BasBQ
Beef en Steak

Pizza di Plakki

 
 

Lentebok

Sprokkelaar
Berichten
25
Vandaag voor het eerst pizza gemaakt, from scratch. Hoop enge verhalen over gehoord maar toch maar aan de slag. Experimentje.

Twee feitjes:

1 High ‘n fast vind ik een beetje spannend merk ik, alsof ik ieder moment de controle kan verliezen en hem niet meer naar beneden krijg in temperatuur.

2 ik heb nog nooit pizza deeg gemaakt. Wel een Flammkuchen met kant-en-klaar deeg.

Vandaag dus from scratch voor het eerst, inclusief het deeg. Recept online gevolgd maar t plakte werkelijk overal aan vast, totale chaos dus. Toch maar naar de bloem gegrepen en uiteindelijk een tweetal bolletjes kunnen maken. Lang laten rijzen om ze vervolgens direct bij aanraking te laten imploderen. :ROFLMAO:

IMG_3683.jpeg


Toch geprobeerd uit te duwen tot een pizza. Plat werd ie wel maar t deeg was zo elastisch dat een ronde pizza voor mij een te grote uitdaging bleek. Het begon ondanks de bloem op de pizzaschep ook nog eens aan dat ding te plakken dus ik verloor t bijna.

Uiteindelijk een pizza in de vorm van een amoebe op de steen gekletterd, voor mijn gevoel met gevaar voor eigen leven met die hitte vanaf mn egg. Geen foto van dat stadium dus helaas maar uiteindelijk waren alle zorgen voor niets, gewoon netjes op 350 gebleven.

Resultaat gaf wel hoop voor de volgende keer want het zag er niet uit, maar smaken deed het des te meer! Gek genoeg is de korst alsnog goed gelukt (krokant en smakelijk).

IMG_3684.jpeg

IMG_3685.jpeg


Het was echter wat minder dan verwacht dus ik heb toch maar de diepvriesmaaltijd-backup in de wokpan gegooid zodat de kinderen voldoende konden eten :p — mijn focus voor de volgende keer: pizza deeg.

Dus: is er een genootschap-consensus over het ultieme pizzadeeg recept?
 
Ziet er toch nog goed uit!👍🏻

Heb zelf ervaren dat de soort bloem echt wel uitmaakt vwb de elasticiteit, heb je gewone patent bloem gebruikt of Italiaanse tipo-00 met een wat hogere W-waarde?

Daarnaast vind ik zelf semolia bloem beter werken als je de pizza op je schep wilt schuiven en van de steen.

Concreet: zakje tipo-00 kopen voor het maken van je deeg en een zakje semolia bloem voor het schuiven van je pizza.
 
Ik heb een tijd gerommeld met verschillende pizzadeeg recepten, maar sinds ik deze ben tegengekomen maak ik hem altijd zo:


Je moet op tijd beginnen, maar het gemak van het deeg in de koelkast (of vriezer) hebben in losse bakjes is echt ideaal.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er toch nog goed uit!👍🏻

Heb zelf ervaren dat de soort bloem echt wel uitmaakt vwb de elasticiteit, heb je gewone patent bloem gebruikt of Italiaanse tipo-00 met een wat hogere W-waarde?

Daarnaast vind ik zelf semolia bloem beter werken als je de pizza op je schep wilt schuiven en van de steen.

Concreet: zakje tipo-00 kopen voor het maken van je deeg en een zakje semolia bloem voor het schuiven van je pizza.
Ik had Bloem “00” van il Molino. Gekke is wel dat de Franse productinformatie “T55” zegt. Nergens een “w-waarde” te bekennen.

Ik heb dezelfde bloem ook voor de schep gebruikt, daarvoor dus volgende keer semolina gebruiken. ✅ Thanks!
 
Wij hebben ook dat pizza deeg nog niet onder de knie; 1 grote plakzooi altijd zoals jij beschrijft. Nu hebben we het ook nog niet vaak geprobeerd maar is inderdaad lastig :D
 
De truc is echt om veel bloem te gebruiken om plakken te voorkomen.
Ikzelf gebruik semolina, daar doop ik het deegbolletje helemaal in voordat ik de pizza ga vormen.
 
voor de volgende keer gebruik een bak papiertje. onder je bodem die trek je er na een paar minuten er wel tussen uit je kan de pizza. dan gewoon aftoppen en verplaatsen op dat papier. als je steen goed warm is en je temperatuur mooi stabiel kan je na een paar minuten al je papier eronder uit halen.

voor een recept gebruik ik de pizza app+. gratis in de App Store of Google playstore hiermee reken ik snel uit hoe en wat ik ga maken en hoeveel.
 
voor de volgende keer gebruik een bak papiertje. onder je bodem die trek je er na een paar minuten er wel tussen uit je kan de pizza. dan gewoon aftoppen en verplaatsen op dat papier. als je steen goed warm is en je temperatuur mooi stabiel kan je na een paar minuten al je papier eronder uit halen.

voor een recept gebruik ik de pizza app+. gratis in de App Store of Google playstore hiermee reken ik snel uit hoe en wat ik ga maken en hoeveel.

Dat is een prima idee behalve als je een pizza oven gebruikt, dan verbrand dat papiertje binnen 10 seconden.
 
High ‘n fast vind ik een beetje spannend merk ik, alsof ik ieder moment de controle kan verliezen en hem niet meer naar beneden krijg in temperatuur

Dikke tip: leuk en tof dat je ze eerlijk bent. Hou ik van. Deksel dicht = veilig. Geen probleem.
 
Los van de deeg varianten, strooi wat grof mais meel op je pizza schep!
 
Dat is een prima idee behalve als je een pizza oven gebruikt, dan verbrand dat papiertje binnen 10 seconden.
dat klopt helemaal maar deze meneer heeft een large Big Green Egg en geen dedicated pizza oven vandaar mijn tip. ik moet mij ook altijd inhouden op dit soort topics. en niet de topic starter overvloei met tips die meer gericht zijn op een pizza oven. zeker met betrekking tot deeg W waardes rijstijden. 3x20 en tijd etc. als je net start met pizza bakken dan is het makkelijkst. gewoon een papiertje onder je deeg. dan heb je alle tijd zeker met het maken en ook het launchen.
 
dat klopt helemaal maar deze meneer heeft een large Big Green Egg en geen dedicated pizza oven vandaar mijn tip. ik moet mij ook altijd inhouden op dit soort topics. en niet de topic starter overvloei met tips die meer gericht zijn op een pizza oven. zeker met betrekking tot deeg W waardes rijstijden. 3x20 en tijd etc. als je net start met pizza bakken dan is het makkelijkst. gewoon een papiertje onder je deeg. dan heb je alle tijd zeker met het maken en ook het launchen.
In de basis doe je dan al iets verkeerd en dan probeer je het te onfervangen met bakpapier. Kaar het blijft gewoon nog best lastig om een echt goede pizza te maken. Het zit ook heel veel in de snelheid van het maken en niet te overvloedig met je saus zijn.
 
Een houten pizzaschep wil ook wel eens helpen. Ik heb een goedkope van de Bol.com en die werkt beter met het erin leggen van de pizza (op de steen). Mijn ijzeren gebruik ik meer voor het draaien (in de Ooni) en eruit halen.


De hoeveelheid water speelt ook altijd een rol: ik werkte altijd met 70% water t.o.v. bloem, nu laatst over op tipo 00 met w330 en ben wat teruggezakt naar 650ml op 1000g bloem. Semolina voor het stretchen van de pizza zoals hierboven ook is genoemd, maakt ook echt het verschil. Speel eens met de hoeveelheid water die je toevoegt en je zult merken dat het deeg wat makkelijker wordt.
 
Ik laat mijn deeg 72 uur rusten en rijpen. Dat gaat alleen met het juiste deeg en aangepaste hoeveelheid gist. Jouw pizza noemen we rustiek.
Ook lekker en zo ben ik ook begonnen. De meeste tips zijn al gegeven Semolia eronder, niet te veel saus en meteen nadat de pizza belegd is op de Q. Als je een pakje neemt om je deeg te maken houd je dan aan het temperatuurvoorschrift en de rest. Dan werkt het. Verder heb ik in het begin wel eens een keer gaas eronder gelegd. Zo'n rond ding van de magnetron. Blijft ie nooit plakken. Ik weet mijn eerste keer nog, voor een test eerst een flamkuchen erop, nu die stond met 10 seconden in de brand. Toch even de ir thermometer erop. Meetfout Dus boven de 450 graden. Dat weet ik dus ook weer het kan ook verbranden.
 
Wat tof dat iedereen zo actief bijdraagt en oplossingen biedt. Ik ga ermee aan de slag, snel weer eens een poging wagen en verslag uitbrengen :) bedankt voor alle tips!
 
En dan nog 1 tip: zorg dat je alle toppings gereed hebt liggen. Snelheid is ook belangrijk tegen het plakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan