BasBQ
Beef en Steak

pizza op bbq 57cm

 

Bart1972

Vuurmaker
Berichten
53
Hallo

Ik heb geprobeerd om een pizza te maken op een 57cm bbq en deze te stoken met alleen hout
Daar ontstond een leermoment, bij het sluiten van deksel gaat het vuur uit en ontstaat er alleen rook waar een indiaan trots op zou zijn
De toevoer van lucht was dus veel te weinig aan de onderzijde i.c.m de bovenzijde.
Heeft iemand ervaring met een pizza ring i.c.m. een bbq van 57 en dan alleen hout gestookt

Hoor graag jullie ervaringen

Alvast bedankt Gr Bart




 
Bart1972 zei:
Hallo

Ik heb geprobeerd om een pizza te maken op een 57cm bbq en deze te stoken met alleen hout
Daar ontstond een leermoment, bij het sluiten van deksel gaat het vuur uit en ontstaat er alleen rook waar een indiaan trots op zou zijn
De toevoer van lucht was dus veel te weinig aan de onderzijde i.c.m de bovenzijde.
Heeft iemand ervaring met een pizza ring i.c.m. een bbq van 57 en dan alleen hout gestookt

Hoor graag jullie ervaringen

Alvast bedankt Gr Bart

Je kan googlen op dutch pizza ring of op kettle pizza ring.

Dit zijn opzetstukken voor je bbq om pizza's mee te maken. 

Je kan ze relatief eenvoudig ook zelf maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Denk dat je met alleen hout al snel te weinig zuurstof toevoer hebt met de deksel erop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Met een pizzaring maak je van je bbq een pizzaoven. Samen met wat hout aan de achterzijde stook je de bbq moeiteloos het klokje rond. Nog een goeie tip gehad van Leo. Denk om de plastic onderdelen van je bbq. Ik pak ze in met alu.folie.
 
Te weinig zuurstof werd me wel duidelijk toen de deksel erop ging en daarna eraf :)
Heeft er iemand daadwerkelijk ervaring met een bbq met pizza ring en dan alleen hout gestookt
Hoor graag ervaringen

 
Ik heb een aantal keren een pizzaring op een 47 gehad.
Stoken op houtskool en kleinere stukken eik, met name om de temperatuur hoog te krijgen (> 300 C).
Sinds kort heb ik een Uuni 3 staan, dus de ring mag met pensioen.....

Het is prima te doen, maar de truc is om voldoende hitte in je steen opgeslagen te krijgen om de bodem goed te bakken, maar weer niet zoveel dat die verbrand.
Sommigen bereiken dit door een deflector onder te steen te hangen. Anderen doen dat met 2 stenen met een kleine tussenruimte.

Kortom, proberen en meten (IR-thermometer).

 
pizzabakker zei:
Bart1972 zei:
Hallo



Je kan googlen op dutch pizza ring of op kettle pizza ring.

Dit zijn opzetstukken voor je bbq om pizza's mee te maken. 

Je kan ze relatief eenvoudig ook zelf maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hallo.

Je geeft aan dat een pizza ring eenvoudig zelf te maken is.
Nou zoek ik al een hele tijd naar een dichte ring van ? 10 a 15 cm hoog om de ruimte op m'n 47 wat  te verhogen dat zou dus ook moeten kunnen op die manier.
Kan je aangeven hoe ik een mooie ronde ring maak met heel weinig plaatwerk gereedschap (rollenbank of zo)
Ik ben benieuwd hoe ik dat op moet lossen.
 
Kan uit ervaring vertellen dat het met een pizza ring prima gaat! Door de ring, met halve maan, kan je bbq veel meer lucht trekken. Zelf gooi ik altijd een grote starter kolen rondom de pizza steen, en laat ik de voorzijde leeg. Vervolgens droog eikenhout fijn hakken tot formaat pan lat of net iets dikker. Dit zet je aan de achterzijde bovenop de kolen. Dit brand in no time en zorgt ervoor dat je Q richting de 380 tot 400 graden oploopt. Pizza is dan binnen een minuut of 5 klaar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan