BasBQ
Beef en Steak

Pizza op de kamado

Huib

Kooltjesharker
Berichten
199
Dat zijn idd de maximum temperaturen voor zowat alles dat je op een BBQ doet qua vlees/groenten. Maar de TS geeft aan dat hij ook pizza's wilt bakken en dan zijn hogere temperaturen beter.

'De beste temperatuur om een Romeinse pizza te bakken is grofweg tussen de 300 en 350 graden Celsius. Hierdoor worden de pizza's lekker knapperig en krokant. Echte Napolitaanse pizza wordt zelfs op 500 graden Celsius gebakken.'

Nu, pizza's kun je ook perfect bakken op 270°, maar al vaker gelezen dat snelle hoge hitte het beste is voor een lekkere pizza. Zelf bak ik ze op mijne large op 350°. En mits onoplettendheid, heb ik hem ook al eens op 450° gehad.

Ik blijf vermoeden dat er iets met zijn houtskool niet in orde is.
Ben zelf geen pizza liefhebbers maar vrouw bleef maar zeuren omdat ze ook een filmpje had gezien dat het ook op een kamado kon. Langer de boot afhouden ging niet.

Bastard pizzasteen gekocht met een dikte van 2cm (duurdere bge is 1.5) en pizzashep.

tempImageaUqnZn.jpg



Sligo deegbollen waar het advies is om deze op 260 af te bakken. Toekomst wellicht zelf deeg maken maar dan wel een deeg die op 260C...

Deeg minstens 6 uur onder vochtige theedoek laten ontdooien.

Met knikkende knieën aan dit avontuur begonnen en het mooi rond krijgen was nog een dingetje. Tweede ging al wat beter:(

tempImageLjXowf.jpg


De setup. indirect met convector, rooster, convector van de minimax met daarop de pizzasteen en op een temperatuur laten komen van 260
tempImageDeTXyC.jpg


topping met zelfgemaakte saus, mozzarella, Grano pedano, en chorizo wors. Voor de sier wat verse basilicum

tempImage2yz6ya.jpg


met wat champignons en kappertjes aangevuld
tempImagekYKBwU.jpg


saus, mozzarella, Grano pedano, en salami
tempImageZc7SNs.jpg


Vrouw was tevreden en ging er voor
tempImagekj8w6h.jpg


Belangrijkste was dat de korts knapperig en luchtig is en vooral niet verbrand of hard. Voor mij geen enkele reden om hoger te gaan dan 260C

tempImageZ6vP0r.jpg


Al met al een geslaagde eerste pizza sessie met een smalijk resultaat en daar gaat het uiteindelijk om. Enige nadeel is dat ik er nu aan vast zit om het te herhalen. Zal nog wat experimenten met ansjovis etc..
 
Laatst bewerkt:
Tsja "life is a bitch"
Pizza`s zien er goed uit.
Diepvries deeg van de Sligro is dus zeer bruikbaar?
 
Belangrijkste was dat de korts knapperig en luchtig is en vooral niet verbrand of hard. Voor mij geen enkele reden om hoger te gaan dan 260C



Al met al een geslaagde eerste pizza sessie met een smalijk resultaat en daar gaat het uiteindelijk om. Enige nadeel is dat ik er nu aan vast zit om het te herhalen. Zal nog wat experimenten met ansjovis etc..

Je kunt idd pizza's bakken op lagere temperatuur. We deden vroeger niet anders, want de meeste ovens gaan zelfs niet hoger dan 250°. En de pizza's kwamen er ook zeer lekker uit. Daarna bakte ik ze wel eens op de steen in de gasBBQ en ook daar lekker. Die gaat ook niet hoog in temperatuur.

Maar sinds de kamado doe ik het op 350° en we merken thuis en met vrienden toch het verschil. Het is geen probleem als hij aan een lagere temperatuur gebakken is en dan zal hij ook uiterst lekker zijn. Maar aan 350° is hij in de meeste gevallen toch dat tikkeltje lekkerder. Maar het is idd geen must. Het is een kwestie van persoonlijke smaak, net zoals de bodems. Wij hebben hem ook graag flinterdun, terwijl anderen graag een dikke bodem hebben.

