BasBQ
Beef en Steak

Pizza op de bbq krijgen

dannycnl

Vuurmaker
Berichten
76
Beste mensen,

Ik heb van het weekend mijn pizzasteen uitgeprobeerd aan de hand van de recepten voor het deeg van Dominique.
Alleen zat ik wel met een probleempje, ik had een ronde keukentop beschermer van Joseph en Joseph, deze was licht geribbeld en rond.
Daar mooi de pizza op uitgerold met flink wat bloem aan de onderkant maar toch kreeg ik de pizza niet op de steen hij bleef plakken.
Hoe doen jullie dit normaal, want dit was best vervelend en kwam het resultaat niet ten goede:p

Alvast bedankt voor jullie tips
 
Ik gebruik grover ma?smeel (van PAN) als antikleeflaagje tussen de pizza en het bakpapier. Ik bak dat bakpapier gewoon mee op de pizzasteen.
Ik knip dat bakpapiertje rondom de pizza zoveel mogelijk passend zodat er niet veel papier rondom vrij ligt, anders verbrand het papier snel.
 
Maismeel is volgens mij hetzelfde als griesmeel dit goed op je peel doen, zodat de pizza al makkelijk glijdt. Geen directe hitte onder de steen, dan moet het goed komen.
 
Zakje ziet er zo uit, check rechtsonder naast die pot voor bloem:

 
Ik heb deze voor verkering gekocht, en het werkt als een speer. Ik kon het niet meer aanzien, dat geklooi. Dus dat kreeg hij voor zijn vaderdag.....Het kost wat, maar dan heb je ook wat =))


http://mijnpizzasteen.nl/the-super-peel.html
 
Ik heb laatst voor het eerst pizza gemaakt met een pizzasteen, en heb totaal geen last gehad van het plakken van de pizza aan de steen. Eerder aan de "schep" dan aan de steen.
Had zout op de steen gelegd tbv onttrekken van vocht. Vervolgens bbq met steen opgestookt, zout er na 15 min. af geveegd, klein beetje doodnormale bloem erop, en daar de pizza op.
Zou het aan dat zout kunnen liggen, of puur toeval?
 
Het probleem is meestal om de pizza eerst van het aanrecht op de schep te krijgen, en dan van de schep op de steen, dit bij voorkeur zonder je pizza te transformeren tot een zielig rommeltje, of je beleg op de steen en deeg nog op je schep.... Mij lukt het ook altijd, maar aangezien Verkering zichzelf ziet als Mario-de-pizzabakker ( en geen druppel Italiaans bloed heeft).....
 
Ik gooi de pizza soms (ligt aan de natheid van het deeg) eerst ff op een vel bakpapier en dat trek ik dan na een minuut of twee onder de pizza vandaan
Ook niet ideaal, maar het werkt.
 
Als tip rol het deeg uit. Strooi voldoende maismeel op je plank/peel, drappeer daar de bodem op, check of die los ligt en dan pas beginnen met het bekleden, dan komt allemaal goed. 
 
had dit probleem vroeger ook vaak... en kunnen oplossen met een paar tips:
-bebloem uw aanrecht voldoende!
-rol de deeg niet met een deegrol maar met uw handen
-maak niet de fout van de pizza heel dik te beleggen. Less is more!
-niet te lang op voorhand de deeg beleggen, anders wordt het deeg week. Gebruik trouwens deeg dat licht gekoeld is
-goeie pizzapeel gebruiken die ook bebloemd is.
-op de bloedhete pizzasteen leggen ( 300 a 350 graden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan