BasBQ
Beef en Steak

Pizza duurt lang met Uuni 2

Als je na iedere pizza dezelfde techniek hanteert als bij de opstart?
Geen idee hoe je een pellet versie opstart, maar het lijk mij dat je hem dan wel warm moet kunnen houden.
 
Zal de volgende keer foto’s maken. Het opwarmen duurt zeker een minuut of 30. Jij hebt toch ook een Ooni als ik mij niet vergis? Hoe rap achter elkaar kan jij doorgaan met pizza’s bakken?

Bij mij gaat het vanaf de derde pizza goed mis. Zelfs wanneer ik tussentijds zo’n 15 minuten laat opwarmen.
Bij mij kan ik makkelijk 6 pizza’s bakken, 1,5 minuut per pizza op 375C (niet op zijn heetst).

Ik gebruik de gas inzet op de Ooni. Hout heb ik wel een keer gedaan maar vind ik niet makkelijk werken, je bent namelijk veel tijd kwijt door er steeds hout op te gooien.

Wat je kan doen is een aantal kokos briketten in de mand te doen en daarbovenop steeds hout toevoegen. Dan heb je een constante hitte van de briketten en de extra hitte van het hout.

Let op de pizza bodem moet echt dun zijn en ook het beleg. Less is more
 
Bij mij kan ik makkelijk 6 pizza’s bakken, 1,5 minuut per pizza op 375C (niet op zijn heetst).

Ik gebruik de gas inzet op de Ooni. Hout heb ik wel een keer gedaan maar vind ik niet makkelijk werken, je bent namelijk veel tijd kwijt door er steeds hout op te gooien.

Wat je kan doen is een aantal kokos briketten in de mand te doen en daarbovenop steeds hout toevoegen. Dan heb je een constante hitte van de briketten en de extra hitte van het hout.

Let op de pizza bodem moet echt dun zijn en ook het beleg. Less is more
Ik zal ook eens naar het deeg kijken. Heb gisteren bollen bij de Makro gehaald. Hopelijk helpt dat ook al een beetje.

In het mandje kan ik vrij weinig kwijt qua brandstof. Zal eens een stuk of twee drie Ecobrasa’s neerleggen. Bedankt voor de tips!
 
Let op de pizza bodem moet echt dun zijn en ook het beleg. Less is more

Gouden tip!
Mijn pizza's zijn pas goed beginnen lukken na het onder de knie krijgen van het maken van een sterk deeg en het goed stretchen ervan.
Vroeger gebruikte ik een deegrol, maar daar hou je toch altijd een redelijk dikke bodem aan over. Nu gewoon met de hand

En van zodra de saus erop zit begint de klok te tikken om hem op de steen te krijgen.
 
Let op de pizza bodem moet echt dun zijn en ook het beleg. Less is more
Waarom is dat nodig? Ik begrijp het zover dat anders je deeg niet gaar is en je topping wel. Maar stel je wilt een Amerikaanse pizza met dikke bodem, dan kun je toch ook voor een lagere temperatuur kiezen?

Ik heb zelf geen pizzaoven, is puur uit interesse dat ik dit vraag.
Zelf gebruik ik een normale oven in combinatie met pizzasteen op 300 graden. Ongeveer 8 minuten en dat gaat ook goed.
 
Laatst bewerkt:
langere temperatuur
Ook goede morgen Remco.

Het is een samenspel tussen tijd en temperatuur.
Snelle pizza's, die 60-90 seconden dingen zullen zoals Frits zegt dun moetrn zijn. Ander krijgt het deeg niet genoeg tijd om te garen.

Een dikkere Amerikaanse variant bak je langer op lagere temperatuur. Die zal je nooit in 60-90 seconden klaar hebben.
 
Ook goede morgen Remco.

Het is een samenspel tussen tijd en temperatuur.
Snelle pizza's, die 60-90 seconden dingen zullen zoals Frits zegt dun moetrn zijn. Ander krijgt het deeg niet genoeg tijd om te garen.

Een dikkere Amerikaanse variant bak je langer op lagere temperatuur. Die zal je nooit in 60-90 seconden klaar hebben.
Goedemorgen Sander 😂,

Nee dan volg ik het.
Voornamelijk voor de snelheid is het dus van belang. Nu heb ik in Italië bij geen enkele houtgestookte pizzaoven een pizza gekregen die maar 90 seconden in de oven heeft gezeten of waarvan de temperatuur boven de 350 graden kwam.
Maar dit is Nederland, time=money 😜.
 
Nouja ze adverteren met pizza in 2 minuten.

Ik snap wel dat het vervelend is als je met 8 man pizza wilt eten en je anderhalf uur of langer bezig bent tot iedereen een pizza heeft.
 
Voornamelijk voor de snelheid is het dus van belang. Nu heb ik in Italië bij geen enkele houtgestookte pizzaoven een pizza gekregen die maar 90 seconden in de oven heeft gezeten of waarvan de temperatuur boven de 350 graden kwam.
Maar dit is Nederland, time=money 😜.

dat waren waarschijnlijk turken die pizzas aan het bakken waren.

Napolitaanse pizza is nochtans 60-90seconden en 450/500°C.
 
