BasBQ
Beef en Steak

Pizza in zelfgebouwde oven

 

Fumingolive

Sprokkelaar
Berichten
37
1,5 jaar geleden begonnen met de bouw van een pizza oven die gebaseerd is op een olievat. Nu eindelijke voor het eerst gebruikt, nog wat verbeteringen te maken maar een prima eerste resultaat.

Eerst de oven: een mengsel van vuurvast cement met vermiculiet gebruikt als isolatiemateriaal aan de onder- en bovenkant. De bakvloer bestaat uit vuurvaste stenen in een schaakbord motief.

Nu de foto’s: Pizza salami en pizza prosciutto di parma gemaakt.
58DBAB48-99D4-4E13-A3EB-18E040A70D2E.jpeg
DDCF1D76-75D1-4A27-8F96-0AF5A4541F95.jpeg
043114E8-9067-4D7F-9BD3-FA6D856E4C01.jpeg


Prima pizza’s maar nog wat aandachtspunten: vloer werd niet heet genoeg, wellicht het gat wat kleiner maken om zo de warmte binnen te houden waardoor de vloer wat meer verwarmd wordt.
Of het vuur beter verdelen in de oven.

Tips zijn zeker welkom!🤗🤗
 
Dat is een mooi project!

Had je de oven lang genoeg voorverwarmd?
Bij hout gestookte ovens kan dit erg lang duren. (Lees meer dan een uur)
 
Ja, zeker heb hem 1,5 uur gestookt voor de pizza er in ging! Temperatuur van de stenen steeg niet meer volgens mijn infrarood meter. Temperatuur was ongeveer 150 graden…
 
Eventueel een deur met klein luchtregeling erin maken.
Kan die dicht tijdens opwarmen.
Pizza's zien er toch lekker uit.
 
Wat een gave oven! Blijf je ervaringen posten !


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Gaaf ding!

Stook je het vuur wel eerst middenin de oven? Zodra je pizza's gaat bakken alle as en houtskool opzij schuiven en je ovenvloer even schoon vegen.
 
Een vriend van mij bouwt er regelmatig, maar dan in steen en ingepakt met leem en stro. Hij zelf maakt ook steeds een deksel met thermometer erin om ervoor te zetten.
 
Wat een leuk ding. Ik heb meestal last van een te hete vloer in mijn Pizza oven. Een natte theedoek helpt meestal wel. Een uurtje heb ik wel nodig om hem goed op temperatuur te krijgen. Meestal heb ik hem eerst te heet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan