BasBQ
Beef en Steak

Pizza, pizza, ooohhh eerste keer pizza!

 
 
 

Rolaanndd

Stoker
Berichten
397
Na een middagje makrelen gerookt te hebben (zoals hier is te lezen: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=12854.new#new )  waren er nog pizza's die stonden te wachten... Kerstcadeautje moest toch eens gebruikt gaan worden, die pizzasteen.  B-)

Omdat ik een beetje vergeten ben om foto's te maken in al het enthousiasme heb ik er slechts een paar kunnen maken.

Credits voor de saus en het deeg gaan naar Dominique! Heerlijk! :) Heb het deeg twee dagen laten rijzen, mooi mooi mooi!



Op de steen!

En van de steen:




Conclusie?
Domino's kan mijn rug op! Ik bak voortaan alleen nog maar pizza's van de bbq! Wat een heerlijke korst, smaak en super leuk om te doen! Ben echt super enthousiast, zeker omdat ik weet dat er genoeg ruimte voor verbetering is!

Uiteindelijk heb ik 4 pizza's gebakken en had nog kolen over van de vorige keer bbqen. Hier heb ik gewoon een volle kolenstarter houtskool opgegooid, op een of andere manier kwam de temperatuur (ondanks dat alles open stond) niet hoger dan 200 graden. Best raar, heb dit nog nooit gehad. Hierdoor duurde het wat langer voordat ze gaar waren. Maar nu moet ik ze snel nog een keer maken bij de juiste temperatuur, zodat het dan wel goed gaat.. Heel vervelend!  :p
 
Het blijft steeds leuk om te lezen dat mijn recept zo goed bevalt, dank je wel! Ze zien er hoe dan ook heerlijk uit.
 
Lust ik wel
 
er gaat niets boven zelf gemaakte pizza's
 
Die ziet er erg lekker uit!
 
Lekker hoor!
 
pizza, altijd lekker! zeker als je hem helemaal zelf maakt.

Mag ik vragen hoe het deeg wordt gemaakt?

Ik maak m altijd volgens heel standard recept, maar is ook heerlijk.
350gr. bloem
7 gr droge gist
en 200-250 lauwwarm water gedeeltelijk toevoegen.

maar dan maak ik vaak 1 kg. bloem, lekker veel pizzadeeg :)

Vevolgens als een mooie substantie is kneed ik nog even door. Ik klap het deeg steeds dubbel...  zo wordt het naar mijn idee heel luchtig.



 
De Tip van Flip kreeg ik nog van Domi... maak het deegje een dag tevoren en laat het gewoon lekker staan (mag warm, mag koel) en laat het zo wat langer rijpen.
Echt zalig daardoor!
 
Wailer zei:
pizza, altijd lekker! zeker als je hem helemaal zelf maakt.

Mag ik vragen hoe het deeg wordt gemaakt?

Ik maak m altijd volgens heel standard recept, maar is ook heerlijk.
350gr. bloem
7 gr droge gist
en 200-250 lauwwarm water gedeeltelijk toevoegen.

maar dan maak ik vaak 1 kg. bloem, lekker veel pizzadeeg :)

Vevolgens als een mooie substantie is kneed ik nog even door. Ik klap het deeg steeds dubbel...  zo wordt het naar mijn idee heel luchtig.

Het deeg wordt gemaakt naar recept van Dominique, staat hier ergens op het forum! 😊

@Sander, heb het twee dagen laten staan om te rijzen! Heel apart, het deeg rook door het gist al enigszins naar alcohol haha. Wel super lekker! :)
 
Leuk om jouw enthousiasme te zien!

Pizzadeeg is eigenlijk enorm simpel. Je kunt het opleuken met wat 'Italiaanse' kruiden (oregano, tijm, basilicum, o.i.d.). Het doet de smaak goed om het inderdaad een dag te laten staan (of een nachtje koelkast).
 
RV zei:
Leuk om jouw enthousiasme te zien!

Pizzadeeg is eigenlijk enorm simpel. Je kunt het opleuken met wat 'Italiaanse' kruiden (oregano, tijm, basilicum, o.i.d.). Het doet de smaak goed om het inderdaad een dag te laten staan (of een nachtje koelkast).

Ja ik wil dit ook wel een wekelijks terugkomend iets laten worden.. Waarbij uiteraard veel ge-experimenteerd wordt! Er is variatie genoeg. :p
 
Lekker, mooie pizza's hoor!

Pizza op de Q is fantastisch, eigen sausje, goede kaas, heb nu al weer trek.
Ik heb een aantal keer margaritas gemaakt, less is more en daarmee niet zo ongezond als de vette zooi van de grote pizza boeren.
 
Lekker!
 
Jaakke zei:
Lekker, mooie pizza's hoor!

Pizza op de Q is fantastisch, eigen sausje, goede kaas, heb nu al weer trek.
Ik heb een aantal keer margaritas gemaakt, less is more en daarmee niet zo ongezond als de vette zooi van de grote pizza boeren.

Juist omdat je zelf alles maakt is het inderdaad heel makkelijk om de calorie-inname in de gaten te houden. En je houdt alles zo schoon mogelijk, dus zonder gekke kleur- of smaakversterkers.



Enige vraag die ik nog heb.. Volgende keer misschien alleen een volle starter brandend houtskool erop gooien? En oude kolen van de vorige keer weghalen? Dit omdat de temperatuur niet boven de 200 graden uit kwam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan