BasBQ
Beef en Steak

Picanha, de eerste keer. Dit smaakt naar meer.

 

vjkevin88

Vuurmaker
Berichten
61
Tijd voor een verslagje.

Al enige tijd ligt er bij ons een Picanha van 1,7 kg in de vriezer mij aan te kijken. Helaas, tot vorige week, nog geen tijd voor gehad. Maar vanzelfsprekend wilde ik hem graag maken. In overleg een middagje tijd vrijgemaakt, zodat ik op het gemak kon beginnen met voorbereiden.

De oudste had een vriendinnetje te spelen (die later bleek te blijven eten), zo had ik helemaal mijn handen vrij.

Op het menu stond; zelfgemaakte knoflookboter, Picanha, zoete aardappel friet, frisse salade en naanbrood.

Voorbereiding:
De vetkap van de Picanha ingesneden en deze royaal bestrooit met grof zeezout. 4 bollen knoflook gepakt, de bovenkant eraf gesneden, olie erin, peper en zout erbij en in een alluminium bakje.

Picanha en knoflook tegelijkertijd op de Q gelegd op 150 graden (de Picanha dit keer iets te ver ingesneden).
De Picanha op indirect en de knoflook op direct.
WhatsApp Image 2022-06-05 at 12.23.15 AM (8).jpeg


De Picanha rustig laten garen tot een temperatuur van 48 graden, eraf gehaald en losjes afgedekt met folie. Tegelijkertijd de knoflook eraf gehaald en uitgeknepen.
Hieronder het recept + bereidingswijze knooflookboter.

Ingredienten knoflookboter:
4 bollen knoflook;
Verse bieslook;
Verse peterselie;
Roomboter ongezouten;
Peper;
Zout;

Eerst de knoflookbollen in een alluminiumbak langzaam laten garen op 150 graden, totdat ze uit te knijpen zijn.
Knoflook uitknijpen in een bak, de boter erbij, bieslook en peterselie erbij, goed roeren en peper en zout om het af te maken.
WhatsApp Image 2022-06-05 at 12.23.16 AM.jpeg

WhatsApp Image 2022-06-05 at 12.23.14 AM.jpeg


Terug naar het geheel:
Tijd om de temperatuur omhoog te gooien en de Q klaar te maken voor het leuke werk.
Ondertussen friet in de air-fryer gedaan, naanbrood in de oven.
Ingedrienten voor de salade gesneden (komkommer, tommaar en feta). Beetje olie in een kom roeren en klaar.

Omdat ik rundvlees graag reverse sear klaarmaak; gekozen voor voorzichtig affakkelen, het was immers de eerste keer en wilde het vlees niet verpesten.
Directe en indirecte zone, temperatuur naar 235 graden en go.
WhatsApp Image 2022-06-05 at 12.23.15 AM (5).jpeg


De kerntemperatuur op laten lopen tot 52 graden toen snel eraf gehaal en paar minuutjes laten rusten in "the open".
Dit gaf mij mooi de tijd om de rest op tafel te zetten.
WhatsApp Image 2022-06-05 at 12.23.15 AM (6).jpeg

Aansnijden en daar kwam het resultaat.

WhatsApp Image 2022-06-05 at 12.23.15 AM (1).jpeg

WhatsApp Image 2022-06-05 at 12.23.15 AM.jpeg

Het vlees smaakte erg goed, zowel met als zonder boter.
WhatsApp Image 2022-06-05 at 12.23.14 AM (1).jpeg


Uiteraard was alles helemaal op en de complimenten zijn dan erg leuk om te krijgen: "het lekkerste vlees wat ik ooit op heb".

Hiera nog een dessert gemaakt van appel & peer (helaas geen foto van) in alluminium bak met suiker en kaneel, beetje liquer 43 in de ene bak en in de andere bak amaretto. Even afdekken met folie, op de Q warm laten worden en lekker serveren met ijs en slagroom.

Het was weer een mooie midaag met een dito maaltijd.
 
Dat is een hele mooie picanha zo!
Mooie vetkap op het eind, mooi roze van binnen. Heerlijk šŸ¤¤
 
Mooi cuisson! Ook heerlijke boter erbij zo.
 
Top maaltje
 
Blijft een fijn stukje koei.
 
Lekker hoor. Picanha blijft ook hier een torenhoge favoriet.

Leuk dat ie zo goed gelukt Is. Is vast genieten geweest

Alleen lijkt me dat je de vetkap tot in het vlees ingesneden hebt.
Probeer alleen het vet in te snijden. Dat pakt nog lekkerder uit
 
Lekker hoor. Picanha blijft ook hier een torenhoge favoriet.

Leuk dat ie zo goed gelukt Is. Is vast genieten geweest

Alleen lijkt me dat je de vetkap tot in het vlees ingesneden hebt.
Probeer alleen het vet in te snijden. Dat pakt nog lekkerder uit
Ja klopt, ik had had hem dit keer te ver ingesneden. Is even aftasten hoe snel en diep dat gaat. Maar is weer een leer voor volgende keer :)
 
Ja klopt, ik had had hem dit keer te ver ingesneden. Is even aftasten hoe snel en diep dat gaat. Maar is weer een leer voor volgende keer :)
Met chimmichuri Is het helemaal heaven on earth ;)
 
dat ziet er inderdaad voor herhaling uit, wat lekker šŸ¤¤
 
Ja kijk, dit had ik ook nog wel heel erg graag gelust.
Picanha js voor mij altijd een lekker stuk van de koei.
Mooie garing et een fijne kruidenboter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan