BasBQ
Beef en Steak

Picanha op de Grill Guru

Visser

Tondelzoeker
Berichten
21
4AB8C2F7-8F57-452B-B0DE-225D479EE2A6.jpeg

Bbq vrienden,

Voor het eerst Picanha gemaakt dit paasweekend samen met vaders op zijn nieuwe Grill Guru Large. En wat zat het weer toch mee zeg😃

De Picanha was 1,4 kg en deze heb ik een uur van te voren uit de koelkast gehaald.
De bbq opgestookt naar 180 graden indirect. Picanha ligt ingesneden aan het vet kant en beide kanten alleen zout en peper gebruikt.

Zodra de bbq op temperatuur is heb ik het stuk vlees erop gelegd en tot een temperatuur van 48 graden laten worden. Dit duurde ongeveer 40 minuten. Daarna direct boven de kolen met de vetkant naar onder tot een temperatuur van 52 graden, pas wel op de vlammen. Dat ging bij ons wel iets te hard😅

De Picanha nog even 10 minuten laten rusten onder aluminiumfolie en aanvallen maar.

AEADA50F-BB6A-495C-831E-65F13E2A4FD0.jpeg


D38819EA-6B0A-4ED5-947E-19EE2826F164.jpeg


3E9C8068-B6A4-45F1-A7DE-692D3FA49F63.jpeg
 
Mooi stuk vlees!

Netjes bereid, dat zal gesmaakt hebben.
 
Lekker hé. Aan de gesneden kanten lijkt hij me wat verder dan medium-rare, maar kan optisch bedrog zijn. Want als je 52° gemeten hebt, klopt het wel dat het medium rare is. Maar bij mij ziet het toch iets roder.

Ik merk wel op dat je de eerste fase op 180° indirect hebt gedaan. Op die temperatuur ben je het vlees niet aan het 'voorgaren', maar al aan het bakken. Waarna je nog eens gaat affakkelen. Denk dat het beter is om hem eerst voor te garen op 110° (max 120°) ongeveer tot die 48° kern waarna dan opstoken en affakkelen.

Correct me if I'm wrong :geek: Zo heb ik het toch ooit ergens gelezen.
 
Mooi gemaakt ! Zal vast gesmaakt hebben. Weet niet of ik het goed zie, maar naar hoe ik het kan beoordelen lijkt het alsof je het vlees met de draad mee gesneden hebt. Zou hem volgende keer haaks op de draad snijden. Dan lijkt het alsof die malser is.
 
Mooi gemaakt ! Zal vast gesmaakt hebben. Weet niet of ik het goed zie, maar naar hoe ik het kan beoordelen lijkt het alsof je het vlees met de draad mee gesneden hebt. Zou hem volgende keer haaks op de draad snijden. Dan lijkt het alsof die malser is.
Dat zal best kunnen inderdaad, zal daar de volgende keer zeker opletten!
 
Mooi gemaakt ! Zal vast gesmaakt hebben. Weet niet of ik het goed zie, maar naar hoe ik het kan beoordelen lijkt het alsof je het vlees met de draad mee gesneden hebt. Zou hem volgende keer haaks op de draad snijden. Dan lijkt het alsof die malser is.

Aan de foto’s te zien is hij met de draad mee gesneden inderdaad.

Door haaks op de draad te snijden worden de te kauwen vezels veel korter, hierdoor lijkt het niet of je op een kauwgom bijt maar op een lekker mals stukje vlees.

Is natuurlijk ook maar net hoe je het bekijkt, op je bord snij je hem nog een keer (neem ik even aan 😂) en zit je weer haaks op de draad.
 
@Visser kleine tip, snijd een hoekje in op de draad voordat je de het vlees op de bbq gooit. Zo heb je altijd de juiste snijrichting, want als het gaar is is het lastig om de juiste richting te bepalen
 
Zoals hierboven al genoemd, goede adviezen. Desalniettemin ziet het er heerlijk uit en zal het goed hebben gesmaakt. Nog een chimichurri ernaast gemaakt? Dat matcht toch wel prachtig bij zo’n stuk.
 
Picanha blijft waanzinnig lekker
Toppertje dit
 
Heerlijk stuk vlees. Dat van de vlammen geloof ik graag.
 
Zo'n picanha is altijd een zalig stukje vlees. Mooi. zal zeker gesmaakt hebben.
 
Mooi stukje vlees. En subtiel randje vet. Dat moet smullen geweest zijn.

Dat haaks op het vlees snijden zou ik niet zo zwaar aan tillen. Ik neem aan dat je de plakken niet zo in eens in je mond steekt. Dus als die losse plakken op je bord komen snij je wel haaks op de draad het vlees in stukken.
 
Fijne plaatjes zo, mooi stuk vlees!
 
Gelukkig heb ik het zelf zeker niet als taai ervaren. Het vlees was echt super mals en sappig! Maar zal er volgende keer inderdaad even opletten.. we waren namelijk al een paar biertjes verder toen hij erop ging😄
 
Picanha ziet er goed uit zeker met een paar biertjes 🍻;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan