Beef en Steak

Picanha op de BGE

Jacksoncreil

Sprokkelaar
Bij Beefensteak.nl een picanha (Botswana) van ca 1000g besteld. Ik heb het vlees gedurende 2 dagen laten ontdooien in de koelkast. Ongeveer een uur voor de bereiding heb ik het vlees uit de vacuumzak gehaald en de vetlaag voorzichtig kruislings ingesneden. Vervolgens lekker wat ingewreven met gemalen zeezout en gemalen zwarte peper. 

imagejpg1_zps42f2e8a5.jpg

Ondertussen de BGE aangestoken en de picanha eerst ff direct aangrillen tot er een mooi bruin laagje op komt.

imagejpg2_zpsa24c2483.jpg

Vervolgens de BGE instellen voor indirect grillen bij een temperatuur van ca 120 graden. Op de kolen twee blokjes hickory hout en een ui en een paprika gelegd.
De picanha vervolgens indirect grillen tot een kerntemperatuur van ca 54 graden en vervolgens nog even laten rusten in aluminiumfolie gedurende ca 10 minuten.
Dan in mooie plakken snijden en smullen maar!!

imagejpg3_zps2cd194f2.jpg

Dat ziet er goed uit, je maakt hem wel wat anders dan de meesten hier doen. Vaak zie je hem hier voorbij komen met behulp van de reverse sear techniek, zie bijvoorbeeld hier. Dan heb je op het eind ook een mooie vlammen zee als grande finale.

Desnalnietemin had ik zo bij je aangeschoven!

Oja ik heb je linkjes naar de foto's even vervangen door de foto's in je bericht, dat kijkt net even makkelijker voor een howto voor de foto's zie hier

hij ziet er goed uit.

Ik doe het net andersom, ik gaar hem eerst indirect tot ca 50 graden C. en dan even direct dicht schroeien, mooie vlammen trekken  :)

Reverse sear of niet: Ik vind 'm er ook prachtig uit zien.

Bedankt voor de reacties! Ik zal het de volgende keer ook eens andersom proberen!
Hoe vervang ik trouwens de linkjes van de foto's in foto's?? Ik post mn berichten op een ipad...

In mijn eerste antwoord staat een link waar het uitgebreid uitgelegd staat, je kunt ook even je eerste post even in "bewerk modus" zetten dan zie je welke tags ik gebruikt heb (img in plaats van de url die jij had).

edit:
Zo dus
Code:
[IMG]http://i1289.photobucket.com/albums/b511/jackgros/imagejpg1_zps42f2e8a5.jpg[/IMG]

Zeker op een BGE is de revearse sear een stuk makkelijker aangezien de temperatuur terugschroeven een stuk lastiger is.

Ik krijg vandaag een wagyu picanha binnen en ik ben van plan die op te warmen tot een kerntemperatuur van 38-40 graden, dan inpakken en wachten tot de bge goed heet is. Dan nog ff een minuutje affikken en weer rusten. De kerntemperatuur zal dan wel tegen de 50 aanzitten schat ik zo.

Heerlijk vleesie hoor!! ik doe hem ook altijd andersom garen!! :D

Terug
Bovenaan Onderaan