BasBQ
Beef en Steak

Pimped Porchetta

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.878
Beste BBQ-vrienden,

Ik krijg dit weekend toch wat meer visite dan ik had verwacht, erg gezellig natuurlijk! ;-) dus nu vrees ik dat de porchetta die ik op de rol had staan, niet toereikend zal zijn.

De 1,4 kilogram zware lap buikspek met zwoerd wil ik nu graag oppimpen door er twee mooie dikke varkenshaasjes in te verstoppen voordat ik de rollade opbindt.

Ik wil graag low and slow bij ca. 110?C lekker rustig garen tot een kern van 80?C. Nu zou ik graag een mooie richttijd hebben voor de bereiding. Al met al ligt er straks 2 kilo varkentjes lekkers in de Q en moet ik rekenen op ca. 6 uur bereidingstijd?

Groeten en tot ziens bij de foto's straks!

Sander
 
Dat zou ik niet doen. De porchetta moet van binnen echt wel een poosje minimaal boven de 72 graden zijn geweest (80 graden is wel een mooie eindtemperatuur inderdaad) en dan is je varkenshaas zo droog als een zeemlederen lap. Bovendien krijg je 'm dan waarschijnlijk heel moeilijk mooi opgebonden.
Het is dan misschien beter om de varkenshaasjes apart te bereiden terwijl de rest van de gasten wacht. Een leuke bereiding is bijvoorbeeld doorsnijden in de lengte, platslaan tussen twee boterhamzakjes o.i.d. en vullen met een paar plakjes rookkaas en ansjovis. Dan oprollen en prikker erdoor of binden met touw. Dat dan high en fast tot mooi ros? en de kaas is gesmolten (vis proef je alleen als zout dan) en dat dan in plakjes opdienen. Als voorafje ook leuk om die rondjes gevulde varkenshaas te geven op een bedje 'coleslaw' van geschaafde selderijknol met een lichte mosterddressing ofzo.
 
Leuke suggestie Jeroen, inderdaad ik begrijp je, de ideale kern van spek en haasje liggen teveel uit elkaar... je hebt een punt. Mooie culinaire suggesties doe je daar met die rolletjes zeg, ik ga eens overpeinzen... misschien wat meer lekker bijgerechtjes ernaast zetten zonder Q zodat het varkentje low and slow in de hoofdrol blijft... lekker slaatje, aardappeltjes met rozemarijn en lekkere groentjes.
 
Sander72 zei:
Leuke suggestie Jeroen, inderdaad ik begrijp je, de ideale kern van spek en haasje liggen teveel uit elkaar... je hebt een punt. Mooie culinaire suggesties doe je daar met die rolletjes zeg, ik ga eens overpeinzen... misschien wat meer lekker bijgerechtjes ernaast zetten zonder Q zodat het varkentje low and slow in de hoofdrol blijft... lekker slaatje, aardappeltjes met rozemarijn en lekkere groentjes.
Precies. Als je die porchetta als mooi klapstuk hebt, kun je de boel aanvullen met wat zelf gebakken brood (flatbread met baba ganoush doet het hier erg goed en die dip is goed vooraf te maken).
Succes ;)

Edit: overigens reken ik voor een Porchetta ca 4 uur. Dan zit je redelijk safe.
 
Ca 4 uur bij 110 voor kern ca 80? Thanks!
 
Sander72 zei:
Ca 4 uur bij 110 voor kern ca 80? Thanks!
Ik doe 'm heter.  Om het vet goed uit de huid te laten komen gooi ik 'm op 160 graden tot een kern van ca 80. Moet je wel kerfjes in de huid hebben zodat het vet eruit kan.
Als de kern van 80 bereikt is,  de pittemp omhoog brengen naar 250 en nog even knapperig afbakken. Ca 15 tot 20 min.
 
Is er mooier weer denkbaar voor een mooie eerste porchetta-sessie?
Volgens mij niet... over 10 minuutjes is het meat on! ;)
 
Doe maar mooi fotootje posten. Ik ben benieuwd!
 
Gisteren is die Porchetta-sessie dan eindelijk van start gegaan en het was heerlijk!



Nu even stap-voor-stap, omdat fotootjes zo fijn zijn!

Eerst het varkensbuikje lekker een nachtje laten genieten van kruiden (salie, rozemarijn en thijm aan de vlees kant en een mooie Rib Rub aan de buitenkant nadat ik die mooi had ingekerfd.



Volgende ochtend broodkruim-mengsel gemaakt met citrusschil, gefruite paddestoeltjes en knoflook en het eerder genoemde kruiderijtje, pistache nootjes, rozijntjes en lekker zout en peper.



Mooi rolletje gemaakt (met dan aan dochter Lizelot voor het vingertje op het knoopje):



Na een uur of drie indirect grillen kwam het brood mengsel er wat uitzetten...



Maar wat een genot:



Mooie bijgerechtjes hadden we ook, worteltjes met sinaasappel:



Venkel in Vermouth met amandelschaafsel en steranijs:



Een mooi slaatje met feta en rode druif en een dressing van fijne sjalot met honing en mosterd:



Roseval aardappeltjes met rozemarijn en gebakken in eendevet:



Maar deze bleef in de hoofdrol:



Dat maakte samen dit mooie bordje (en dat dan 8 keer...):



En het was heerlijk!

Bedankt voor het kijken
 
Mooi voor elkaar!
 
Was heerlijk Jeroen, alleen een beetje eigenwijs geweest over die zwoerd.... geen bakpoeder en zout gedaan maar een nachtje gemarineerd, was heerlijk maar niet crackling genoeg... wel heel lekker van smaak.
 
Zwoerd kan op twee manieren lekker zijn, ofwel knapperig, ofwel wegzuigbaar. Daartussen zit m.i. alleen te taai.
Om 'm goed knapperig te krijgen moet je echt naar afbakken rond de 250 graden. Dan krijg je blaasjesvorming enzo.
Maar daarentegen vind ik hier de kleur wel erg mooi, dus dat dient wel weer heel mooi op.
En die Venkel erbij lijkt me super. Venkel is een grote vriend van varken :)


 
Ik sloot af met hard grillen... vlammen langs het schild... dat gaf heerlijke knapper op sommige plekjes en dat wegzuigbare net daarachter. Sommige stukjes inderdaad taaier aan de buitenkant maar ook daar zat zachter vet achter... toch wel erg lekker. De venkel was top... vermouth en venkel is zalig samen en erg goed bij varken inderdaad. Sinaasappel nat bij de wortel had wat stroperiger gemogen... iets inkoken met wat honing was lekkerder geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan