BasBQ
Beef en Steak

Pizza-perikelen

D

DaVince

Gast
Na een paar jaartjes bezig te zijn geweest met een WGA, en daarnaast in de electro-oven wat pizze te hebben gebakken, ben ik sinds een paar maandjes in het bezit van een Weber 47cm en nu ook een DPR 2.0. Ik heb de DPR tot nu toe twee keer gebruikt. De eerste keer was ik wat benauwd voor de kunstof rolletjes van de dekselhouder en de handgreep bovenop. Ik heb daarom de ketel enigszins voorzichtig verwarmd met 1 Lidl-starter briketten en na 20 minuten een paar open haardblokken. Ik heb hierbij een "snel"-deeg gebruikt(7g gedroogde gist op rond de 500g bloem). Resultaat, pizza iets beter dan de electro-oven(beetje houtsmaak), met een kookduur van rond de 20 minuten, en een gesmolten rolletje van de dekselhouder.

IMG_20130815_144737_zpsfc093f4b.jpg


IMG_20130815_144747_zpsce785876.jpg


Voor de tweede sessie maar wat tuinhout kleiner gezaagt, en ipv een snel deeg het deeg van Peter Reinhart gebruikt uit het pizza-boek "American Pie", om precies te zijn het Napolitana deeg, met een beetje olijfolie extra. resultaat, super!
Itt. het snelle deeg zit er in dit recept geen suiker, dus weinig kans op aanbranden van de bodem.
Door het hoge vochtgehalte icm de hoge temperatuur onstaan er mooie blazen.(gebruik dus NOOIT!! een deegroller om de pizze te vormen)
Door het hoge vochtgehalte van het deeg plakt het snel aan de schieter helaas, bij de 7e pizza was het raak. Waarschijnlijk het gevolg van iets te lang gewacht met het maken(iets teveel gekletst) en te veel beleg.
Bij de tweede sessie was de slechtste pizza qua smaak super, en de beste absoluut beter dan van de pizzeria's hier in het dorp! Super houtsmaak en erg mooie ovenrijs!! Helaas vanwege crashen Android-phone geen foto's....Herkansing volgt.
Wel ben ik van plan om pizza-screens te kopen voor "pizza-feestjes", dit lijkt me iets makkelijker werken.
Tevens nog een vraagje. Ik heb onlangs een RVS rooster aangeschaft. Moet ik deze gebruiken voor het pizza-bakken, of reserver ik daar het oude roestige verchroomde voor ?
Aandachtspunten voor de volgende keer:
- Koopmans Bio tarwebloem goed bevallen
- Pizza-screens misschien een goed plan, kopen en mee experimenteren.
- gewicht deegbolletjes iets hoger maken. Was nu rond de 170g voor een 10" pizza, volgende keer rond de 200 a 220 g proberen voor een 10 a 11" pizza.
- Ook op de BBQ maakt een langzaam deeg een groot smaakverschil met een snel deeg. nadeel is wel de handelbaarheid ivm het hoge vochtgehalte.
Conclusie is iig dat de DPR absoluut betere pizza's produceert dan de electro-oven, en een goede concurrent is voor de pizza-bakkers uit het dorp!
 
Ik was nog even vergeten te melden dat ik na de eerste keer de rolletjes een stukje heb afgezaagd, zodat ze niet meer tegen de ketel aankomen. Probleem opgelost! Geen verbrande rolletjes meer, en het deksel komt bij rechtop zetten nog gewoon op de plastic rolletjes.
 
Nee, helaas niet. Telefoon gecrasht. Deze heb ik vanmorgen weer aan de praat kunnen krijgen. Bij de volgende sessie maak ik zeker foto's!
 
zonde van het rolletje van je deksel houder
 
Yep, ik was er bang voor. vandaar de eerste keer op wat lagere temperatuur. Na de modificatie is het de tweede keer prima gegaan. Er is gelukkig niets op de ketel blijven zitten. Probleem prima opgelost!
 
Terug
Bovenaan Onderaan