BasBQ
Beef en Steak

Pizza nella pioggia

Edwin84

Stoker
Berichten
328
Na het lezen van de pizza verhalen en de wedstrijd deze maand ook aan de slag gegaan. Dit is de eerste keer dat ik pizza op de kamado maak. Daarom bolletjes deeg gekocht om zelf te vormen tot een pizza. Wilde namelijk eerst het bakproces onder de knie krijgen en uitsluiten dat het deeg niet goed zou zijn.

Eerst maar eens de saus maken ter voorbereiding volgens Italiaanse recept. De foto is in een pan, maar de saus is koud gemaakt en niet opgewarmd voordat hij op de pizza ging. Ingrediënten: Mutti Polpo, olijfolie, zout, verse basilicum, oregano en een fijngehakt teentje knoflook.

1713286379382.jpg


Daarna de kamado opstoken toen het nog droog was. Halverwege ging het regenen. Heb iets meer dan een halve maand verse Marabu gebruikt. Kreeg de temperatuur echter niet hoger dan 260 en na de eerst epizza zakte hij ook en wilde niet meer omhoog. Zou dit door de regen en luchtvochtigheid kunnen komen? Het type kolen of de hoeveelheid?

1713286310132.jpg


Daarna deeg vormen tot pizza. Heb even gevloekt op het deeg want het werkte niet fijn. Het was elastisch en wilde steeds terug naar zijn oorspronkelijke vorm als ik het stretchte. Kwamen ook gaatjes in. Die maar met vingers door aandrukken gedicht. Daarna saus erop en een pizza hawai gemaakt en een pizza salami met champignons. Toen werd het tijd om te bakken. Wel steess met de schep van en naar de kamado in de stromende regen, maar de kamado was al warm en wilde toch doorgaan.

1713286310127.jpg
1713286310143.jpg


Het bakken duurder iets langer dan verwacht, denk 10 minuten per pizza vanwege de lagere temperatuur. Het deeg was enigzins bleek, maar wel goed gebakken en lekker krokant. De smaak viel zeker niet tegen. We hebben heerlijk gegeten van deze pizza's.

1713286310138.jpg
1713286310122.jpg
 
Heb je een asschep in de kamado? Zo ja, die eruit halen en je temperatuur schiet omhoog.
Ik moet zelfs de onderste schuif half dicht doen (bovenste is helemaal open/eraf) om de temperatuur rond de 350 te houden.
 
Dat lijkt me een hele goede tip. Ga ik de volgende keer zeker proberen.

Wat vinden jullie trouwens de mooiste foto van het eindresultaat? De Hawaï of de salami met champignons?
 
Dat lijkt me een hele goede tip. Ga ik de volgende keer zeker proberen.

Wat vinden jullie trouwens de mooiste foto van het eindresultaat? De Hawaï of de salami met champignons?
Misschien ga ik mezelf hiermee in de vingers snijden :ROFLMAO: maar persoonlijk vind ik een schuine foto veel mooier dan van boven. Als je de foto schuin neemt creëer je meer diepte.
Al kan je jezelf afvragen in hoeverre een pizza Hawaï gaat scoren aangezien die combinatie nogal controversieel is :p

Des al niet te min zou ik hem gewoon opeten :D
 
Pizza ziet er heerlijk uit!
Temperatuur niet hoog genoeg is vrijwel altijd een kwestie van te weinig luchttoevoer dus de suggestie van @Kabouter is er zeker één om mee te nemen. Als de luchttoevoer goed is dan loopt de BBQ makkelijk op tot boven de 350 graden.
 
Misschien ga ik mezelf hiermee in de vingers snijden :ROFLMAO: maar persoonlijk vind ik een schuine foto veel mooier dan van boven. Als je de foto schuin neemt creëer je meer diepte.
Al kan je jezelf afvragen in hoeverre een pizza Hawaï gaat scoren aangezien die combinatie nogal controversieel is :p

Des al niet te min zou ik hem gewoon opeten :D
Had precies hetzelfde gevoel. De eerste foto kwam op mij beter over, al kon ik niet zo mooi verwoorden dat het door de diepte kwam. Maar pizza hawai deed me twijfelen.

Moet zeggen dat ik weet hoe ze er in Italië overdenken, maarja ik eet het al van kinds af aan en vind het nog steeds heerlijk. Mijn kinderen trouwens ook, dus ga mij geen lekker gerecht ontzeggen vanwege de mening van de Italianen.
 
Had precies hetzelfde gevoel. De eerste foto kwam op mij beter over, al kon ik niet zo mooi verwoorden dat het door de diepte kwam. Maar pizza hawai deed me twijfelen.

Moet zeggen dat ik weet hoe ze er in Italië overdenken, maarja ik eet het al van kinds af aan en vind het nog steeds heerlijk. Mijn kinderen trouwens ook, dus ga mij geen lekker gerecht ontzeggen vanwege de mening van de Italianen.
Zoals noskos altijd zo mooi zegt. Als jij dat lekker vind, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet moet :p
Overigens vind ik een pizza Hawaï af en toe ook erg lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan