Beef en Steak

Pizza op de Uuni van Leo

Sander72

BBQ Junkie
Beste BBQ-vrienden!

Misschien ook al gezien in het fotodraadje van Leo en Peter's hele varken aan het spit, we gingen ook nog lekker lunchen!

Even wachten...

De Uuni van Leo ging dus aan... wat een miraculeus mooi apparaatje zeg. Best even uitzoeken hoe de bodem met name heet genoeg werd. De eerste exemplaartjes waren mooi van boven maar niet gaar genoeg en niet mooi geblakerd... Pizza bodem vaak Karton. Maar dat kwam later helemaal goed... the trick bleek om het schoorsteentje lekker hoog te zetten (bovenste nokkie) en natuurlijk vooral om de Uuni lekker constant pallets te blijven voeren... eenmaal de slag te pakken is het echt een genot!

Oh ja, dank aan Domi voor het mooie pizzadeegje en de saus die ze hier op het forum gedeeld heeft bij recepten. Met name het langer van tevoren inzetten (2 dagen tevoren) van het deeg maakt het extra lekker!

Dus nog wat heerlijke sfeerplaatjes:

Hier zichtbaar met schoorsteentje / pallet in voerder buisje... nu op standje 1 maar 1 nokkie naar boven bleek echt succesvol te zijn!

Kijk die mooie houtoven vlammen!

Echt lekker mooi krokante bodem... zalig apparaatje hoor, die wil ik ook wel voor mijn verjaardag!  :D

Lekker pizza! Hoe bevalt de uuni ten opzichte van je green egg om pizza te maken?

en ik kan jullie zeggen dat ze heerlijk waren, wat een pracht dag was het zo met z'n allen

Richard Soeteman zei:
Lekker pizza! Hoe bevalt de uuni ten opzichte van je green egg om pizza te maken?
Beetje een gewetensvraag dit. Het kan uiteindelijk op beide. En op beide krijg je uiteindelijk, met wat oefenen dus, een prima resultaat.
Ik had wel het idee dat je niet te dikke bodems moet willen met de uuni. Omdat de meeste hitte van de vlammen boven de pizza komt, krijg je dan de bodem niet gaar voordat de bovenkant begint te verbranden. Dat maakt hem dus meer geschikt voor napolitaanse stijl pizza's en niet zo voor big american's, dus dan is de BGE weer flexibeler.

El Fumarole zei:
Richard Soeteman zei:
Beetje een gewetensvraag dit. Het kan uiteindelijk op beide. En op beide krijg je uiteindelijk, met wat oefenen dus, een prima resultaat.
Ik had wel het idee dat je niet te dikke bodems moet willen met de uuni. Omdat de meeste hitte van de vlammen boven de pizza komt, krijg je dan de bodem niet gaar voordat de bovenkant begint te verbranden. Dat maakt hem dus meer geschikt voor napolitaanse stijl pizza's en niet zo voor big american's, dus dan is de BGE weer flexibeler.

Thuis houden ze het meest van Italiaanse. Ik had dit oventje al eens zien staan en was daarom erg benieuwd. Bij de promotiefilmpjes gaat het natuurlijk altijd goed en een onafhankelijke bevinding is beter om te geloven.

Bedankt voor het antwoord Jeroen!

Richard Soeteman zei:

Dit oventje is veel vlotter natuurlijk... Heb je ineens NU zin in Pizza? Uuni aan en binnen een kwartiertje is het GAAN!

Inderdaad niet al te dikke bodems en vooral zorgen dat 'ie lekker heet en goed continue gevoed blijft. Je verstookt toch aardig wat houtskool bij zo'n pizza sessie op het ei. En persoonlijk kost me dat net iets te snel mijn vilt... dus ik weet het wel hoor, ik wil deze graag winnen met die deel-actie!  :D

Maar ook ik zag dat fillempje van pizza in 120 seconden en rits-rats-hatzeflats erin en eruit... dat viel even tegen de eerste paar keren. Toch ging het aan het eind al stukken beter en vlotter en was ik met die pizzaschep ook stukken leniger dan aanvankelijk!

Sander72 zei:
En persoonlijk kost me dat net iets te snel mijn vilt... dus ik weet het wel hoor, ik wil deze graag winnen met die deel-actie!  :D

Ja vilt vind ik ook een issue op mijn chinese kamado.. Heb er al eens 1 weggefikt  Maare jij bent toch alleen top scoorder Foto wedstrijd :D Deel en win doe ik dan een keer winnen, deal? :)

Richard Soeteman zei:
Sander72 zei:
En persoonlijk kost me dat net iets te snel mijn vilt... dus ik weet het wel hoor, ik wil deze graag winnen met die deel-actie!  :D

Ja vilt vind ik ook een issue op mijn chinese kamado.. Heb er al eens 1 weggefikt  Maare jij bent toch alleen top scoorder Foto wedstrijd :D Deel en win doe ik dan een keer winnen, deal? :)

Deal! Maar topscoorder ben ik nog lang niet hoor... dan vergeet je Nosmo, Camiel, Bidle, El Fumarole en Ceriel, dat zijn de masters!

El Fumarole zei:
Richard Soeteman zei:

+1  de bedoeling is dat de Aluminium bodemplaat goed warm is , zodat deze de bodem bakt, als de bodem erg dik is begint de bovenkant te verbranden voordat de bodem gaar is.
In ieder geval na elke pizza even een paar minuutjes de tijd geven om de bodemplaat weer op temperatuur te laten komen, en dan kan je weer.

Gisteren ook de Uuni gebruikt , ik heb voor de bodem een supersnel Recept gebruikt, 1 deel griekse joghurt met 1 deel zelfrijzend bakmeel.  werkt als een trein, direct na het kneden kan je bakken. Alleen moet je deze rollen en proberen zo dun mogelijk. Ik heb het zonder zout gedaan dus was niet een superlekkere bodem. 

Ik denk dat je een Big American bodem beter eerst even een minuutje bakt zonder beleg, eruit halen beleggen en er weer terug in.  Dat ga ik eens proberen.

richard0501 zei:
Deel en win actie?? :-/

Is dat bedoelt als extra sluik-reclame ofzo? Als ik die FB link onderaan jouw post klik zie ik 'm meteen staan... deel en win.

Hoe zit dat met dat nokje? Als je hem hoger zet, worden er dan meer pellets aangesproken, of heeft het alleen maar met trek te maken?

Terug
Bovenaan Onderaan