BasBQ
Beef en Steak

Picanha Low&Slow

 

Jdibbes

Sprokkelaar
Berichten
41
Het was weer raak. Ik had het weer op de heupen. Na het zien van Pitmaster X die een picanha bereid als brisket werd ik nieuwsgierig. Ik had er nog 2 in de vriezer Dus we gaan ervoor.
Een mooi gemarmerde black angus dry aged picanha

Ik wilde alleen wel meer kruiden proberen.
Bij ons op de zaterdagmarkt in Den Helder staat een ontzettende vriendelijke man die jaren lang heeft gewerkt al kok op hoog niveau en die nu zelf kruiden en specerijen maakt en verkoopt.
Deze man maakt ook fantastische kruiden mixen voor je als je wilt.
Zo heeft hij voor mij een American BBQ Mix gemaakt en deze wilde ik op de "picanha brisket" gaan proberen.

De Barilo opgestookt naar 100 / 110 graden. Hickory en het laatste restje wiskeyvaten rookhout erbij.
20201017_164318.jpg


Mooi een uur of 7 laten gaan tot 94°C

Zoals van onze leermeester te hebben geleerd, ff prikken met de thermo-pen.
En zo zacht als boter.

Klein uurtje laten rusten en ondertussen de groente in een skillet op bbq klaar gemaakt.
20201130_065120.jpg


Het resultaat was fantastisch.
Mooi zacht vlees met een hele kruidige bark.
IMG_20201018_080431_499.jpg


Persoonlijk denk ik dat het bereiden van picanha op deze manier alleen kan met stukken met een flinke marmering.
Anders word hij erg droog ben ik bang.
20201017_191550.jpg


Aanrader voor iedereen!
 
Wauw, wat een heerlijke plaatjes.
dat moet ik toch ook eens doen, de picanha kruiden
 
Tja moet ik daar nou weer van denken picanha vind ik heerlijk met wat pezo (peper en zout) braden tot 48 gr en dan af roken tot 52 a 54 gr. max. dan proef je het vlees nog maar met zoveel overigens heerlijke kruiden? Ik ga er nog eens over nadenken en misschien eens uitproberen. :unsure:
 
Tja moet ik daar nou weer van denken picanha vind ik heerlijk met wat pezo (peper en zout) braden tot 48 gr en dan af roken tot 52 a 54 gr. max. dan proef je het vlees nog maar met zoveel overigens heerlijke kruiden? Ik ga er nog eens over nadenken en misschien eens uitproberen. :unsure:
Als je het niet probeerd weet je het ook niet. 😁
In eerste instantie sloeg de twijfel bij mij ook toe. En toen ik de 48°c zag op de thermometer twijfelde ik ook nog even. Maar het resultaat was het proberen waard!
 
Als je het niet probeerd weet je het ook niet. 😁
In eerste instantie sloeg de twijfel bij mij ook toe. En toen ik de 48°c zag op de thermometer twijfelde ik ook nog even. Maar het resultaat was het proberen waard!

Heb je helemaal gelijk in Jdibbes, ;)
 
Ziet er mooi uit
Niet verkeerd ook zo’n kruidenboer
 
Dat is weer eens iets anders. Mooi dat je het aangedurfd hebt. Ik weet niet of het lef zou hebben hoor. Ziet er iig wel lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan