BasBQ
Beef en Steak

Pink Salt (again)

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Ook ik zou graag aan de slag willen met een aantal mooie recepten waar pink salt voor nodig is. Vandaag bij de keurslager in het dorp binnengestapt en gevraagd om wat pink salt. Deze man vulde een bakje voor me en toen ik om de concentratie vroeg zei hij altijd 20 gram per kilo vlees te gebruiken. Bij thuiskomst maakte ik het bakje open en er bleek een wit zoutachtig goedje in te zitten, dus niet roze. De smaak was duidelijk anders dan keukenzout, wel een zoutsmaak, maar met een voor mij vreemde bijsmaak. Het was een erg fijne korrel, als bij keukenzout.

Enig idee wat deze goede man mij meegegeven heeft en of ik het zo kan toepassen?
 
Jij heb waarschijnlijk colorozozout van je slager meegekregen dat is met 0,6 nitriet.
Pinksalt (6,0 nitriet) is niet in nederland verkrijgbaar.
 
Nederlandse slagers hebben colorozo zout dat bevat 0,6 procent nitriet.
PinkSalt is in Nederland niet verkrijgbaar.
Leo, heeft Leozout ;), dat heeft een nitriet percentage van 3 procent
Stuur Leo even een PM met je adres en hij stuurt je wat op zodat je wat kilo's kan maken
Als je zoekt op converter kun je alles precies omrekenen
 
Kijk even op deze link
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1518.0
Onderaan staat de link voor de converter.
 
waar kom je vandaan? ik heb hier (Breda) pink salt liggen, mag je wel wat van hebben. gebruik op eigen risico uiteraard!
 
Big-T zei:
waar kom je vandaan? ik heb hier (Breda) pink salt liggen, mag je wel wat van hebben. gebruik op eigen risico uiteraard!

het is al op de post Big-T  ;)
 
ben ik weer te laat :p colorozozout kan hij gebruiken voor op de frites ;)
 
Leo zei:
Big-T zei:
waar kom je vandaan? ik heb hier (Breda) pink salt liggen, mag je wel wat van hebben. gebruik op eigen risico uiteraard!

het is al op de post Big-T  ;)
Da's rap!

Big-T zei:
ben ik weer te laat :p colorozozout kan hij gebruiken voor op de frites ;)
Zoals in de openingspost gezegd was ik niet kapot van de smaak, dus ik denk dat het colorozozout bij het strooizout verdwijnt. Of jullie moeten redenen hebben om het wel te bewaren :)
 
Colorozozout smaakt naar zout verder niks
 
coelho zei:
Leo zei:
Big-T zei:
waar kom je vandaan? ik heb hier (Breda) pink salt liggen, mag je wel wat van hebben. gebruik op eigen risico uiteraard!

het is al op de post Big-T  ;)
Da's rap!

Big-T zei:
ben ik weer te laat :p colorozozout kan hij gebruiken voor op de frites ;)
Zoals in de openingspost gezegd was ik niet kapot van de smaak, dus ik denk dat het colorozozout bij het strooizout verdwijnt. Of jullie moeten redenen hebben om het wel te bewaren :)

Er zijn ook gerechten waar je colorozozout gebruikt.
 
Het is niet om zo te eten. Er zit nitriet in dat is in grote hoeveelheden slecht voor je.
Het zorgt ervoor dat schadelijke organismen niet groeien en dat je vlees rood blijft.
Je moet dus weten wat je doet met dat soort spul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan