BasBQ
Beef en Steak

Pizza & cake

 

Houtepen

Vuurmaker
Berichten
89
Haaa mensen!

Ik ben sinds 1,5 week de trotse eigenaar van een kamado joe big joe. We hebben hem al twee weekenden vol gestookt en het meeste lukt gelijk goed. Alleen met de pizza en de cake ging het mis...

De cake hebben we netjes in een bakblik op de juiste temperatuur voor de juiste tijd in het ei gehad. Het cakeblik hebben we direct op de deflectorplates in het midden gezet. Toen we de cake uit het blik haalden was de bovenkant werkelijk perfect, maar aan de onderzijde was hij verbrand. We hebben twee cakes gebakken en twee keer was het raak.

De pizza hebben we op de pizzasteen gebakken die op de deflectorplates lag. Op de pizzaplaat hebben we bloem gestrooid (tegen het plakken). De eerste pizza was ronduit perfect. Alsof je bij een goede pizzeria in Itali? zat. Echter de tweede was totaal verkoold aan de onderkant.... er bleven op de pizzaplaat ook zwarte schilfers achter die verkruimelde als je ze oppakt. Die pizza was niet te eten.

Hebben jullie misschien enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Of zijn het misschien twee losse problemen?

Alvast super bedankt voor het meedenken!
 
Ik leg de steen nooit direct op de platsetter/deflectorplate. Ik heb 3 propjes alu folie. Daar leg ik de pizza steen op.

Hierdoor heb je een beetje ruimte tussen de plate en de steen. Dit voorkomt het euvel wat je beschrijft; verbrandde onderkant.
 
Ik leg de pizzasteen op het rooster van de Monolith. Direct na het plaatsen van de platesetter, zodat de steen meeverwarmd met de BBQ.
Een cakeblik zou ik op het rooster plaatsen, de Q ingericht voor indirect gebruik
 
Ceriel zei:
Ik leg de pizzasteen op het rooster van de Monolith. Direct na het plaatsen van de platesetter, zodat de steen meeverwarmd met de BBQ.
Een cakeblik zou ik op het rooster plaatsen, de Q ingericht voor indirect gebruik

+1


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zowel voor het bakken van taart, broodjes als pizza gebruik ik de pizzasteen. Zoals Ceriel ook aangeeft; platesetter daarboven het rooster (zoals je ook voor indirect in zou richten) en bovenop het rooster de pizzasteen, meteen mee verwarmen.
Ik zet me bakblik (taartvorm) weer bovenop de pizzasteen. Heb eigenlijk bij het gebruik van een bakblik nooit zonder pizzasteen gedaan (dus rechtstreeks op het rooster), ga ik een volgende keer eens testen om te kijken of het verschil maakt.
 
Thanx voor alle reacties tot dusver mensen! Fijn dat jullie zo meedenken:)

Als ik jullie antwoorden interpreteer dan zou het dus kunnen zijn dat de pizzasteen/het bakblik zelf te warm worden doordat ze in direct contact staan met de platesetter/deflectorplate... heb ik het dan goed begrepen? Zoals jullie al aangeven is dit relatief eenvoudig op te lossen door eerst een rooster boven de platesetter te plaatsen en daar pas weer iets op te zetten.

Gelijk een vervolgvraagje dan... in mijn kamado joe (en wellicht ook bij andere kamado's) kun je het rooster op twee verschillende hoogtes zetten t.o.v. de platesetter. Welke is dan aan te raden? zo dicht mogelijk bij de platesetter of zo ver mogelijk er van af?
 
Oh en nog een vraagje: doen jullie bloem op de pizzaplaat? Het leek of juist die bloem die ik er op had gestrooid ook helemaal verbrand/verkoold was....
 
Hmmm geen idee. Bij pizzas zet ik de platesetter op de kop (pootjes naar beneden) zodat er meer houtskool in kan. Bij taarten / brood gebruik ik de normale methode. Het verschil qua hoogte is daarmee ongeveer 10 centimeter tussen beide varianten. En beide gaat prima.
Ik zou de normale hoogte gebruiken die je ook voor low & slow gebruikt. Welke dat is durf ik je niet te zeggen.
 
Bij de kamado joe is het ook +/- 10 cm verschil in hoogte t.o.v. de platesetters denk ik. Ik heb zeg maar 2 platte halve cirkels i.p.v. de variant met pootjes van de BGE. Theorie blijft hetzelfde idd. Mijn opstelling voor indirect is in principe de roosters verder van de platesetters af zodat hier ruimte tussen ontstaat.

Begrijp ik het ook goed dat de aluminium propjes op de platesetter dezelfde functie/resultaat hebben als het rooster op hoogte en daar de pizzasteen op?

Thanx ook voor de tip met maisbloem. Ik heb nu tarwebloem gebruikt en die verbrand idd. vrij snel. Wellicht even een zakje maisbloem halen om komend weekend te proberen.
 
De propjes aluminium folie tussen de platesetter en de pizzasteen heeft hetzelfde effect inderdaad als het rooster er tussen. (Sommigen gebruiken 3 knietjes van een waterleiding voor hetzelfde effect)
Het zorgt er puur voor dat er geen contact is tussen beiden en de pizzasteen niet even heet wordt als de platesetter. Wanneer je de pizzasteen direct op de platesetter legt dan zal de pizzasteen op den duur net zo warm worden als de platesetter en das veel te heet. Door de tussenruimte wordt de pizzasteen net zo warm als je zelf wilt (dome temperatuur op het rooster); bijvoorbeeld 180 graden voor taart.

Probeer eens de opstelling zoals je ook doet bij indirect (eventueel een pizzasteen bovenop het rooster) bakblik er bovenop.
Ik laat wel het ei eerst even een half uur stabiel op de gewenste temperatuur zodat alles echt goed warm is.
Succes alvast, we zien graag je resultaten!

(Owja; neutrale houtskool qua smaak is wel een aanrader )
 
Thanx voor de super heldere uitleg!

Ik vrees dat we komend weekend alweer voor cake nummer 3 gaan. Een cake per week is niet best voor de lijn haha:p

Bedoel je neutrale houtskool voor het bakken van de cake? Ik had in het eerste weekend een carrot cake en daar zat heel subtiel de rooksmaak aan (dammers gebruikt) vond t wel lekker:)
 
Ja klopt, met neutrale houtskool bedoel ik eigenlijk houtskool die geen bijsmaak geeft. (Ook geen rookhout toevoegen, en zeker weten dat er niet nog rookhout van een vorige sessie in de bbq zit :D )
Op Dammers, Peko en ECO...iets (aanbieding ooit bij vuur&rook; witte gevlochten zakken, 2x10kg voor 12,95 ofzo) ging het top (zullen er vast velen zijn qua merken enzo, maar deze heb ik persoonlijke getest). Black Ranch Argentina ook een keer geprobeerd, ging voor vlees prima maar gaf n?t te veel rooksmaak (dan smaakt het een beetje verbrand) bij de appeltaart en broodjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan