maar ik maak m'n pizza op een rond stuk bakpapier, deze haal ik er na een minuut onderuit. Frustratie van een pizza die niet in beweging komt op die schep werd me te veel.. 😂
 
Als ik pizza bak, ligt de deflector net boven de kolen en de pizzasteen op de plaats van het rooster. Dus veel meer ruimte tussen de 2 stenen.
Hmm, voorbeeld wat ik gevonden had had de deflector zo hoog mogelijk en daar dan de steen op, maar goede om eens te proberen.
 
Jammer van de temperatuur! Gelukkig was de smaak wel goed.
Waarschijnlijk heb je volgende keer een beter resultaat als je de temperatuur beter hebt.

Ik hou hem zelf altijd tussen de 300gr. en 350gr.

Misschien een tip:
Voor de 1e pizza er op gaat doe ik altijd even wat bloem op de steen om te kijken of het niet te snel bruin/zwart wordt. Mocht dit zo zijn dan even met een natte doek over de steen gaan (oppassen dat je je handen niet brandt aan de stoom).
 
Terug
Bovenaan Onderaan