Wel vind het vilt van de kamado dat niet zo leuk.

Pizza's op je foto's ziet er goed uit (y). En Ansjovis vind ik heerlijk op de pizza, maar heb al willen merken dat die meningen verdeeld zijn. :ROFLMAO: Op mijn deel komen ze er vaak op. En als er kids bij zijn, is een pizza Nutella ook vaak een winnaar.
 
Laatst bewerkt:
Tsja "life is a bitch"
Pizza`s zien er goed uit.
Diepvries deeg van de Sligro is dus zeer bruikbaar?

Heb de kennis niet van mezelf maar op een forum kreeg ik de nodige info over het gebruik van deze diepvries bolle van de Sligro.

Belangrijk is om het minimaal 6 uur van tevoren eruit te halen en onder vochtige doek te laten ontdooien en te rijzen. Doe je het zo op een plaat dan vormt er zicht een korstje op die volgens tipgever niet is weg te werken.

Deeg moet niet hoger worden afgebakken op 260-270 anders verbrand het te snel. Wat meel op het blad en een bodem vormen.

Volgens gebruikers van dit deeg wordt dit ook gebruikt bij Domino pizza etc. maar dat weet ik niet.

Vind het zelf wel makkelijk want ander deeg met je minstens een dag van tevoren mee aan de slag. Ook de lagere temperatuur want ga je hoger dan 260-270 van krijgt het vilt er aardig van langs.

Ze worden geleverd in grootverpakking en kleinere doos 12 stuks.
 
@Huib thx.
Ik maak het deeg meestal zelf.
Invriezen moet ik nog proberen.
Maar dit is dan zeker een optie.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Binnenkort komt bij kamado binnen. En ik heb nog een webersteen. Moet er perse iets onder de steen of kun je die ook zo op het rooster leggen?



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Binnenkort komt bij kamado binnen. En ik heb nog een webersteen. Moet er perse iets onder de steen of kun je die ook zo op het rooster leggen?



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Het was voor mij de eerste keer en kreeg een tip om het rooster weg te laten en de convector met de pootjes naar beneden op de rand te plaatsen dan een paar propjes zilverfoelie of een paar boutjes en daarop de steen.

Wat ik ervan begrepen heb is dat je de steen niet aan direct vuur moet blootstellen anders verbrand de bodem te snel enz.

Wellicht zijn er andere tips?
 
Binnenkort komt bij kamado binnen. En ik heb nog een webersteen. Moet er perse iets onder de steen of kun je die ook zo op het rooster leggen?



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Kan ook zo op het rooster (wel indirect natuurlijk). Heb zelf een pizzasteen van de xenos en die werkt prima (en dat zal echt niet de beste kwaliteit zijn). Ben zelf ook erg tevreden over de diepvriespizzabollen van de Sligro. Zelf maken kan het ongetwijfeld lekkerder worden, maar qua gemak en kwaliteit zijn deze echt super.
 
Dat is een goed ideevan die sligro bollen.
Ga ik ook proberen.
 
Binnenkort komt bij kamado binnen. En ik heb nog een webersteen. Moet er perse iets onder de steen of kun je die ook zo op het rooster leggen?



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Geen idee welke kamado je besteld hebt, maar in geval van een BGE, kun je de setup doen zoals Dennis: https://www.bbq-nl.com/pizza-op-de-big-green-egg/

Ik zelf heb een Kamado joe en gebruik deze setup: https://bbqproof.nl/bbq-blog/de-beste-pizza-set-up-voor-een-kamado-bbq/

Dus best de deflector zo hoog mogelijk en daarop de pizzasteen met een beetje tussenruimte daarop.

Veel plezier met de kamado als hij er is.
 
Heb zelf ook een joe en ik doe de deflectors op de middelste stand en dan de roosters op de hoogste stand en daarop de pizzasteen. Werkt ook zeer goed
 
Terug
Bovenaan Onderaan