Hier maken we met regelmaat pizza…

Als ik het zo lees denk ik dat je twee uitdagingen hebt:
1. Kant en klaar deeg van vermoedelijk de supermarkt. Dat is dik en heeft best lang nodig om gaar te worden maar absorbeert ook veel energie uit je steen. Je probleem wordt waarschijnlijk al minder als je echt een dun (zelfgemaakt) pizza deeg hebt. Je hebt op YouTube als je Googled masterclass pizza maken een goed recept van de schrijver van de pizza bijbel.
2. Pellets. Ik heb een burnhard nero en kan er ook pellets op gebruiken, maar gebruik zelf eigenlijk alleen maar hout. 1x pellets gebruikt maar met bijvullen dooft het vuur bijna. Hierdoor verwarmt je pizzasteen niet en neemt die dus tekort warmte op. Oplossing is steeds hele kleine beetjes bijvullen. Kan/ mag je niet ook bij jou pizza oven ook hout gebruiken? Dat gaat echt een beetje enorm verschil maken.

Succes!
 
dat waren waarschijnlijk turken die pizzas aan het bakken waren.

Napolitaanse pizza is nochtans 60-90seconden en 450/500°C.
Nee hoor, zeker niet.

Ik zou zeggen ga er eens op vakantie.
Dan kom je er achter dat het aanbod Napolitaanse pizza's erg klein is.
Misschien bij de echte pizzaria, maar bij de lokale Italiaanse restaurants zijn het allemaal Romeinse pizza's. Zowel voor de locals, als voor de toeristen 😉.

Mijn ervaring met de Ooni beperkt zich tot wat @SandyMan voor ons heeft gebakken. Verschrikkelijk lekker, maar niet perce beter dan degene die ikzelf op 300 graden klaar maak🙃.

Maar ja, ik ben voor jou een Hollander, dus wat weet ik er van. 🤣
 
Iedereen bedankt voor de tips! De pizza’s waren nu een stuk beter. Ik heb met minder pellets gewerkt, hierdoor hoorde en zag je de vlammen steeds ‘naar voren slaan’. Daarnaast is het deeg van de Makro een stuk dunner dus ook sneller gaar en het neemt minder energie op uit de steen. Wel valt er met het stretchen van het deeg winst te behalen. Ik moet dan wel erbij zeggen dat het deeg een beetje stug/droog aanvoelde.
Nu begint het een beetje leuk te worden 😁
 
Fijn dat het beter gaat!
Zelf deeg maken volgens recept Simon is heel simpel. Zeker een aanrader.
De grootste uitdaging is ruimte om het rustig te laten rijpen en rijzen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Waarom is dat nodig? Ik begrijp het zover dat anders je deeg niet gaar is en je topping wel. Maar stel je wilt een Amerikaanse pizza met dikke bodem, dan kun je toch ook voor een lagere temperatuur kiezen?

Ik heb zelf geen pizzaoven, is puur uit interesse dat ik dit vraag.
Zelf gebruik ik een normale oven in combinatie met pizzasteen op 300 graden. Ongeveer 8 minuten en dat gaat ook goed.
Natuurlijk kan je op lagere temperatuur een dikkere bodem met meer beleg heerlijk klaar maken.

Maar als je bij de originele vraag kijkt zie ik geen foto’s van de gemaakte pizza dus mijn antwoord slaat op dunne pizza’s op hoge temperatuur. Voor mij moet iedereen doen wat hij lekker en fijn vindt.
 
Ik weet nu ook niet meer of ik nu eigenlijk Napolitaanse of Romeinse pizza`s maak......
Bronnen op internet spreken elkaar tegen lijkt het.
Volgens mij de laatste want ik maak ze wel op hoge temperatuur maar weer niet zo hoog......🤪
Maakt verder niet uit. Ze smaken!
 
Natuurlijk kan je op lagere temperatuur een dikkere bodem met meer beleg heerlijk klaar maken.

Maar als je bij de originele vraag kijkt zie ik geen foto’s van de gemaakte pizza dus mijn antwoord slaat op dunne pizza’s op hoge temperatuur. Voor mij moet iedereen doen wat hij lekker en fijn vindt.
Snap ik, mijn vraag was puur informatief.
Ik maak nu heerlijke pizza's (uit de oven weliswaar) op 300 graden, maar vroeg mij dus af wat de meerwaarde was van hogere temperatuur.
 
Alle pizza’s zijn heerlijk, of ze nu op 180c, 300 of 450 Celsius gemaakt worden. Maar die op 450c en dan klaar in anderhalve minuut is toch echt geweldig.
Dat heeft te maken met de korte bereidingswijze en dat je snel veel mensen te eten kan geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Alle pizza’s zijn heerlijk, of ze nu op 180c, 300 of 450 Celsius gemaakt worden. Maar die op 450c en dan klaar in anderhalve minuut is toch echt geweldig.
Dat heeft te maken met de korte bereidingswijze en dat je snel veel mensen te eten kan geven.
Helemaal mee eens. Ik vraag me af of ik de 450 graden haal maar snel gaat het in ieder geval wel.
 
Mijn ervaring na eerste de oven, dan de BGE en nu een Ooni Koda.

Het grote verschil is, met de Ooni (of eender welke andere pizza oven) slaat de vlam over de pizza.
De steen zorgt ervoor dat het deeg gegaard wordt en de vlam zorgt er voor dat de toppings garen.

Of ze nu zoveel beter zijn uit een Ooni als uit de BGE/Oven...
Volgens mij zijn er vele andere zaken die je kan verbeteren al vorens je het verschil tussen pizza oven en gewone oven gaat merken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan