BasBQ
Beef en Steak

Picanha!

KamadoJoe

Kooltjesharker
Berichten
133
Tsja... moet'ie now bij Low & Slow of bij High & Fast?.. High & Fast is de laatste stap dus dan maar hier!

Gisteren heb ik een Picanha bereid van 1200 gr. Wat een prach-tig stuk vlees is dat toch!

Eerst op 110-120 graden rustig naar 48 graden kerntermperatuur in het dikste deel. Vlees van de grill, luchtschuiven vol open naar 250 graden en daarna de Picanha direct boven de kolen in een paar minuten afgegrilled naar 55 graden kerntemperatuur. Voor deze kook heb ik het mooie 'zware' Quebracho Red houtskool van Black Ranch gebruikt. Past goed bij dit stuk vlees.

In de hectiek met gasten vergeten een plaatje te schieten na het aansnijden maar hij was perfect! Mooi rood/roze in het dikste deel uitlopend naar licht roze in de dunnere delen. Iedereen heeft zitten smullen en ik was stiekem veel trotser dan ik liet blijken hi hi...  :D


 
Mis de vlammen , maar lekker stukje vlees
ga binnenkort naar veehouder in de buurt die zijn eigen vlees verkoopt
een staartstuk halen van het Limousinerund
en r Rib-eye uiteraard
 
Lekker!
 
bakker zei:
Mis de vlammen , maar lekker stukje vlees
ga binnenkort naar veehouder in de buurt die zijn eigen vlees verkoopt
een staartstuk halen van het Limousinerund
en r Rib-eye uiteraard

Deze Picanha had een hele dunne vetkap (mijn voorkeur) dus het was geen vuurzee. Dikke vlammen imponeren vooral de toeschouwers maar komen het vlees vaker niet dan wel ten goede. Ik hou de dome altijd zoveel mogelijk dicht om de vlammen te beperken.

Klinkt goed dat Limousinerund!  Dit was van Maas-Rijn-IJssel.
 
Altijd lekker een Picanha. Ziet er goed uit.
 
Hoi KamadoJoe, die picanha ziet er erg goed uit!
Ik wil morgen picanha op d Q doen, maar heb nog wel een klein vraagje.Hoe snel gaat het garen eigenlijk? In verband met de tijdsplanning
 
Tinu$ zei:
Hoi KamadoJoe, die picanha ziet er erg goed uit!
Ik wil morgen picanha op d Q doen, maar heb nog wel een klein vraagje.Hoe snel gaat het garen eigenlijk? In verband met de tijdsplanning
dat ligt aan de temp van je BBQ en de grootte van je vlees... Bij 120gr/1100gram kun je uitgaan van een uurtje of 2 tot 46graden kern. Als ie eerder klaar is, gewoon in folie laten rusten tot het moment van de end-sear
 
Ceriel zei:
Tinu$ zei:
Hoi KamadoJoe, die picanha ziet er erg goed uit!
Ik wil morgen picanha op d Q doen, maar heb nog wel een klein vraagje.Hoe snel gaat het garen eigenlijk? In verband met de tijdsplanning
dat ligt aan de temp van je BBQ en de grootte van je vlees... Bij 120gr/1100gram kun je uitgaan van een uurtje of 2 tot 46graden kern. Als ie eerder klaar is, gewoon in folie laten rusten tot het moment van de end-sear

Ceriel, dank je wel.
 
Picanha is echt een topper, staat hier hier ook hoog op de BBQ lijst, zeker met een zelf gemaakte chimichurri erbij
Ziet er mooi uit, ik geloof je zo dat het lekker was!
 
Picanha altijd +1. Doen we hier vaak als snack.
 
Sorry dat ik niet reageerde luitjes! 

We zijn in de laatste week van onze 3 weekse vakantie in Suriname. Nu weer even in een resort waar zowaar WiFi is. Dat is niet zo vanzelfsprekend hier...  :p

Tinu$ heeft de vraag gelukkig al beantwoord. Ik had mijn ei op 110-120 graden en had hem idd na 2,5 uur op 48 graden kern-temp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan