BasBQ
Beef en Steak

Pickled red onions

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
16574736034_8b14c1ba6d_b.jpg


Nou vooruit dan maar, ik post 'm hier ook wel ff  :)

Pickled red onions zijn eenvoudig om te maken, en heel snel klaar.

Lekker om tussen een broodje te stoppen, als topping op je hamburger, of pulled pork, maar ook door een salades, of voor het opmaken van een bordje als alternatief voor augurken, of zure bom.

16989749587_313e51d7f0_z.jpg


Basis ingredi?nten:

? 2 rode uien
? 3/4 kop azijn
? 1/2 tl suiker
? 1/2 tl zout

Smaakmakers zoals bijvoorbeeld:

? 1 tn knoflook
? 1 kleine Spaanse peper
? 5 peperkorrels
? 5 jeneverbessen
? 1 takje tijm


Neem een goede kwaliteit (heldere of licht gekleurde) milde azijn (witte wijn azijn, rijstazijn of appel azijn, en alle andere goede azijnsoorten die ik vergeten ben, maar probeer geen natuurazijn, of overige azijnsoorten te kiezen, waarvan je heel veel voor weinig krijgt.
De laatst genoemde soorten zijn in vrijwel de meeste gevallen harder van smaak, en dit komt je eindproduct zeker niet ten goede.

Suiker is niet noodzakelijk, als je dat niet wilt, maar het helpt mede mee aan een goede balans tussen zuur en zoet. (naar smaak aan te passen)

Door mij gebruikte smaakmakers, en de hoeveelheid hiervan, zijn maar een voorbeeld, en ik zou zeggen experimenteer er lekker op los met andere smaakmakers).
Deze rode uien ogen mooi, door de kleur van de rode uien, maar je kan dit ook met witte, of gele uien maken. (smaakt even goed, maar het smoelt wat anders  :) )

Bereidingswijze

Zet een pan op met wat water om deze te laten koken.
Los in de tussentijd de suiker en het zout op in de azijn, en voeg de smaakmakers hierbij.

16574734624_90bec49282_z.jpg


Pel de uien, en snijdt deze in ringen, of blokjes, of reepjes. (Wat je zelf het mooist vind)
Ik heb ringen van ongeveer een halve centimeter dikte gesneden.

17010281708_199f0656c6_z.jpg


Als het water kookt, dompel dan de uien hierin onder, en laat de uien voor 15 seconden blancheren.
Haal na 15 seconden de uien uit het water en laat deze uitlekken.

Het nut of de noodzaak van het blancheren verschilt van recept tot recept, en je kan er dan ook voor kiezen om deze stap over te slaan.
Ik heb het wel gedaan, omdat ik van mening ben, dat dit een klein beetje van de scherpte van de uien wegneemt, en ze een heel klein beetje zachter maakt.

Stop dan de uien in de pot, en indien nodig, voeg je nog wat azijn toe, dat alles onder staat.
Langzaam gaat de rode kleur van de uienringen veranderen, en lost deze op in het zuur waardoor de hele pot een aparte maar mooie rode/rose kleur krijgt.

17009433748_4b54f48621_z.jpg


Deze zure uienringen zijn na 1 uur al te gebruiken, maar het is lekkerder om deze daags van te voren te maken.

Door de azijn, en het zout blijft de inhoud weken goed.

17011022769_d0c23a02d7_b.jpg


Mac
 
Hmmmm die wil ik ook maken! Yum!
 
to do lijst 
bedankt voor het delen, we gaan van de week proeven of ze lekker zijn  ;)

 
wouw hee, lijkt me helemaal lekker
 
Ziet er top uit en lijkt me heerlijk. Todo!
 
Ik ga ze ook een proberen bedankt Marcel.
 
Jappert +1 :D
 
Na een tip ben ik nog een stapje verder gegaan met deze pickle. Door de rode uien iets dikker te snijden, en eerst te grillen, veranderd de textuur licht en je krijgt ook een iets andere hint in de pickle. Het mooie is dat je deze pickle gewoon iedere keer weer opnieuw kan aanvullen!
 
Ik heb ze ook gemaakt en inderdaad voor herhaling vatbaar. Het grillen van de uien ga ik de volgende keer ook proberen.
e560e9865b5359ae6a64ae9c1c34da09.jpg


Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan