BasBQ
Beef en Steak

Picanha, Aardappel en rotiserie

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Beste BBQgenoten,

Afgelopen dagen heeft de Q weer veelvuldig aan gestaan. En daar zijn ook weer de nodige plaatjes bij geschoten. Deze wil ik jullie gewoon niet onthouden en post ik ze lekker in een draadje. Omdat ik zin en tijd had om eens lekker uitgebreid te klooien met de BBQ een heerlijk stuk Picanha (welk ras het is zeg ik lekker niet want anders gaat @SandyMan mij weer betichten dan ik decadent ben 😉) uitgelegd. Daarbij wilden we gebakken aardappels en wat broccoli uit de stoomoven. Ik kan jullie verklappen, dat was weer geweldig lekker

Daar gaan we dan.
Het stukje vlees eerst een dry-brine gegeven. Iets wat ik het lekkerst vind bij steaks. Verder komt er niks op dit zalige stukje vlees. Dat na een dag lekker z'n werk hebben te laten doen indirect, bij een temp van 110gr de BBQ op. Klein blokje eik er bij voor de rook. En nu mooi rustig garen tot een kern van 45gr.

IMG_0559.JPG


IMG_0560.JPG


Nu had ik mooi tijd on de aardappels aan het spit te rijgen. Ergens gelezen dat je met het garen van Picanha het beste ook het spitje kon gebruiken.
Aardappels in de ochtend 5min voor gekookt. Af laten koelen en toen in ziplockzakje gedaan. Daarbij ging een flinke scheur olie. Verder wat zout, peper, knoflookpoeder, paprikapoeder en gedroogde rozemarijn. Dit had mooi de hele dag in kunnen trekken. En kon nu mooi gegrild worden.

IMG_0556.JPG


IMG_0558.JPG


IMG_0563.JPG


Aardappels gingen ondertussen lekker. Kregen al een lekker kleurtje en mochten van de Q. Vleesje tikte de 45gr aan. Tijd om te gaan grillen.

IMG_0561.JPG


IMG_0564.JPG


IMG_0565.JPG


IMG_0566.JPG


IMG_0568.JPG


Altijd leuk die dikke vlammen uit de BBQ. Nu naar binnen met die handen en een kijken of het cuisson goed gelukt is. Bordjes opmaken en aan tafel.

IMG_0572.JPG


IMG_0573.JPG


Zo vrienden, deze connaisseur van de betere geneugten heeft weer heerlijk gegeten.
Klein likje truffel mayonaise er bij om de aardappels door te slepen. Heerlijk mals en sappig stukje vlees. En heerlijk gestoomde groenten. TOP

Bedankt voor het lezen en kijken
Bram
 
Weekend goed besteed en heerlijk gegeten.
 
Ziet er heerlijk uit!

Naar welke kerntemp heb je hem gegaard?
In het midden ziet hij er nogal rood uit.
 
Machtig mooi stuk vlees👍🏻, voor mij iets te rare.
Maar misschien hou jij daar van .
 
Naar welke kerntemp heb je hem gegaard?
In het midden ziet hij er nogal rood uit.
Ik heb m'n steaks het liefst bleu chaud. 48gr kern, niet hoger. Ik mag het graag rood hebben van binnen. Het dikste deel was 45gr. Maar aan de kant was het 48gr.
 
Ziet er weer top uit bram. Mooi stuk vlees. Ook het bordje mooi opgemaakt. Lekker met broccoli en een lekkere klodder truffel mayonaise. Daar heeft een bekend merk van die lekkere grote tubes van😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Fantastisch Bram! Wat een schitterend stukje vlees en die aardappeltjes zien er fantastisch uit op 't spit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Prachtige marmering in het vlees, heerlijk gegaard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Bram wat ik de laatste tijd allemaal voorbij ziet komen. Dan vraag ik me al of je ook wel eens een boterhammetje met hagelslag eet. Potjandikkie wat een lekkere stukken vlees!
Hahaha vanochtend toevallig een boterham met zelfgemaakte chocopasta op. Heerlijk van pure chocolade zonder suiker en veel noten. 😎
 
lekker bram. wat is het toch een mooi stuk vlees
waarom laat jij je vleesrooster er in als je het spit draait? wordt ie alleen maar vies....
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Mooi stuk gemarmerd vlees Bram, en prachtig gegaard.
Volgende keer zou je de aardappels kunnen voorpoffen indirect op het rooster ipv. Voorkoken.
Krijgen ze een nog vollere smaak.
 
Wauw mooi stuk, aan de marmering te zien, kan ik wel gokken welk ras vlees dit is. bms 6-7 gok ik.
 
Oef, wat een mooi stukje vlees. Water loopt me uit de mond. En weer inspiratie opgedaan om aardappels aan het spit te doen.
 
waarom laat jij je vleesrooster er in als je het spit draait? wordt ie alleen maar vies....
Ik laat het rooster er op zodat er eventueel iets indirect bij gelegd kan worden. Of als er een schaal opgewarmd moet worden. Dat deed ik bij deze aardappels ook. Dan koelt eea niet zo snel af als het binnen op tafel staat.

Volgende keer zou je de aardappels kunnen voorpoffen indirect op het rooster ipv. Voorkoken.
Krijgen ze een nog vollere smaak.
Klopt. Ik gaar aardappels ook vaak indirect op het rooster. Geeft een heerlijk volle smaak.
Het voorkoken heb ik heel kort in de schil gedaan. Daarna in stukken gesneden. Hierdoor in de buitenste rand van de aardappel iets zachter. En trekt daar de olie/kruiden mengsel in. Dat laagje wordt met grillen aan het spitje mooi krokant. En de binnenkant mooi zacht.
Als ik het poffen op de BBQ had gedaan zou ik in de ochtend de BBQ aan moeten steken om die dingen kort te poffen. Dat kan natuurlijk wel, maar vond ik een beetje te veel een gedoe.
 
Geweldig mooi stukje vlees van "onbekende herkomst" maar veel mooiers is er niet. Belangrijk is dat jij er van geniet en niet dat anderen het decadent vinden. Ik geef het er niet voor uit, maar ik heb ook nog andere hobby's waar ik wel decadent ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Wat ziet dat er weer lekker uit. Genieten geblazen👌🏻
 
Dat ziet er heerlijk uit Bram top 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan