BasBQ
Beef en Steak

Pindasauce van Dominique

 
 
 

Dominique

BBQ Junkie
Berichten
6.790
1 blik cocosmelk
6 flinke eetlepels pindakaas
2 theelepels sambal oelek
2 theelepels knoflookpoeder of tenen geperst knoflook
3 eetlepels kecap manis
1 theelepel gula djawa
Scheutje citroensap
1 theelepel ketoembar
1 theelepel laos
Zout naar smaak.

Doe 1 blik cocosmelk ( of als je niet van cocos houdt, gewoon 4dl water) in een steelpan en roer er 6 flinke eetlepels pindakaas doorheen met de garde zodat het een dun geheel word. Breng zachtjes aan de kook, daardoor dikt het in. Blijven roeren. Doe er 2 theelepels sambal oelek door, 2 theelepels knoflookpoeder ( of 2 tenen verse knoflook), 3 eetlepels kecap manis, 1 theelepeltje gula djawa, scheutje citroensap, 1 theelepel ketoembar, 1 theelepel laos en zout naar smaak door.
Blijf roeren, het mag niet aanbakken. Als je het te dun vind doe er dan nog iets pindakaas door, en bij te dik scheutje water.

Lekker bij varkens/kipsate.

Voor de zoetenkauwen onder ons, een scheutje gembersiroop erdoor is ook erg lekker.




Erg lekker bij kipsate gemaakt van 400 gram kippendij, of kipfilet, gemarineerd in
5 eetlepels kecap manis
3 tenen geperste knoflook
1 eetelepel citroensap
Vers gemalen zwarte peper.

Eet smakelijk!
 
Altijd lekker, smaakt zelfs goed bij een simpele burger
 
die gaat van het weekend gemaakt worden  :D
 
Mooi recept, moet binnenkort maar eens langs de toko om m'n ingredi?nten verzameling uit te breiden. 
 
Grappig, dit recept is bijna hetgeen hier al door mijn oma gemaakt werd ( in de snackbar, tot 1982 )
Alleen niet met kokosmelk, maar met gewone (halfvolle) melk

Zo'n hit, dat ze het vrijwel dagelijks klaarmaakte, in een megapan ( ik was 9 of 10 :) )
Mijn tante spreekt er nog over, dat ze uit h??l de stad daarvoor kwamen.

 
Moet vanmiddag toch ff langs de toko, kan ik gelijk gula djawa meenemen.
Staat bij mij nl niet in het kruidenkastje :p
( heerlijk receptje trouwens!)
 
MarBQ zei:
Moet vanmiddag toch ff langs de toko, kan ik gelijk gula djawa meenemen.
Staat bij mij nl niet in het kruidenkastje :p
( heerlijk receptje trouwens!)
Gulu Djawa is palmsuiker; mocht je daar niet aan kunnen komen of geen zin hebben om alleen daarvoor langs de toko te gaan, dan is bruine bastardsuiker een goede vervanger.
Onze familierecepten worden afwisselend gemaakt met bruine bastardsuiker of gulu djawa, afhankelijk van wat er voor handen is. Mijn mening is dat dit de smaak van een gerecht niet veel veranderd, zeker niet in deze hoeveelheden.
 
MarBQ zei:
Moet vanmiddag toch ff langs de toko, kan ik gelijk gula djawa meenemen.
Staat bij mij nl niet in het kruidenkastje :p
( heerlijk receptje trouwens!)

Mocht de 'nood' hoog zijn, kan ruwe rietsuiker, of bruine basterdsuiker ook.
Iets andere smaak, maar eigenlijk is de suiker alleen maar om de "pijn" van de sambal te vezachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan