BasBQ
Beef en Steak

Picanha met biersaus

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Voor mij is één van de leukste aspecten van de maandelijkse fotowedstrijd de voorpret die je hebt als je gaat bedenken wat je wilt maken. Dat was deze maand niet anders. Een lekker stuk vlees met bier. Gewoon een biertje erbij zetten vond ik wel erg voor de handliggend. Wat kunnen we nog meer met bier? Marineren? Een sausje? Ik besloot al vroegtijdig om voor de laatste optie te gaan. Week na week verstreek en ondanks dat de Q met grote regelmaat aanstond voor een snelle hap op een werkdag, of tijdens de 3 verschillende dagen dat er bezoek kwam voor de verjaardag van onze dochter (bedankt Corona 🤪 ) kwam het er maar niet van. Onder het motto: meedoen is belangrijker dan winnen, kwam daar gelukkig gisteren, op de valreep, nog verandering in!

De vrouw des huizes was een avondje weg en een goede vriend kwam op bezoek. De zon schijnt, de wolken zijn ver te vinden. Wat wil een mens nog meer? Ja duh! Een lekkere steak met bier natuurlijk 😂 Omdat het gewoon een werkdag is besloot ik het niet te complex te maken.

Allereerst 1 van de sides klaargemaakt: aardappelpartjes met olijfolie, verse rozemarijn, wat knoflook en peper/zout

1596178217506.png


De Q heb ik ondertussen laten opwarmen tot een dome temp van 150 graden. De platesetter ging er in en de aardappeltjes mochten er op.

Ik had eergisteren nog geen mooie steak, en tijd om naar de Hanos te gaan (waar ik over het algemeen mijn vlees haal) had ik helaas niet. Tijdens de dagelijkse boodschappen zag ik opeens een Picanha liggen bij de lokale Jumbo. Doe eens gek, laten we dat gewoon eens proberen! Het was een stuk van net geen 700 gram. Perfect voor 2 personen dus. Al bij al zag het er zeker niet uit als een onaardig exemplaar

1596178391951.png


De Picanha heb ik in een ruitjespatroon ingesneden en vervolgens een basis rub van peper, zout en wat knoflook er overheen. De aardappeltjes moesten toch wel een tijdje op de Q dus de Picanha ging nog even terug de koelkast in.

Wat later mocht de Picanha met 2 stukjes rookhout erbij. Wat blijft de geur van rookhout toch een feest (voor mij - niet voor de buren :LOL:)

1596178497028.png


Als 2e side dish wilde ik de shroom salad uit het Smokey Goodness No Worries boek maken. Alle ingredienten klaargemaakt en zodra de Picanha 48 graden bereikt had heb ik de Q opgestookt en de gietijzeren grill en grillplaat geplaatst. Zodra die mooi op warmte waren mochten de shrooms er op

1596178695828.png


Ondertussen had ik de saus al klaargemaakt op het fornuis. Voor de saus heb ik boter gesmolten in een sauspan, vervolgens mochten er 2 teentjes knoflook, 0.5dl zoet bruin bier (Westmalle) en 2dl runderfond bij. De saus heb ik laten inkoken en vervolgens wat ingedikt met maizena. Afgemaakt met peper en zout en klaar is kees.

Tot slot mocht de Picanha er nog kort op voor wat mooie grillmarks. Helaas ben ik super slecht in multitasken en ging dat zo snel dat ik hier geen foto van heb.

1596178937491.png


Het eindoordeel? De Picanha mocht van mij iets minder ver doorgegaard zijn (hij was a point en ik zie hem graag saignant) maar voor een Picanha uit de supermarkt viel het echt niet tegen! Het overgrote deel van het vlees was zeer mals. De combinatie met de biersaus was lekker, en het pittige van de peperdressing van de salade maakte het geheel voor mij helemaal af.
 
Laatst bewerkt:
Zalig om te zien hoe je het voor mekaar krijgt om al die gerechten op 1 Q te bereiden. Ik heb nog veel te leren.

Ook hier zie ik dat je op 150° zit en een reverse sear doet. Ik lees vooral dat de temperatuur lager moet voor het eerste deel, maar dan zit je te laag voor de rest.

Morgen ga ik een tomahawk met hasselback aardappelen maken. Het 1 moet op 100°, het andere op 180°. Dus om zeker te zijn op slagen, ga ik de hasselbacks in de over bereiden, vlees voor de kids op de gasQ en het lekkere vlees op de Joe :D
 
Potverdikkeme, de ene foto nog mooier dan de andere. Het ziet er echt fantastisch uit
 
Marc, ik heb 1 vraag : wanneer Is de 4e verjaardag dag van je dochter?
Wat een verwennerij. Dit ziet er geweldig uit weer.

Gefeliciteerd kerel 🥳 met de kleine dame
 
Zalig om te zien hoe je het voor mekaar krijgt om al die gerechten op 1 Q te bereiden. Ik heb nog veel te leren.

Ook hier zie ik dat je op 150° zit en een reverse sear doet. Ik lees vooral dat de temperatuur lager moet voor het eerste deel, maar dan zit je te laag voor de rest.

Morgen ga ik een tomahawk met hasselback aardappelen maken. Het 1 moet op 100°, het andere op 180°. Dus om zeker te zijn op slagen, ga ik de hasselbacks in de over bereiden, vlees voor de kids op de gasQ en het lekkere vlees op de Joe :D

Let op dat 150 de dome temperatuur is. Ik weet ondertussen dat de temperatuur op het rooster dan een stuk lager ligt. Vroeger gebruikte ik elke keer een thermometer op het rooster maar ondertussen ken ik de Q goed genoeg om zoiets op dome temperatuur te doen. Tussen de 100-120 is allemaal prima voor reverse sear

Wat betreft verschillende temperaturen heb je gelijk. Dat is flink puzzelen. De aardappelen heb ik gewoon lang mee laten garen op lage temp om ze daarna op hoge temp af te maken terwijl ik de paddestoelen en de picanha afmaakte.
 
hmmm gaan volgende week BBQen met de buren. Zo'n picanha ziet er wel heel lekker uit. Misschien toch maar eentje oppikken van het weekend.
 
Marc, ik heb 1 vraag : wanneer Is de 4e verjaardag dag van je dochter?
Wat een verwennerij. Dit ziet er geweldig uit weer.

Gefeliciteerd kerel 🥳 met de kleine dame

Haha dat duurt nog bijna een jaartje ;) het was wel een groot festijn om 3 dagen snacks te maken. Moink balls, kip saté, ribs, zalm van een plankje. Het was 1 groot feest
 
Haha dat duurt nog bijna een jaartje ;) het was wel een groot festijn om 3 dagen snacks te maken. Moink balls, kip saté, ribs, zalm van een plankje. Het was 1 groot feest
wrijf het er nog maar eens extra in :cry: :cry:
 
Geweldig verslag Marc. En het is helemaal waar wat betreft de voorpret. Wat ga je maken. Welke bij gerechten. En vooral hoe eea te presenteren. Heerlijk dat proces.

Dit is toch een heel geslaagd gerecht geworden. De biersaus ga ik zeker eens maken. Westmalle is super lekker.
En natuurlijk zijn de plaatjes weer op punt. Had graag een vorkje mee geprikt.
 
Mooie gerechten zo op het randje, zou je vriend vast niet erg gevonden hebben.

Mooie helden stikker 👍🏻👍🏻
 
Werelds! Ziet er goed uit, en goed te weten dat zo’n supermarkt Picanha niet tegenvalt. Binnenkort maar eens even proberen.
 
Lekker zeg. Handig ook zo'n skillet. Heb vandaag de eerste gekocht, een 20cm. De 30cm was helaas uitverkocht. Dus die staat in bestelling...
 
Ziet er weer heerlijk uit
 
Lekker zeg. Handig ook zo'n skillet. Heb vandaag de eerste gekocht, een 20cm. De 30cm was helaas uitverkocht. Dus die staat in bestelling...

De skillet is echt de aankoop van het jaar. Ik gebruik hem zo onwijs veel. Zowel op de Q als binnen op het gasfornuis of in de oven. Ondertussen 1 van de meest gebruikte pannen
 
Haha dat duurt nog bijna een jaartje ;) het was wel een groot festijn om 3 dagen snacks te maken. Moink balls, kip saté, ribs, zalm van een plankje. Het was 1 groot feest

Ik doe dit dan ook... Bewijs drang ofzo..

Nee, mensen echt echt eens laten genieten van. BBQ eten :D

Mooi gedaan hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan