Als ik je een tip mag geven zou ik het affakkelen achterwege laten, ziet er wel spectaculair uit alleen wil je (ik tenminste) geen roet op mijn vlees.
Na velen picanhas te hebben gebbqt maak ik picanha eigenlijk altijd volgens mijn eigen bereidingswijze en met chimichuri uiteraard

.
Ingredi?nten
Picanha
Peper en (zee-)zout
Bereiding
Haal de picanha ca 1-2 uur van te voren uit koelkast zodat deze alvast iets op kamertemperatuur kan komen.
Snijd de vetlaag ietsjes (indien noodzakelijk) zodat de dikte van de vet cap niet dikker is dan 1 cm, snijd de vetlaag ruitsgewijs in tot aan het vlees (niet erdoor!).
Bestrooi de vetlaag ruim met grof zeezout en druk het goed in het vet. Laat het even vijf minuten rusten zodat het zout in het vet smelten kan en wrijf het overtollig zout eraf.
Bbq aanmaken voor indirect, ga voor 120 graden.
Tijdens het aanmaken en v??r het plaatsen van de conveggtor het vlees grillen met de vetzijde naar beneden, e?e?n tot maximaal drie minuten, zodat het vet begint te smelten en al iets goudbruinig kleurt. Verplaats het vlees tijdens dit proces tussen de vlammen door, niet in de vlammen!
Haal de picanha van de BBQ en (op dit moment eventueel rookhout toevoegen, hoeft niet perse)
plaats de conveggtor, leg nu de picanha met het vet naar boven op de BBQ (indirect dus.). Zorg dat de temperatuur Max 120 graden is.
Bbq het vlees, met het deksel gesloten, in ongeveer 45 tot 60 minuten (afhankelijk van de barbecuetemperatuur en dikte van het vlees) gaar. Het lekkerste is medium- rare tot medium gegaard (kerntemperatuur 55-58?C) maar zelfs medium-well is lekker!
Dan picanha er vanaf en losjes inpakken in aluminiumfolie, ca 10 minuten laten rusten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk